بهترین روش خنک کردن فضا های بزرگ در فصل تابستان

کد خبر: 1144078
بهترین روش خنک کردن فضا های بزرگ در فصل تابستان

 

از دیرباز تاکنون انسان‌ها برای فرار و رهایی از گرمای طاقت فرسای تابستان تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده‌اند و راه‌های بسیاری را امتحان کرده‌اند و امروز با پیشرفت روزافزون و سریع علم و تکنولوژی مهندسین و متخصصین صنعت تهویه مطبوع با پیشرفته‌ترین سیستم‌های سرمایشی خنک‌سازی بزرگ‌ترین فضاهای ممکن را انجام می‌دهند که مثال بارز آن خنک سازی استادیوم‌های فوتبال در جام جهانی 2022 قطر است.

برترین روش خنک کردن هر محیطی با دستگاه تهویه مرکزی

قطعا بهترین روش برای خنک کردن محیط‌های بزرگ استفاده از دستگاه تهویه مرکزی است که با توجه به متراژ و نوع کاربری محیط می‌توان از دستگاه تهویه مرکزی داکت اسپلیت، چیلر تراکمی و یا نسل جدید تهویه مرکزی یا اسپلیت مرکزی با نام اختصاری VRV یا VRF استفاده نمود.

 فواید استفاده از داکت اسپیلت در فضای بزرگ

قطعا داکت اسپلیت به عنوان دستگاه تهویه مرکزی برای فضاهای بزرگ با کاربری مسکونی یکی از بهترین گزینه‌ها چه از نظر راندمان و عملکرد مناسب و چه از نظر سرمایه‌گذاری و پرداخت هزینه است.

اگر از یک چیلر تراکمی به عنوان دستگاه تهویه مرکزی یک ساختمان استفاده شود، در صورت خرابی این دستگاه  تمام واحدها قادر به استفاده از آن نیستند اما اگر هر واحد به سیستم‌های داکت اسپلیت مجهز شده باشد با خرابی یکی از سیستم‌ها همه واحدها درگیر نخواهند شد، بنابراین یکی از مهم‌ترین مزیت‌های داکت اسپلیت ها مستقل بودن آنهاست. البته این تنها مزیت داکت اسپلیت ها نیست یکی دیگر از فواید استفاده از این دستگاه تهویه مرکزی اشغال شدن کمترین فضا توسط یونیت‌های خارجی آن است و دیگر نیازی به اختصاص یک فضای بزرگ به عنوان موتورخانه نیست. همچنین سرمایه گذاری اولیه و انجام زیرساخت‌های مورد نیاز برای داکت اسپلیت نسبت به سایر سیستم‌های تهویه مرکزی بسیار کمتر و به صرفه‌تر خواهد بود.

کولر گازی بهتر است یا  کولر آبی

قطعا از هر زاویه‌ای به مقایسه کولرهای گازی و آبی بنگریم به راحتی متوجه برتری و فواید بیشتر کولر گازی نسبت به نوع آبی خواهیم شد. اما متاسفانه در ایران به علت هزینه اولیه کمتر و البته مصرف برق کمتر کولر آبی نسبت به کولر گازی خیلی از افراد جامعه ترجیح می‌دهند تا از کولرهای آبی استفاده کنند اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که در مدت زمان طولانی با توجه به مصرف آب و البته بهره وری پایین این نوع کولرها به مراتب هزینه‌ی بیشتری را نسبت به کولر گازی برای مصرف‌کننده در بر خواهند داشت و البته می‌توان با رعایت نکاتی مثل محل نصب مناسب، دقت در انتخاب ظرفیت با توجه به مساحت منزل و سرویس به موقع مصرف برق کولرهای گازی را به شدت کاهش داد. ناگفته نماند که کولرهـای گازی امروزی بـا مجهز بـودن بـه تکنولوژی‌های روز دنیا مانند قابلیت اینورتر، می‌توانند مصرف برق را تا حد چشمگیری کاهش دهند. اما اصلی‌ترین مشکل کولر آبی این است که به‌صورت مستقیم در معرض ذرات گردوغبار و آلودگی هوا قرار دارد و می‌تواند به‌راحتی این ذرات و ویروس‌ها را وارد محیط خانه نماید، که معمولا باعث بروز عوارضی مثل گلودرد، سرفه، آبریزش بینی و انواع حساسیت‌ها می‌شوند. در مقابل کولرگازی به دلیل اینکه سازو کار کاملاً متفاوتی نسبت به کولر آبی دارد و همچنین به علت استفاده از فیلترهای متعدد، این مشکل را برطرف نموده و هوایی پاک را در اختیار ما می‌گذارد.

5

چیلر و خنک کردن فضا

قطعا شما همراهان عزیز هم با ما موافق خواهید بود که هر وقت صحبت از خنک کردن یک فضای بزرگ مانند برج‌های اداری، پاساژها، بیمارستان‌ها و ... می‌شود، اولین دستگاه تهویه مرکزی که به ذهنمان خطور می‌کند، چیلر تراکمی است. چیلرها از ابتدا برای فضاهای بزرگ طراحی شده‌ا بودند و با توجه به عملکرد خوبشان امروزه برای فضاهای کوچکتر مانند ساختمان‌های مسکونی نیز از مینی چیلرها که به نسبت از ظرفیت سرمایشی کمتری برخوردارند، استفاده می‌کنند.

چیلرهای تراکمی با خنک کردن آب و گردش آن در فن کویل‌ها در سرتاسر مجتمع مورد نظر، هوایی مطبوع را فراهم می‌کنند. با توجه به ظرفیت بالای چیلر تراکمی، این دستگاه تهویه مرکزی به راحتی پاسخگوی تامین سرمایش یک فضای بزرگ خواهد بود. یکی از تقسیمات چیلرهای تراکمی با توجه به نوع کمپرسور آنها انجام می‌شود که به سه دسته چیلر تراکمی اسکرو، اسکرال و سانتریفیوژ تقسیم می‌شوند و در این بین چیلرهای تراکمی سانتریفیوژ بیشترین ظرفیت سرمایشی را برای فضاهای بسیار بزرگ دارند.

6

در آخر باید به این نکته اذعان داشت که سالیان سال است که چیلرهای تراکمی بهترین گزینه برای خنک‌سازی فضاها و مجتمع‌های بزرگ محسوب می‌شوند و هر ساله کمپانی‌های بزرگ با تجهیز این دستگاه‌های تهویه مرکزی به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها راندمان آنها را افزایش داده و از نظر زیست میحیطی آنها را منطبق با محیط زیست و با تولید آلودگی کمتر روانه بازار می‌کنند.

شرکت جهان تهویه ریما نیز بیش از 15 سال است که در کشور ما محصولات تهویه مرکزی کمپانی دایکین ژاپن به عنوان تولیدکننده شماره یک جهان را در اختیار مصرف‌کنندگان می‌گذارد. این محصولات شامل داکت اسپلیت، چیلرهای تراکمی و سیستم‌های پیشرفته اسپلیت مرکزی VRV می‌شوند.    

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها