مقایسه هزینه ساختمان سنتی و ساختمان هوشمند

کد خبر: 1221082
مقایسه هزینه ساختمان سنتی و ساختمان هوشمند

 

 

در تعریف ساختمان‌های سنتی و هوشمند، باید به این نکته اشاره کرد که این نوع ساختمان‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که برای بسیاری از افراد و با سلیقه های مختلف، جذابیت دارند. یکی از ویژگی‌های ساختمان های سنتی، استفاده از موادی است که از طبیعت تامین می‌شود، مانند سنگ، چوب و آجر. به دلیل استفاده از موادی که از طبیعت تامین می‌شوند، هزینه ساخت این نوع ساختمان‌ها کمتر از هزینه ساخت ساختمان‌های مدرن و هوشمند است.

اما با وجود اینکه ساختمان‌های سنتی از موادی ساده و در دسترس استفاده می‌کنند، این نوع ساختمان‌ها به راحتی قابل تعمیر و بازسازی نیستند. همچنین، در مقایسه با ساختمان‌های هوشمند، این نوع ساختمان‌ها به دلیل عدم دسترسی به فناوری‌های روز دنیا، دارای امکانات کمتری هستند.

 

 

مزایای خانه هوشمند

در مورد خانه هوشمند باید گفت که این نوع ساختمان‌ها با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، می‌توانند مزایای بسیاری را برای کاربر خود به دنبال داشته باشند. به عنوان مثال، این نوع ساختمان‌ها می‌توانند با استفاده از سیستم‌های هوشمند، مصرف انرژی را به حداقل برسانند. سیستم یکپارچه در ساختمان به کاربر اجازه می‌دهد تا کنترل دقیقی بر روی همه‌ی تجهیزات در خانه داشته باشد و از راه دور هم قابلیت کنترل و مانیتورینگ خانه را داشته باشد. در واقع، با استفاده از یک کنترلر مرکزی، می‌توانید تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و نورپردازی ساختمان را به راحتی کنترل کنید.

با وجود این همه مزیت برای ساختمان‌های هوشمند، هزینه ساخت آن‌ها اغلب بیشتر از ساختمان‌های سنتی است. برای ساخت یک ساختمان هوشمند، نیاز به استفاده از فناوری‌های پیشرفته و دستگاه‌های الکترونیکی بیشتری دارید .

با این حال، برخی افراد با توجه به تمایلات و نیازهای خود به ساختمان‌های هوشمند روی می‌آورند. این نوع ساختمان‌ها با استفاده از فناوری‌های روز دنیا، قطعا مزایای بسیاری را برای کاربر خود به دنبال دارند.

درادامه این مقاله، به مقایسه هزینه ساختمان‌های سنتی وهوشمند خواهیم پرداخت.

 

مقایسه خانه سنتی و هوشمند

مقایسه خانه سنتی و هوشمند

 

یکی از موارد مهم در مقایسه هزینه ساختمان‌های سنتی و هوشمند، می‌تواند تجهیزات و امکانات موجود در هر نوع ساختمانی باشد. برای مثال، در هوشمندسازی ساختمان اداری، معمولاً از تجهیزاتی مانند کلید و پریز هوشمند، ترموستات هوشمند، سیستم امنیتی هوشمند، آیفون تصویری هوشمند و دستگیره هوشمند،سیستم آبیاری هوشمند و پرده برقی هوشمند استفاده می‌شود. این تجهیزات به کاربر اجازه می‌دهد تا به راحتی بتواند خانه را مانیتور و کنترل کند.

اما در ساختمان‌های سنتی، به دلیل اینکه این تجهیزات هوشمند وجود ندارد، نیاز به استفاده از تجهیزات سنتی مانند کلید و پریز ساده، ترموستات ساده، سیستم امنیتی ساده و آیفون تصویری ساده وجود دارد.

در مورد هزینه کلید و پریز، در ساختمان‌های هوشمند، کلید و پریز هوشمند با ویژگی‌های مختلف مانند قابلیت کنترل از راه دور، تنظیم دما و زمان خاموشی و ... وجود دارد که هزینه بیشتری نسبت به کلید و پریز ساده دارد. در حالی که در ساختمان‌های سنتی، کلید و پریز ساده با هزینه کمتری قابل تهیه است.اما شما با وجود کلید و پریز سنتی دیگرقادر به کنترل سیستم روشنایی کل خانه نخواهید بود و همه چراغها به صورت دستی خاموش و روشن خواهند شد.

 

مقایسه هزینه کلید پریز ساختمان سنتی و هوشمند

در بازار ایران، قیمت کلید و پریزهای تک پل ایرانی بسته به کیفیت و برند متفاوت است و می‌تواند در حدود ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان باشد. قیمت کلید و پریز دوپل ایرانی نیز بسته به برند و کیفیت متفاوت است و در حدود ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ تومان می‌باشد.

از طرفی، قیمت کلید و پریز خارجی بیشتر است. برای مثال، قیمت کلید و پریز تک پل خارجی در حدود ۲۰۰۰۰ تومان تا ۴۰۰۰۰ تومان و قیمت کلید و پریز دوپل خارجی در حدود ۴۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ تومان می‌باشد.

قیمت کلید هوشمند به دلیل تنوع برند و مدل های مختلف، متفاوت است. در ایران نیز برندهای مختلفی در زمینه تولید کلید هوشمند فعالیت می کنند و قیمت ها بسته به برند، مدل و کیفیت محصول متفاوت است.

دربازارایران، قیمت کلید هوشمند تک پل از حدود 150 هزار تومان تا 400 هزار تومان متغیر است و قیمت کلید هوشمند دو پل نیز از 200 هزار تومان تا 600 هزار تومان متفاوت است.

در خارج از کشور نیز قیمت های مختلفی برای کلید هوشمند وجود دارد. برای مثال، در برخی کشورها مانند آمریکا، قیمت کلید هوشمند تک پل از 20 دلار تا 100 دلار و قیمت کلید هوشمند دو پل از 30 دلار تا 200 دلار متغیر است.

 

 

 

 

مقایسه هزینه ترموستات ساختمان سنتی و هوشمند

در مورد ترموستات هوشمند و ساده نیز، ترموستات هوشمند دارای ویژگی‌هایی مانند تنظیم دما به صورت خودکار، کنترل از راه دور و غیره است که در ترموستات سنتی دیگر شاهد چنین آپشن هایی نخواهیم بود.

ترموستات سنتی به عنوان یک دستگاه ساده با استفاده از مکانیسم های مکانیکی و الکترومکانیکی طراحی شده است. این دستگاه‌ها معمولاً با دو عدد مفتول که به شبکه برق وصل شده است، کار می‌کنند و با تنظیم دمای برقرار شده در محیط، به سیستم گرمایشی یا سرمایشی مربوطه دستور می‌دهند.

از طرفی، ترموستات هوشمند با استفاده از فناوری های پیشرفته و اتصال به شبکه هوشمند، امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. به عنوان مثال، ترموستات هوشمند می تواند با استفاده از حسگرهای دما و رطوبت، دمای محیط را به طور خودکار تنظیم کند و همچنین با استفاده از اتصال به شبکه اینترنت، امکان کنترل دمای محیط را از راه دور فراهم کند. همچنین، ترموستات هوشمند قابلیت های مانند تنظیم دمای محیطی، ارسال هشدار در صورت بروز خطا و ثبت تاریخچه دمای محیط را نیز دارد. این قابلیت ها باعث کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه های مربوط به گرمایش و سرمایش خانه می شود.

هزینه ترموستات سنتی هم بستگی به نوع و کیفیت آن دارد. در بازار ایران، قیمت ترموستات سنتی معمولاً در حدود ۵۰۰۰۰ تومان تا ۱۵۰۰۰۰ تومان است،که این قیمت ها با توجه به برند و کیفیت محصولمتفاوت هستند.

در بازار جهانی، قیمت ترموستات‌های هوشمند معمولاً بین ۵۰ تا ۲۰۰ دلار است. البته، برخی مدل‌های پیشرفته ترموستات هوشمند با قیمت بیشتری نیز در دسترس هستند. در ایران نیز، ترموستات‌های هوشمند از برندهای مختلف با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. به طور معمول، قیمت ترموستات هوشمند ایرانی حدود ۲ تا ۵ میلیون تومان و قیمت ترموستات هوشمند خارجی حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار است.

 

کنترل دسترسی به خانه هوشمند و سنتی

 

کنترل دسترسی به خانه هوشمند و سنتی

 

همچنین، ساختمان‌های هوشمند معمولاً با سیستم‌های امنیتی مجهز شده‌اند که می‌توانند از طریق آیفون تصویری و دستگیره‌های هوشمندو دیجیتال، دسترسی به ساختمان را کنترل کنند و حتی در صورت ورود به ساختمان بدون مجوز، اعلام خطر کنند. در مقابل، در ساختمان‌های سنتی معمولا تنها یک در ورودی است و امکانات امنیتی کمتری در آن وجود دارد و کاربر مدام نگران ایجاد امنیت ساختمان است.

سیستم امنیتی هوشمند، به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به حضور فیزیکی و با استفاده از دستگاه های مختلف مانند تلفن همراه، کنترل دسترسی به ساختمان خود را داشته باشند و در صورت نیاز می‌توانند از راه دور به سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق هم دسترسی داشته باشند. این مزیت امنیتی، می‌تواند در صورت وقوع حادثه، زمان و هزینه‌های مرتبط با تعمیرات و بازسازی را به شدت کاهش دهد.

مورد بعدی ، میتوان به آیفون تصویری سنتی و هوشمند اشاره کرد. آیفون تصویری هوشمند باعث افزایش امنیت در ساختمان شما می‌شود، با اینکه شما در هر نقطه از ساختمان خود به راحتی می‌توانید با کسانی که در درون و خارج ساختمان هستند، ارتباط برقرار کنید و از هویت آن‌ها مطلع شوید.در حالیکه در ساختمان سنتی فقط آپشن بازو بسته کردن درب را دارید و در صورت نیاز به باز کردن درب ورودی از هر نقطه از خانه که باشید ،بایدبه سمت محل نصب آیفون نصب بیایید.

 

هزینه آیفون تصویری هوشمند به برند، مدل و ویژگی‌های دیگر آن بستگی دارد. برای مثال، آیفون تصویری ساده‌تری با ویژگی‌های کمتر می‌تواند با قیمت پایین‌تری در دسترس باشد، در حالی که آیفون تصویری پیشرفته‌تر با ویژگی‌های بیشتر، هزینه بالاتری دارد. به طور کلی، قیمت آیفون تصویری هوشمند در بازار به طور متوسط حدود ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان است.

 

جمع بندی

 

 

به طور کلی، می‌توان گفت که هزینه ساختمان‌های هوشمند نسبت به ساختمان‌های سنتی بیشتر است. اما از سوی دیگر، ساختمان‌های هوشمند با ویژگی‌هایی مانند بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزایش امنیت و راحتی کاربران همراه است که می‌تواند به دنبال داشتن این نوع ساختمان توجیه‌پذیر باشد.همینطور ارزش افزوده ای که ساختمان هوشمند برای کاربر خود ایجاد میکند باعث می‌شود تا تمام هزینه های خانه هوشمند با کاهش مصرف انرژی و غیره به کاربر برگردد.

در نهایت، در مقایسه هزینه ساختمان‌های سنتی و ساختمان هوشمند، باید این نکته را در نظر داشت که با وجود هزینه بیشتر ساخت و نگهداری ساختمان‌های هوشمند، این نوع ساختمان‌ها از مزایای فناوری و امکانات بسیاری برخوردارند که در ساختمان‌های سنتی وجود ندارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها