نکات لازم قبل از رزرو هتل

کد خبر: 1228054
نکات لازم قبل از رزرو هتل

 

قوانین رزرو اتاق در هتل را می‌دانید؟ زمانی‌که صحبت از ضوابط رزرو هتل می‌شود، به احتمال زیاد به همراه داشتن مدرک شناسایی اولین چیزی است که به ذهنمان می‌رسد! اما رزرو اتاق در هتل قوانین دیگری نیز دارد که اگر از آن‌ها مطلع نباشید، ممکن است برای گرفتن اتاق در یک هتل با چالش مواجه شوید. آیا تاکنون برای شما پیش آمده است که به هنگام رزرو هتل در مشهد، پذیرش هتل از قوانین و ضوابطی بگوید که اصلا نمی‌دانستید؟ در این مطلب قصد داریم به به بررسی ضوابط رزرو هتل در مشهد بپردازیم.

قوانین رزرو اتاق در هتل نه تنها در مشهد، بلکه در تمامی شهرهای ایران صدق می‌کند. هدف از وضع این قوانین افزایش امنیت، نظم و کیفیت کار هتل است. برخی از قوانین رزرو هتل ممکن است مختص به هتل‌های خاصی باشند؛ به عبارتی هر هتلی می‌تواند قوانین مخصوص به خود را داشته باشد. اما یک‌سری ضوابط وجود دارد که تمامی هتل‌های ایران باید مطابق آن‌ها عمل کنند. هدف از نگارش این مقاله، بررسی همین ضوابط است.

اگر به قصد بازدید از جاهای دیدنی مشهد تصمیم به سفر گرفته‌اید و می‌خواهید یک هتل خوب رزرو کنید، گزینه‌های زیادی پیش‌رو دارید. برای مثال هتل رونا یکی از هتل‌های نزدیک به حرم امام رضا (ع) است که مانند سایر هتل‌ها قوانین و ضوابطی دارد.

 

ارائه مدارک مورد نیاز برای رزرو اتاق؛ از اصلی‌ترین قوانین رزرو هتل

برای اینکه بتوانید حتی یک شب در یک هتل اقامت داشته باشید، احراز هویت شما از سمت واحد رسپشن هتل باید صورت بگیرد. هیچ هتلی اجازه ندارد بدون ارائه مدارک شناسایی مهمانی را پذیرش کند. هدف از وضع این قانون، برقراری امنیت در هتل است. حتما شما هم دوست ندارید در هتلی اقامت داشته باشید که هویت واقعی مسافران آن مشخص نیست. پس به هنگام سفر فراموش نکنید که مدارک شناسایی خود یعنی کارت ملی و شناسنامه‌تان را همراه داشته باشید! هتل رودبار مشهد نیز مانند سایر هتل‌های این شهر، بدون ارائه مدرک شناسایی مسافری را پذیرش نخواهد کرد.

تصویر رزرو هتل

  • آیا یک فرد به تنهایی نیز باید مدارک شناسایی ارائه کند؟

از آنجایی که همه می‌دانیم زوج‌ها برای رزرو اتاق در هتل باید مدارک شناسایی و مدرکی که اثبات کند زوج هستند را ارائه دهند؛ ممکن است برای برخی این تصور غلط پیش آید که یک فرد تنها (خانم یا آقا) برای گرفتن اتاقی در یک هتل نیازمند ارائه مدارک شناسایی نیست. همین موضوع سبب شده است برخی افراد که به تنهایی سفر می‌کنند، برای گرفتن اتاق با مشکلاتی مواجه شوند. توجه داشته باشید که هیچ تفاوتی ندارد شما به تنهایی می‌خواهید هتل رزرو کنید یا به همراه همسر و خانواده خود؛ در هر صورت باید تمامی نفراتی که قصد اقامت در هتل دارند اصل مدرک شناسایی خود را ارائه دهند. این از قوانین رزرو اتاق در هتل تمامی شهرهای ایران است.

ضوابط رزرو هتل مربوط به پذیرش بانوان به تنهایی

یکی از ضوابط رزرو هتل در مشهد این است که برخی از هتل‌ها از پذیرش خانم‌ها به تنهایی خودداری می‌کنند. البته این قانون در همه هتل‌ها صدق نمی‌کند و فقط در ضوابط تعداد معدودی از آن‌ها دیده شده است؛ بنابراین اگر خانم هستید و به تنهایی قصد سفر دارید، از مهم‌ترین نکات لازم قبل از رزرو هتل در مشهد این است که پیش از رزرو هتل از این موضوع مطمئن شوید.

شرایط سنی برای رزرو اتاق در هتل

افراد برای رزرو هتل باید بیش از 18 سال سن داشته باشند. افراد زیر 18 سال چه خانم و چه آقا، اجازه رزرو اتاق در هتل به تنهایی ندارند. در صورتی که هتلی فردی زیر 18 سال را به تنهایی پذیرش کند، این عمل جرم محسوب شده و هتل مذکور به عنوان هتلی متخلف باید پاسخگو باشد. برای رزرو هتل ارائه کارت ملی و شناسنامه عکس‌دار ضروری است. اگر فردی زیر 18 سال به هر شیوه‌ای بتواند سن خود را مخفی کرده و در هتل پذیرش شود مرتکب جرم شده و در صورت مطلع شدن هتل از این موضوع می‌تواند از فرد به مراجع قانونی شکایت کند.

تصویر رزرو هتل

قوانین رزرو هتل برای افراد مجرد

همان‌طور که کمی پیش اشاره شد، فقط برخی هتل‌ها از پذیرش خانم مجرد بدون همراه خودداری می‌کنند. از این موارد استثنا که بگذریم، قانون پذیرش برای خانم‌ها و آقایان مجرد در اغلب هتل‌های کشور یکسان است. به عبارتی چه خانم و چه آقای مجرد می‌توانند با ارائه مدارک شناسایی خود (شناسنامه عکس‌دار، کارت ملی و پاسپورت برای سفرهای خارجی) بدون همراه در هتل پذیرش شوند و هیچ تفاوتی بین خانم و آقا وجود ندارد.

قوانین پذیرش زوجین در هتل‌ها

از مهم‌ترین نکات لازم قبل از رزرو هتل در مشهد که باید بدانید این است که تمامی هتل‌ها، نه تنها در مشهد بلکه در تمامی شهرها، از پذیرش زوج‌ها بدون ارائه مدارک محرمیت خودداری می‌کنند. این مدارک عبارتند از:

  • کارت ملی و شناسنامه آقا
  • کارت ملی و شناسنامه خانم
  • عقدنامه رسمی و معتبر

اگر زوجی به همراه فرزند خود قصد رزرو اتاقی در هتل داشته باشند، علاوه بر مدارک شناسایی خود موظف به ارائه مدارک شناسایی فرزندشان نیز هستند.

  • آیا امکان رزرو هتل با صیغه نامه وجود دارد؟

ارائه مدرک محرمیت از سفت و سخت‌ترین قوانین رزرو هتل در مشهد است. هیچ زوجی بدون ارائه این مدارک امکان پذیرش در هیچ هتلی را نخواهند داشت. اما آیا با صیغه نامه نیز می‌توان اتاقی در هتل رزرو کرد؟ برای پذیرش با صیغه نامه، باید اصل این مدرک را همراه خود داشته باشید. توجه داشته باشید تنها صیغه نامه‌هایی که به صورت رسمی در دفتر ازدواج ثبت شده باشند مورد تایید رسپشن هتل‌هاست. علاوه بر آن صیغه نامه باید دارای تاریخ معتبر بوده و حتما از مهر و امضای سردفتر برخوردار باشد. در غیر این صورت زوجین امکان دریافت یک اتاق مشترک را نخواهند داشت.

تصویر اتاق هتل

ضوابط رزرو هتل برای مهمانان غیر ایرانی

مهمانان خارجی نیز از قوانین رزرو هتل مستثنی نیستند و باید از آن‌ها تبعیت کنند. یک مسافر غیر ایرانی برای دریافت پذیرش در هتل‌های مشهد یا سایر شهرها باید مدارک خود را که شامل پاسپورت و ویزا می‌شود را ارائه کند. توجه داشته باشید که اگر از تاریخ ویزای فرد خارجی گذشته باشد، هتل‌ها از پذیرش وی خودداری خواهند کرد.

آیا زوج‌های غیر ایرانی نیز برای دریافت اتاق مشترک باید مدارک محرمیت ارائه کنند؟ یکی از ضوابط رزرو اتاق برای افراد خارجی این است که یک خانم و آقای غیر ایرانی برای اقامت در هتل‌های ایران، نیازی به ارائه مدارک محرمیت ندارند؛ اما در صورتی که یکی از زوجین ایرانی باشد و نفر دیگر غیر ایرانی و قصد داشته باشند یک اتاق مشترک بگیرند، قانون برای آن‌ها مشابه زوجین ایرانی اجرا خواهد شد.

ضوابط رزرو هتل در مشهد برای ایرانی‌های دو تابعیتی

مسافران ایرانی حتی اگر تابعیت چند کشور دیگر را داشته باشند، به هنگام رزرو هتل در ایران، قانون بر اساس یک مسافر ایرانی برای آن‌ها اجرا خواهد شد و هیچ توجهی به تابیعت دوم آن‌ها ندارد. برخی از زوج‌های ایرانی که تابعیت کشور دیگری را دارند؛ اما مدرک محرمیت ندارند، ممکن است برای اینکه بتوانند در هتل اتاقی رزرو کنند، تصور کنند که با ارائه پاسپورت و با استفاده از تابعیت دوم قانون برای آن‌ها مانند زوج‌های خارجی اجرا می‌شود. درحالی‌که هتل‌ها موظف هستند قانون را برای آن‌ها مطابق با زوج‌های ایرانی اجرا کنند.

تصویر رزرو هتل

قوانین رزرو اتاق در هتل برای افرادی که مدارک شناسایی به همراه ندارند

گاهی اوقات برای همه ما پیش آمد است که فراموش کنیم مدارک شناسایی را همراه خود برداریم. یا ممکن است در طول سفر کیف مدارک‌مان به سرقت رفته باشد، آن‌ها را گم کرده یا جا گذاشته باشیم. آیا در چنین شرایطی به هیچ عنوان نمی‌توان اقدام به رزرو اتاق در هتل کرد؟ در اساسنامه ضوابط رزرو هتل ها آمده است که کارمندان پذیرش به هیچ عنوان اجازه پذیرش مهمان بدون ارائه مدارک شناسایی را ندارند.

اما اگر در چنین شرایطی قرار بگیرید و ادعای شما برای کارمندان پذیرش اثبات شود، شما را به نزدیک‌ترین اداره اماکن ارجاع خواهند داد. پس از مراجعه به اداره اماکن و توضیحات لازم در صورتی که اثبات ادعای شما از  سوی اداره اماکن نیز صورت بگیرد، برگه‌ای برای تایید هویت‌تان به شما خواهند داد. با این برگه می‌توانید از هتل مورد نظر پذیرش بگیرید.

مراجعه به اداره اماکن تنها برای زمانی که مدارک خود را به همراه نداشته باشید نیست. گاهی اوقات تمامی مدارک را به همراه دارید؛ اما باز هم هتل از پذیرش شما خودداری می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تصویر شناسنامه شما از نظر کارمند پذیرش با چهره خودتان مطابقت نداشته باشد. در چنین شرایطی نیز باید به اداره امکان مراجعه کنید تا صحت مدارکتان را تایید کنند.

قوانین مربوط به پذیرش کودکان در هتل

از دیگر قوانین رزرو هتل در مشهد می‌توان به قوانین مربوط به پذیرش کودکان اشاره کرد. قانون پذیرش کودکان در هتل‌های مختلف، متفاوت است. اما طبق قانون کلی هیچ هتلی اجازه ندارد برای پذیرش کودک زیر دو سال هزینه‌ای دریافت کند. این درحالی‌ست که برخی از هتل‌ها در ازای پذیرش کودکان زیر 6 سال هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ همچنین در برخی از هتل‌ها هم ممکن است هزینه کودکان نیم‌بها محاسبه شود. با توجه به اینکه این قانون در هتل‌ها یکسان نیست، اگر کودکی همراه خود دارید پیش از رزرو اتاق راجع‌به این مسئله پرس‌وجو کنید.

قوانین مربوط به ساعت ورود و خروج به هتل‌ها

ساعت دریافت اتاق و تخلیه اتاق‌ها از دیگر نکات لازم قبل از رزرو هتل در مشهد است که باید بدانید. هر هتلی بسته به شرایط خاص خود، ممکن است ساعات متفاوتی را برای ورود و خروج مهمانان خود در نظر گرفته باشد. اما قانون در اغلب هتل‌ها به این صورت است که مهمان ساعت 2 ظهر اتاق را دریافت کند و ساعت 12 ظهر روز بعد کلید را تحویل دهد. اگر می‌خواهید امکان پذیرش در هر ساعتی را از سوی هتل داشته باشید پیش از رزرو مطمئن شوید که هتل امکان پذیرش 24 ساعته را دارا است.

  • قوانین ورود و خروج از هتل در ساعات خارج از قوانین

تصور کنید در قوانین هتلی آمده است که ساعت 2 ظهر تحویل اتاق و ساعت 12 زمان خروج مهمان برای اقامت یک شب کامل است. اما اگر شما زودتر از ساعت 2 ظهر بخواهید اتاق را تحویل بگیرید یا دیرتر از ساعت 12 اتاق را تحویل دهید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در مورد این موضوع نیز پیش از رزرو اتاق باید از قوانین هتل به درستی مطلع شوید که زمان تخلیه و تسویه حساب با مشکلی مواجه نشوید. بطور کلی قانون در اغلب هتل‌ها به این صورت است که اگر مسافر زودتر اتاق را تحویل گرفت یا دیرتر تخلیه کرد، 50 درصد از هزینه اقامت یک شب دیگر در هتل را باید پرداخت کند.

برای درک بهتر تصور کنید برای یک شب اقامت در هتل یعنی از ساعت 2 ظهر تا 12 ظهر روز بعد مبلغ 1 میلیون تومن پرداخت کرده‌اید. اما اگر به جای ساعت 12 ظهر، مثلا ساعت 5 بعد از ظهر قصد تخلیه اتاق را داشته باشید، باید مبلغ 500 هزار تومان یعنی 50 درصد مبلغ یک شب اقامت دیگر را نیز پرداخت کنید.

قوانین مربوط به لغو رزرو هتل

از دیگر ضوابط رزرو هتل در مشهد، قوانین مربوط به لغو رزرو است. در رابطه با لغو رزرو، برگشت وجه، مبلغ کنسلی و... هر هتلی قوانین مخصوص به خود را دارد. پیش از رزرو هتل از رسپشن در رابطه با قوانین کنسلی سوال کنید. بطور کلی اصناف هتل‌ها و واحدهای اقامتی یک شیوه نامه اجرایی برای رزرو و کنسلی آن دارند که هتل‌ها موظف به پیروی از آن هستند. موارد ذکر شده در این شیوه نامه عبارتند از:

  • اگر مسافر تا 20 روز پیش از زمان استفاده از هتل، رزرو خود را لغو کند، هتل نباید هیچ مبلغی به عنوان جریمه کنسلی دریافت کند.
  • اما اگر کنسلی اتاق در 48 ساعت قبل صورت گرفته باشد، هتل می‌تواند 70 درصد از هزینه اقامت در هر اتاق را از مسافر دریافت کند.
  • در صورتی که بخواهید تعداد اتاق‌های رزرو شده را کاهش دهید، باید 48 ساعت قبل به هتل اطلاع دهید. برخی از هتل‌ها برای کنسلی تعداد اتاق‌های رزرو شده نیز سقف مشخصی را در نظر می‌گیرند. برای مثال تنها می‌توانید تا 3 اتاق اضافه را کنسل کنید و هزینه بقیه اتاق‌های رزرو شده را باید پرداخت کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها