مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد

کد خبر: 1229136

انتخاب رشته یکی از اساسی ترین و مهمترین بخش های زندگی یک انسان می باشد. چرا که می تواند مسیر زندگی و شغلی یک انسان را تعیین کند و استعدادهای او را به شکوفایی برساند و یا به طور کل نابود کند. بارها و بارها دیده ایم چه دانش آموزان با استعدادی که بخاطر یک انتخاب رشته نادرست، به طور کل مسیر اشتباهی را در پیش گرفته و استعداد خود را هدر داده اند که خودشان نیز بارها از این موضوع ابراز ناراحتی می کنند. بنابرانی دقت داشته باشید انتخاب رشته نادرست شما را از خیلی مسائل اساسی زندگی مانند شغل مناسب دور می کند و شاید تا آخر عمر نتوانید همین یک انتخاب نادرست را درست کنید.

 

در این مقاله سعی داریم تا جایی که امکان دارد به شما عزیزان در انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد کمک کنیم. در ابتدا توصیه می کنیم در صورتی که نیاز به مشاوره تحصیلی تخصصی برای انتخاب رشته و یا حتی نیاز به برنامه ریزی دقیق برای قبولی در کنکور سراسری را دارید و نمی دانید بهترین منابع کنکور چه کتاب هایی هستند، توصیه می کنیم مقاله زیر را حتما بخوانید.

بیش تر بخوانید: مشاوره تحصیلی

 

انتخاب رشته کنکور سراسری

پس از برگزاری آزمون کنکور سراسری و اعلام نتایج آن، افرادی که مجاز به انتخاب رشته می‌شوند، باید تدابیری را اتخاذ کنند. متأسفانه هر سال برخی از شرکت‌کنندگان به دلیل عدم آگاهی از روش صحیح انتخاب رشته در کنکور سراسری و همچنین به خاطر اشتباه در انتخاب رشته، مجبور می‌شوند یک سال دیگر تلاش کنند تا به دانشگاه در رشته مورد علاقه‌شان وارد شوند.

بنابراین، در این مقاله به طور کاملاً اختصاصی به بررسی تمامی جنبه‌های مرتبط با مشاوره در انتخاب رشته کنکور سراسری پرداخته‌ایم تا شرکت‌کنندگان با آگاهی و آمادگی کامل بتوانند در انتخاب رشته کنکور سراسری سال آینده اقدام نمایند.

زمان انتخاب رشته در کنکور سراسری

بعد از شرکت در آزمون کنکور سراسری در دوره اول یا دوم ، داوطلبان در زمان مقرر برای انتخاب رشته در کنکور سراسری، در صورت تأیید صلاحیتشان و ثبت این امر در کارنامه، باید پس از اعلام نتایج، رشته‌های مورد علاقه خود را در سامانه انتخاب رشته ثبت کنند.

همچنین، با توجه به آخرین تغییرات در کنکور، نوبت اول کنکور سراسری در ماه دی برگزار خواهد شد و پس از آن، در ماه تیر نیز، امکان شرکت در کنکور سراسری وجود خواهد داشت.

ضمناً، براساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه، تصمیم گرفته شده است که داوطلبان در هر دو دوره کنکور سراسری ، یکبار و پس از برگزاری کنکور ماه تیر (حدود اواسط مرداد ماه)، اقدام به انتخاب رشته خود کنند. با توجه به اینکه تاریخ دقیق اعلام نتایج کنکور سراسری هر سال متفاوت می باشد توصیه می شود برای اطلاع دقیق از زمان اعلام نتایج کنکور به مقاله زیر مراجعه نمایید تا به محض مشخص شدن زمان اعلام نتایج به شما عزیزان اطلاع رسانی گردد تا از انتخاب رشته جا نمانید و همچنین کمک می کنند تا بهترین انتخاب رشته را داشته باشید.

بیش تر بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری

 

نحوه انتخاب رشته در کنکور سراسری

فرآیند انتخاب رشته در کنکور سراسری از طریق وب‌سایت سازمان سنجش در آدرس sanjesh.org انجام می‌شود و همه داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده‌اند و با توجه به کارنامه اولیه، مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌توانند در ماه دی و یا تیر، به تکمیل فرم انتخاب رشته آنلاین بپردازند.

  1. مراجعه به وب‌سایت انتخاب رشته کنکور سراسری یا همان سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به آدرس sanjesh.org.
  2. دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد و مطالعه دقیق دفترچه و تمامی قسمت های آن تا از تمامی شرایط آگاه شوید.
  3. انتخاب و گزینش بهترین و مورد علاقه ترین رشته‌های مرتبط با گروه آزمایشی امتحانی.
  4. اولویت‌بندی کردن انتخاب‌ها بر اساس علاقه شخصی و بر اساس میزان توانایی.
  5. تکمیل فرم انتخاب رشته آنلاین در سایت سازمان سنجش و وارد کردن کد رشته ها.
  6. دریافت کد رهگیری و پرینت کردن یا ذخیره آن در سیستم

 

مشاوره و راهنمایی برای انتخاب رشته کنکور سراسری

در مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، داوطلبان مجاز به انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل هستند. بهتر است پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور و آشنایی با تمام جزئیات مربوط به انتخاب رشته و شرایط قبولی در رشته‌ها، ظرفیت‌ها، کدهای رشته و سایر موارد، بدون در نظر گرفتن رتبه و نمره کنکور، رشته‌های مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و در یک دفترچه یادداشت نمایید.

سپس رشته‌های خود را به سه دسته تقسیم کنید: انتخاب‌های خوش‌بینانه، انتخاب‌های معقولانه و انتخاب‌های بدبینانه. درصدی از کل رشته‌ها را به انتخاب‌های خوش‌بینانه (۲۰ درصد)، انتخاب‌های معقولانه (۵۰ درصد) و انتخاب‌های بدبینانه (۳۰ درصد) تخصیص دهید. این تقسیم بندی براساس دیدگاه و بررسی شما از رشته‌ها و فرصت‌های آینده‌ای که در نظر دارید، صورت گرفته است.

پس از انتخاب رشته، می‌توانید تغییرات و ویرایش‌هایی که مد نظر دارید را در انتخاب‌های خود اعمال کنید. با انجام این مراحل و توجه به دسته‌بندی‌های انتخاب رشته، می‌توانید با دقت و دید دقیق‌تری به انتخاب رشته خود بپردازید و از مسیر تحصیلی خود حداکثر بهره را ببرید.

 

انتخاب رشته بر اساس رتبه دی یا تیر

با توجه به نوبت‌های دی و تیر ماه برگزاری کنکور سراسری در سال جاری، داوطلبان می‌توانند در هر یک از این نوبت‌ها ثبت نام و شرکت کنند. پس از برگزاری کنکور در دی ماه، در اسفند ماه، کارنامه اولیه این نوبت توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود. این کارنامه شامل نمرات خام داوطلبان است و اطلاعات مهم دیگری مانند رتبه در سهمیه، تراز داوطلب و سایر اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب رشته ارائه نمی‌شود.

لازم به ذکر است که انتخاب رشته یک بار در دو نوبت کنکور انجام می‌شود. پس از برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری در تیر ماه، در بازه زمانی مرداد ماه، کارنامه‌ای برای داوطلبانی که در هر دو نوبت کنکور شرکت کرده‌اند یا فقط در یکی از این نوبت‌ها شرکت کرده‌اند، صادر می‌شود. با توجه به نمره کسب شده، علاقه، مسافت و سایر عوامل، داوطلبان می‌توانند فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند.

سوابق تحصیلی داوطلبان پس از برگزاری امتحانات نهایی در خرداد ماه مشخص می‌شود و با تأثیر ۴۰ درصدی در نمره کنکور سال جاری در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که می‌خواهید رشته‌تان را براساس رتبه کنکور دی یا تیر ماه انتخاب کنید، سابقه تحصیلی خود را در همان دوره آزمایشی مد نظرتان مورد بررسی قرار دهید.

 

 

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، فرآیند ثبت کد رشته محل هر دو دانشگاه سراسری و آزاد به صورت جداگانه در وبسایت‌های مربوطه انجام می‌شود. به همین دلیل، پس از دریافت کارنامه اولیه از وبسایت سازمان سنجش یا وبسایت دانشگاه آزاد، داوطلبان می‌توانند با استفاده از کد دسترسی موجود در آن، رشته‌های مورد نظر خود را انتخاب کنند.

زمان انتخاب رشته در دانشگاه آزاد معمولاً همزمان با مهلت انتخاب رشته در دانشگاه‌های سراسری است. تاریخ دقیق این امر از طریق اعلان‌های موجود در وبسایت سازمان سنجش و یا وبسایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به آدرس اینترنتی azmoon.org اعلام می‌شود. لازم به ذکر است که دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد متفاوت است و جدا از دفترچه راهنمای دانشگاه‌های سراسری است. برای دریافت آن، باید به وبسایت مذکور مراجعه کرد.

 

زمان انتخاب رشته در کنکور دانشگاه آزاد

داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده و به انتخاب رشته مجاز هستند، در صورت تمایل به تحصیل در رشته‌های دانشگاه آزاد، باید پس از اعلام نتایج کنکور دانشگاه آزاد و دریافت کارنامه، روند ثبت کد رشته محل مورد نظر خود را در وبسایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی این دانشگاه به آدرس azmoon.iau.ir انجام دهند.

اگرچه کنکور دانشگاه آزاد نیز همانند کنکور سراسری در دو نوبت برگزار می‌شود، اما فرآیند انتخاب رشته در این آزمون تنها یکبار و پس از کنکور تیر، به عبارت دیگر در مرداد انجام می‌شود. البته احتمال وجود تمدید برای افراد باقی‌مانده و یا کسانی که نیاز به تغییر کد رشته خود دارند نیز وجود دارد. توصیه می شود برای اطلاع دقیق از زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد و مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته و نحوه چینش درست رشته ها حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید تا به شما کمک شود یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین انتخاب های زندگی خود را به بهترین شکل انجام دهید.

بیش تر بخوانید: انتخاب رشته دانشگاه آزاد

 

مراحل انتخاب رشته در دانشگاه آزاد

مرحله انتخاب رشته در دانشگاه آزاد شامل پرداخت هزینه است. بنابراین، متقاضیان باید پس از پرداخت هزینه انتخاب رشته دانشگاه آزاد، برای انتخاب رشته‌های مورد علاقه خود اقدام نمایند.

برای شرکت در فرآیند انتخاب رشته در دانشگاه آزاد، یک کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد در انتهای کارنامه اولیه کنکور سراسری درج می‌شود. داوطلبان می‌توانند با استفاده از این کد، اقدام به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد نمایند.

متقاضیان پس از ورود به سامانه انتخاب رشته و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، می‌توانند متناسب با گروه آزمایشی خود حداکثر ۱۰۰ رشته مورد نظر خود را از بین رشته‌های درج شده در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد انتخاب کنند. همچنین، داوطلبانی که علاوه بر گروه اصلی آزمایشی (تجربی، ریاضی، انسانی) در گروه فرعی آزمایشی (هنر و زبان) نیز ثبت نام کرده‌اند، می‌توانند کدهای مربوط به رشته آزمایشی دوم را نیز در بین ۱۰۰ انتخاب خود درج کنند.

 

دسته‌بندی اولویت‌ها در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در فرآیند انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ، تعداد مجاز انتخاب‌ها برای داوطلبان حداکثر ۱۰۰ کد رشته محدود است. انتخاب‌ها باید فقط از گروه آزمایشی که در آزمون آن شرکت کرده‌اند، صورت بگیرد. براساس اولویت‌بندی ثبت شده توسط متقاضی، فرم انتخاب رشته بررسی می‌شود و در صورت تطابق تراز اکتسابی برای یکی از رشته‌ها، پذیرفته می‌شود. توصیه می‌شود رشته‌های مورد نظر خود را به ۳ دسته تقسیم کنید که در ادامه به جزئیات آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. انتخاب‌های خوش‌بینانه: این دسته شامل رشته‌هایی است که در ابتدای فرم انتخاب رشته قرار می‌گیرند و شانس پذیرش شما در آنها بسیار کم است. با این حال، توصیه می‌شود حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از انتخاب‌های اول خود را به رشته‌های خوش‌بینانه اختصاص داده تا در صورت وجود احتمال ۱ درصد شانس قبولی، این فرصت را از دست ندهید. توجه داشته باشید که شما ۱۰۰ انتخاب دارید و هیچ محدودیتی در تعداد انتخاب این رشته‌ها وجود ندارد.
  2. انتخاب‌های واقع‌بینانه: این بخش مهم‌ترین قسمت فرم انتخاب رشته را تشکیل می‌دهد و شانس قبولی شما در آنها نسبت به انتخاب‌های اول بیشتر است. بنابراین، بیش از 50 درصد از انتخاب‌های خود را در این بخش قرار دهید. انتخاب‌ها باید براساس تراز شما انجام شود و رشته‌هایی که در آنها شانس پذیرش بیشتری دارید، بایستی در این بخش قرار گیرند.
  3. انتخاب‌های بدبینانه: در این قسمت، رشته‌هایی را قرار دهید که به احتمال زیاد در آنها پذیرفته خواهید شد. این رشته‌ها باید در ردیف انتخاب‌های آخر قرار گیرند تا در صورت عدم پذیرش در رشته‌های انتخابی دو گروه قبلی، حتماً در آنها پذیرفته شوید.

در انتها در صورتی که نیاز به مشاوره تحصیلی در هر مقطع تحصیلی دارید ( از پیش دبستانی تا دکتری ) توصیه می کنیم از مقالات و امکانات مشاوره تحصیلی سامانه ندای مشاور به نشانی اینترنتی moshaverin.org استفاده نمایید. این مرکز خدمات مشاوره تحصیلی را برای تمامی آزمون ها و دانشگاه های کشور بصورت اینترنتی و تلفنی ارائه می نماید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها