راهنمای انتخاب لباس برای مناسبت ‌های خاص

کد خبر: 1235952

بدون شک، همه می ‌دانیم که مناسبت‌ها و موقعیت ‌های خاص، لباس‌ یا Dress Code خاصی را نیز شامل می ‌شوند. همه افراد در طول زندگی خود، در موقعیت ‌هایی قرار می‌ گیرند که باید لباسی مناسب برای آن انتخاب کرده و بپوشند. فهمیدن اینکه برای مناسبت ‌های خاص مختلف مانند مراسم عروسی، مراسم ترحیم، مصاحبه شغلی و … چه لباس ‌هایی باید پوشیده شود، می ‌تواند برای افراد کمی گیج ‌کننده و دشوار باشد. در واقع لباسی که برای یک مناسبت ویژه انتخاب می ‌شود، به مواردی چون موقعیت، محل برگزاری مراسم، رسمی بودن دعوت، آب و هوا، و اغلب تمی که از سوی میزبان تعیین می‌ شود، بستگی دارد. اگر وقتی به یک رویداد دعوت می ‌شوید، دچار سردرگمی شده و نمی ‌دانید که برای آن مناسبت خاص چگونه لباس بپوشید، این مطلب مخصوص شما است. چرا که در این مقاله، به نکات مهم انتخاب لباس در موقعیت ‌های خاص پرداخته و راهنمای جامع و کاملی را در این باره ارائه می ‌دهیم.

راهنمای انتخاب لباس برای مناسبت ‌های خاص

 

 

نکات مهم در انتخاب لباس برای مناسبت‌های خاص

 

همان طور که گفته شد، هر موقعیت و مناسبت خاصی، لباس و پوشش مخصوص به خود را دارد. به عبارت بهتر، می‌ دانید که با لباس ‌های مخصوص مراسم عروسی، نمی ‌توان در محل کار حاضر شد. یک مناسبت خاص، می ‌تواند یک رویداد قابل توجه و ویژه و یا موقعیت‌های نرمال زندگی را شامل شود. بسیاری از مناسبت ‌های خاص، یک شروع جدید هستند. به عنوان مثال، یک مصاحبه شغلی می ‌تواند یک مناسبت خاص باشد، یا جشن نامزدی یک مناسبت خاص است زیرا آغاز یک تعهد مادام العمر به شخص دیگری است. مراسم تشییع جنازه که پایان زندگی یک فرد را نشان می ‌دهد نیز یک مناسبت خاص به شمار می‌ آید. مناسبت‌های خاص، رویدادهای معناداری هستند که در حافظه فرد حک می‌شوند. اگر به رویدادهای ویژه‌ای که در آن شرکت کرده‌اید فکر کنید، این احتمال وجود دارد که بتوانید لباس یک یا چند نفر از حاضرین در جمع را با جزئیات به یاد بیاورید. از همین رو، انتخاب لباس مناسب موضوع بسیار مهمی است. علاوه بر این مورد، پوشیدن لباس‌های نامناسب نشان‌دهنده بی‌احترامی به خود و اشخاص حاضر در جمع نیز می‌ باشد. به عنوان مثال، پوشیدن رنگ ‌های روشن در یک مراسم تشییع جنازه، موضوعی است که از طرف عرف جامعه پذیرفته نمی ‌شود بنابراین یکی از نکات مهم در انتخاب لباس برای یک مناسبت خاص، تناسب آن لباس با آن مراسم است. در بسیاری از موارد، پوشیدن لباس‌های نامناسب در یک رویداد ویژه، در شخصیت فرد هم منعکس می‌ شود برای مثال، انتخاب لباس نامناسب در مناسبتی مانند رویداد‌های شغلی، ممکن است تأثیر منفی بر موقعیت شغلی فرد و گروه داشته باشد. یک نکته مهم دیگر این است که بسته به رویداد مورد نظر، شما می ‌توانید برای یک مراسم خاص به طرق مختلف لباس بپوشید. در برخی موارد ممکن است که تم لباس مشخصی به شما داده شود که باید آن را رعایت کنید. حتی بهتر است در صورتی که در چگونگی لباس پوشیدن شک دارید، از برگزارکننده رویداد بپرسید که چه نوع لباس ‌هایی مناسب هستند. به عنوان مثال، اگر مناسبت خاص، یک جشن بزرگ مانند جشن خیریه باشد، زنان باید یک لباس رسمی مانند پیراهن و مردان نیز کت و شلوار و پیراهن مردانه بپوشند. یا برای مثال در رویدادها ‌و مراسم مذهبی معمولاً لباس‌ های پوشیده انتخاب می‌ شوند و شلوار، پیراهن‌ های بلند و ژاکت‌ های آستین دار، گزینه‌ های مناسبی برای چنین موقعیتی هستند. همچنین باید از لباس‌های کوتاه و رنگ روشن اجتناب کرد. علاوه بر نحوه انتخاب لباس، نکات فرعی نیز وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کرد. آراسته و مرتب بودن لباس یکی از این نکات مهم است. دقت داشته باشید که هر چقدر یک لباس زیبا و یا گران قیمت باشد، تا زمانی که به درستی اتو نشده و به درستی پوشیده  نشود، نمی ‌تواند جلوه زیبا و خوبی داشته باشد. بنابراین حتما پیش از پوشیدن یک لباس، آن را خوب اتو کرده و ان را همراه با آن، کفش، مدل موی مناسب، زیورآلات مناسب و میک آپ مناسب بپوشید. برای خرید هر یک از آیتم‌ های گفته شده، مانند خرید شومیز، خرید شلوار زنانه و مردانه، پیراهن مردانه و زنانه و …، می‌ توانید به فروشگاه پوشاک ایرانیان مراجعه کنید.

افراد در طول زندگی خود، مناسبت ‌ها و موقعیت‌های خاص زیادی را تجربه می‌کنند، بنابراین مهم است که نکات مهم در نحوه لباس پوشیدن در هر یک از این مناسبت‌ها را بدانند. در ادامه این مطلب، به لباس‌های مناسب دو موقعیت خاص بسیار رایج در زندگی پرداخته و نگاهی کوتاه به کدهای لباس مختلف آن‌ها خواهیم داشت تا درک بهتری از آنچه باید در یک مناسبت خاص بپوشید، داشته باشید.

11

 

لباس مناسب برای مهمانی

مهمانی، با عناوین مختلف، یکی از مناسبت‌ های خاص رایجی است که هر فردی در آن شرکت کرده و آن را تجربه می‌ کند. مهمانی‌ و جشن‌ ها می ‌توانند انواع مختلفی مانند جشن عروسی، جشن تولد، مهمانی مهاجرت، مهمانی فارغ‌ التحصیلی و حتی دورهمی دوستانه را شامل شوند. بدون شک می ‌دانید که اغلب افراد بهترین لباس‌های خود را به مهمانی‌ ها اختصاص داده و سعی می‌ کنند به بهتربن شکل ممکن در یک مهمانی حاضر شوند. اما چه لباس ‌هایی برای مهمانی ‌های مختلف مناسب هستند؟! برای مهمانی ‌های بزرگ ‌تر و رسمی ‌تر مانند جشن عروسی، لباس‌هایی با بهترین پارچه، دوخت و طراحی انتخاب اول افراد هستند. در واقع در جشن عروسی، برای خانم ‌ها پیراهن ‌های بلند با پارچه هایی از جنس ساتن، سیلک و … که طراحی و دوخت ظریف و شکیلی دارند، همراه با کفش ‌های پاشنه بلند و جواهرات و برای آقایان نیز کت و شلوار‌های شیک، همراه با اکسسوری ‌هایی مانند کراوات، دستمال جیب، ساعت، دکمه سر آستین و …، انتخاب‌ های مناسبی هستند. در مهمانی ‌هایی مانند جشن تولد، سالگرد ازدواج و مناسبت‌های اینچنینی، برای زنان، پیراهن ‌های کوتاه، تاپ یا شومیز‌ و دامن و کت و شلوار‌های شیک همراه با اکسسوری ‌های مناسب و برای آقایان پیراهن ‌های مردانه همراه با شلوار‌ کتان یا پارچه ‌ای، بهترین گزینه می ‌باشند. در چنین مهمانی‌ هایی باید از پوشیدن لباس ‌هایی که دارای پارچه ‌های خیلی معمولی مانند ژاکت و جین هستند، خودداری کرد.

مهمانی شام و دورهمی دوستانه، یکی دیگر از مهمانی ‌های رایجی است که افراد در آن‌ها شرکت می‌کنند. پیش از شرکت در چنین مهمانی ‌هایی، بهتر است میزبان جزئیاتی را در مورد رسمی یا معمولی بودن آن مهمانی ارائه کرده باشد. اگر مهمانی مورد نظر رسمی است، آقایان می ‌توانند یک پیراهن تاکسیدو سفید و شلوار تاکسیدو و خانم ‌‌ها نیز دامن و شومیز را انتخاب کنند. از طرف دیگر، اگر شام و دورهمی، یک رویداد معمولی است، پوشیدن لباس‌هایی مانند شلوار جین با بلوز و تیشرت‌ مردانه یا زنانه، گزینه ‌های مناسبی هم برای خانم‌ ها و هم برای آقایان می ‌باشد.

12

 

لباس مناسب برای کار

 

قرارگیری در محیط کار، یکی دیگر از موقعیت ‌های خاصی است که اغلب افراد آن را تجربه می‌کنند. در واقع لباس کار در چند سال گذشته با توجه به تحولاتی که در ببشتر مشاغل ایجاد شده، کمی تغییر کرده است. موقعیت ‌های مرتبط با کار موقعیت‌ هایی مانند قرار‌های کاری، مصاحبه شغلی، محیط کار و غیره را شامل می ‌شوند. بدون شک، لباس ‌های مناسب کار، لباس‌هایی رسمی و غیر کژوال هستند. البته برخی عناوین شغلی، کد مخصوصی را به کارمندان خود می ‌دهند تا طبق آن لباس بپوشند.

اگر لباس پوشیدن کژوال را برای محیط کار خود انتخاب می کنید مقاله راهنمای طراحی استایل کژوال را پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید تا با این سبک بیشتر آشنا شوید.

یکی از موقعیت ‌های کاری، مصاحبه شغلی است. در مصاحبه شغلی تمام تلاش بر این است تا با المان ‌هایی مانند لباس، به معرفی خود بپردازیم. در واقع با داشتن لباس و ظاهری تمیز، مرتب و مناسب، می ‌توان خود را حرفه ‌ای و مناسب آن شغل، معرفی کرد. کت و شلوار ساده یا پیراهن و ژاکت‌ هایی به رنگ تیره و اتو شده برای آقایان و کت و شلوار‌های زنانه به رنگ تیره یا مانتو‌هایی ساده برای خانم‌ ها،گزینه‌ های مناسبی برای مصاحبه شغلی هستند. این مدل پوشش، معمولاً استاندارد اکثر شرکت‌ های بزرگ می ‌باشد، البته اگر در یک شرکت خصوصی به دنبال کار هستید، می ‌توانید احساس راحتی بیشتری داشته باشید و سبک شخصی خود را در لباس پوشیدن بیان کنید. شیک ‌پوشی بیش از حد، پوشش راحت و غیر رسمی، استفاده زیاد از جواهرات، پوشیدن شلوار جین و آرایش زیاد، مواردی هستند که باید از آن‌ها اجتناب کنید.

نحوه پوشش در محیط کار، تا حد زیادی به شغلی که دارید مربوط می ‌شود. برای مثال یک پزشک با پرستار، آتشنشان، کارمند اداره بانک یا معلم، لباس‌های مخصوص کار خود را دارند که همیشه باید از آن‌ها استفاده کنند. مشاغل دیگر مانند مهندسین یک شرکت، وکلا، فروشندگان، طراحان، اساتید دانشگاه و … که لباس مخصوصی ندارند نیز باید طبق محیط کار و جوی که بر آن حاکم است، لباس بپوشند. باید سعی شود تا جای ممکن در محیط کار، لباس‌هایی ساده اما در عین حال رسمی پوشیده شوند. مانتوهای ساده اما شیک همراه با شلوار‌های پارچه ‌ای و اکسسوری‌ هایی مانند ساعت برای خانم ‌ها و پیراهن‌ هایی از جنس کتان و نخ با شلوار‌های کتان یا پارچه‌ای برای آقایان، بهترین لباس‌ها برای محیط کار می ‌باشند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها