بهترین روش درمان نازایی

کد خبر: 1266895

یکی از چالش‌ها و مشکلاتی که از قدیم تا الان برخی زوج‌ها با آن مواجه بوده و هستند، نازایی است. نازایی به معنی ناتوانی در بارداری پس از تلاش زیاد برای باردار شدن است. اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی، روش‌های درمانی زیادی برای درمان نازایی در زنان به‌وجود آمده است تا با حل این مشکل فشار جسمی و روحی آنها کاهش پیدا کند. روش‌هایی مانند بارداری با IUI و IVF از جمله روش‌های درمانی برای نازایی هستند‌. در این مطلب، به بررسی و معرفی روش‌های درمانی نازایی و مزایای هر یک از این روش‌ها پرداخته خواهد شد. دکتر سوزان پیروان از جدید ترین تکنیک های درمانی مناسب شما استفاده خواهد کرد.

بهترین روش درمان نازایی

 

روش‌های درمانی نازایی شامل چه مواردی می‌شود؟

برای درمان نازایی در زنان روش‌ها و راهکارهای پزشکی متفاوتی وجود دارد. انتخاب بهترین روش درمان ناباروری به عوامل مختلفی مانند سن زوجین، مدت زمان ناباروری و علت آن بستگی دارد. در ادامه به چند روش اصلی و رایج برای درمان نازایی اشاره شده‌است:

 بارداری با میکرواینجکشن

یکی از روش‌های درمان نازایی در زنان، بارداری با میکرواینجکشن است که معمولا زمانی استفاده می‌شود که علت ناباروری در اسپرم آقا است. این روش یکی از متداول‌ترین روش‌های درمان ناباروری محسوب می‌شود چرا که در اکثر مواقع موفقیت‌آمیز بوده‌است. همچنین بعضی اوقات به‌دلیل اسپرم ضعیف IVF همراه با میکرواینجکشن انجام می‌شود. در واقع این روش توسط بهترین متخصص ناباروری زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یکی از مشکلات زیر علت نازایی باشد:

  • اسپرم‌ها ضعیف و تحرک کمی داشته‌باشند
  • تعداد اسپرم کم باشد.
  • اسپرم در آب منی وجود نداشته‌باشد‌.
  • غیرطبیعی بودن شکل اسپرم‌ها

روش انجام میکرواینجکشن به صورت زیر است:

1.  تحریک تخمک‌ها برای تخمک‌گذاری

ابتدا تخمدان‌ها را تحریک به تخمک‌گذاری می‌کنند تا بتوانند چند تخمک بالغ را رشد دهند. بعضی اوقات پزشک با تجویز داروهایی به تحریک بیشتر تخمدان و تولید بیشتر تخمک‌ کمک می‌کند. سپس پس از تحریک، تخمک‌های بالغ را با استفاده از عمل پانکچر از طریق واژن جمع‌آوری می‌کنند و در شرایط آزمایشگاهی از تخمک‌ها نگهداری می‌کنند. در عمل پانکچر پزشک با استفاده از سونوگرافی، سوزن‌های باریکی را وارد هر تخمدان کرده و مایعی را که حاوی تخمک می‌باشد خارج می‌کند.

2.  جداسازی و جمع‌آوری اسپرم‌ها

در این مرحله متخصص جنین اسپرم‌های زنده و سالم را از نمونه آب منی از بقیه اسپرم‌ها جدا می‌کند‌. برای جداسازی اسپرم‌ها از روش‌هایی مانند نمونه‌برداری یا سانتریفیوژ استفاده می‌کنند.

 

18

3.   تزریق اسپرم‌ها به تخمک‌ها

پس از جمع‌آوری تخمک و اسپرم‌ها، نمونه اسپرم‌های سالم را از طریق سوزن‌های شیشه‌ای زیر میکروسکوپ به تخمک تزریق می‌کنند. در این مرحله لقاح صورت می‌گیرد و سپس تخمک‌ها مجدد به رحم زن منتقل می‌شود. در واقع پزشک جنین و مقداری از مایع تخمدان را با لوله‌ای باریک به داخل رحم منتقل می‌‌کند. پس از طی این‌ مراحل و گذشت دو هفته سونوگرافی و تست‌های بارداری را برای تایید بارداری انجام می‌دهند.

بارداری با  IUI

IUI یکی دیگر از روش‌های کمک باروری برای درمان نازایی در زنان است که در این روش اسپرم‌ها را با تزریق به درون رحم منتقل می‌کنند. این روش نسبت به سایر روش‌های درمان نازایی اقتصادی‌تر است چرا که هزینه کمتری دارد. این روش برای زمانی که علت نازایی مشخص نیست و یا به دلیل عوامل مردانه است کاربرد دارد. همچنین در  مواقعی که ریسک انتقال بیماری در رابطه جنسی وجود دارد، از روش آی یو آی استفاده می‌شود. بهترین زمان برای انجام آی یو آی زمان تخمک‌گذاری و پس از مصرف داروهای تحریک‌کننده تخمدان است.

روش انجام آی یو آی به صورت زیر است:

  1. در این روش ابتدا نمونه آب منی آقا را پس از انزال جمع‌آوری می‌کنند. در برخی موارد برای جمع‌آوری آب منی از کاندوم‌های مخصوص‌ و یا ظرف‌های استریل‌شده استفاده می‌کنند.
  2. پس از جمع‌آوری اسپرم‌ها، با روش‌هایی شروع به شستشوی اسپرم‌ها می‌کنند.
  3. در مرحله بعدی اسپرم‌های شسته‌شده و آماده‌سازی شده را از طریق کاتتر وارد رحم زن می‌کنند و اسپرم‌هارا به درون رحم تزریق می‌کنند.

بارداری با  IVF

IVF از روش‌های پرطرفدار و موفق برای درمان نازایی است که روشی ساده و کم تهاجم است. این روش برای زنانی که لوله‌های رحمی ضعیف و آسیب‌دیده دارند بسیار مناسب است. درمان ناباروری با IVF  در کنار تمام مزایایی که دارد، همانند سایر روش‌ها احتمال وجود عوارض نیز هست. عوارض شایع IVF شامل: سردرد، حالت تهوع و استفراغ، درد خفیف و ... می‌شود.

روش انجام IVF به صورت زیر است:

  1. در مرحله اول تخمدان‌ها را برای تخمک‌گذاری تحریک می‌کنند.
  2. پس از تحریک، نوبت به جمع‌آوری تخمک‌ها می‌رسد.
  3. در محله سوم باید اسپرم‌ها جمع‌آوری شده و اسپرم‌های سالم جدا شوند‌‌.
  4. پس از طی این مراحل، لقاح از طریق اضافه کردن اسپرم‌ها به تخمک‌های جمع‌آوری شده انجام می‌شود.
  5. پس از لقاح، جنین‌های تولید شده را در مکان‌های مخصوص حدود ۲ الی ۳ روز نگهداری می‌کنند تا رشد کنند.
  6. پس از رشد، جنین را با استفاده از کاتتر وارد رحم می‌کنند تا لانه‌گزینی رخ دهد.

بارداری با (GIFT) و (ZIFT)

ZIFT و GIFT دو روش درمانی برای درمان نازایی در زنان هستند که زوجین با انجام هر یک از این 2 روش شانس بیشتری برای بارداری دارند. در روش GIFT پزشک اسپرم‌ها را به لوله‌های رحمی زن وارد می‌کند تا کمک به شروع بارداری کند. در روش ZIFT نیز جنین را به لوله‌های رحمی مادر تزریق می‌کنند.

مراحل انجام ZIFT و GIFT به صورت زیر است:

  1. جمع‌آوری نمونه اسپرم‌های مرد
  2. جمع‌آوری نمونه تخمک زن
  3. شستشوی اسپرم‌ها
  4. تزریق جنین به لوله‌های رحمی زن
  5. انجام تست بارداری برای تایید بارداری

19

 

مزایای انواع روش‌های درمان ناباروری

هریک از روش‌های گفته‌شده برای درمان نازایی در زنان، مزایای متفاوتی دارند. در این بخش به مزایای هر یک از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای روش میکرواینجکشن

  • افزایش شانس باروری
  • استفاده از اسپرم‌های سالم و خوب
  • کاهش احتمال مشکلات ژنتیکی
  • عوارض کم
  • افزایش احتمال باروری در مردانی که اسپرم ضعیف دارند

مزایای روش IUI

  • هزینه کمتر
  • مناسب برای اسپرم‌های ضعیف و کم تحرک
  • بدون درد
  • موفقیت بالا در باروری
  • امکان تعیین جنسیت
  • طول درمان کوتاه و سریع

مزایای روش IVF

  • احتمال بالا در بارداری
  • امکان تشخیص بیماری‌های ژنتیکی
  • مناسب برای زوجین با سن بالا
  • امکان تعیین جنسیت
  • کنترل بیشتر بر روی بارداری و جنین

مزایای روش ZIFT و GIFT

  • افزایش شانس بارداری
  • کمک به باروری در صورت داشتن موارد ناباروری
  • روشی آسان و سریع
  • ایمنی بالا
  • کنترل کامل لقاح

بهترین روش درمان ناباروری برای زوجین کدام است؟

بهترین روش درمان ناباروری برای همه زوجین یکسان نیست، زیرا به عوامل مختلفی از جمله: علت نازایی، سن زوجین، شرایط بیمار و ... بستگی دارد. روش‌هایی که برای درمان نازایی در زنان وجود دارند، بسیارند؛ از درمان دارویی گرفته تا جراحی و راهکارهای نوین برای درمان ناباروی. طبق گفته پزشکان در موارد ساده بهترین روش، دارو درمانی است؛ اما در برخی موارد که مشکلات زیادی در اسپرم‌ها و تخمک‌های زوجین وجود دارد بهتر است از روش‌های کمک باروری در کنار دارو درمانی استفاده شود.

چگونه بهترین روش درمان ناباروری انتخاب می‌شود؟

همانطور که گفته‌شد انتخاب بهترین روش درمان ناباروری باید طبق شرایط بیمار باشد. بنابراین بهتر است انتخاب بهترین روش درمان ناباروری توسط پزشک متخصص تعیین شود، زیرا متخصص تمامی شرایط را ارزیابی کرده و طبق تشخیص خود، بهترین روش‌ را توصیه می‌کند. گاهی این احتمال وجود دارد که برای درمان ناباروری نیاز به استفاده از چند روش همزمان باشد. دکتر سوزان پیروان با توجه به شرایط شما بهترین روش درمانی را پیشنهاد خواهد کرد.

 

 نتیجه‌گیری

در نهایت نگران ناباروری خود نباشید، چرا که خوشبختانه با پیشرفت روزافزون علم شاهد به وجود آمدن روش‌های درمانی زیادی برای درمان نازایی هستیم. اما مهم است که بدانید شناخت دقیق مشکلات نازایی، تشخیص درست و انتخاب روش درمانی مناسب برای درمان نازایی در زنان اهمیت بسیاری دارد. بنابراین در انتخاب پزشک خود دقت کنید تا شانس باروری خود را افزایش دهید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها