مقایسه استانبول و تهران

کد خبر: 1270047
مقایسه استانبول و تهران

 

در مقام مقایسه تهران و استانبول باید این‌گونه بگوییم که استانبول هم مانند تهران یکی از شهرهای مهم خاورمیانه است و البته یکی از مراکز مهم گردشگری خاورمیانه به‌‌حساب می‌آید. همین‌طور چون قسمتی از استانبول علاوه بر بخش آسیایی در بخش اروپای شرقی قرار دارد، سبب شده که یکی از شهرهای مهم دنیا باشد. هر دو این کلان شهرها یعنی هم تهران و هم استانبول سالانه میزبان پرواز خارجی زیادی از سراسر دنیا هستند. به عبارتی هر دو این شهرها در بیشتر اوقات سال شلوغ بوده و مملو از مسافر می‌باشند. ما در این مطلب قصد داریم این دو شهر را با یکدیگر برای شما مقایسه کنیم.

 

مقایسه تهران و استانبول به لحاظ جمعیت

اولین مقایسه‌ای که قصد داریم آن را بررسی کنیم مقایسه این دو شهر با یکدیگر به لحاظ جمعیتی است. در مقایسه تهران و استانبول به لحاظ جمعیت همان‌طور که گفتیم هر دوی این شهرها کلان‌شهر هستند و جمعیت بالایی را در خود جای می‌دهند. تراکم انسانی هم تهران و هم استانبول زیاد است و چون هر دو پایتخت هستند می‌توان یکی از دلایل شلوغی آن‌ها را این موضوع دانست. به طور معمول در ترکیه ۱۵ میلیون جمعیت وجود دارد و شهر تهران ۹ میلیون جمعیت دارد. که البته مهم‌تر این است که هر دو این کلان‌شهرها در طول روز به لحاظ جمعیتی با تغییرات بسیار زیادی روبه‌رو هستند.

یعنی جمعیت این شهرها در طول روز به‌هیچ‌عنوان شبیه به جمعیت آن‌ها در طول شب نیست. علت تقسیم‌بندی انجام شده هم این است که مردمی که در طول روز از اطراف تهران به این کلانشهر می‌آیند از زمان ظهر به بعد به مبدا خود عزیمت کرده و تهران را با کاهش جمعیت زیادی روبه‌رو می‌کنند. این مردم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی خود عازم تهران می‌شوند و به همین دلیل است که جمعیت پایتخت ایران ناگهان از ۱۲ میلیون در روز به ۹ میلیون تنزل پیدا می‌کند. همین موضوع سبب شده تا به‌وضوح نتوان آمار درستی از جمعیت تهران ارائه داد.

 

مقایسه مساحت و وسعت تهران و استانبول

20

تهیه کردن‌ بلیط تهران استانبول یک پروسه بسیار راحت دارد. اما بد نیست که قبل از سفر خود به استانبول این مقایسه را مطالعه کنید تا با آگاهی بیشتری عازم این شهر شوید. همان‌طور که تا این قسمت متوجه شدید جمعیت استانبول از تهران بیشتر است و حالا که قرار است در مقام مقایسه، مساحت و وسعت این دو شهر را با هم بررسی کنیم بدون شک با اعداد و ارقام شوکه‌کننده‌ای روبه‌رو خواهیم شد.

همان‌طور که گفتیم شهر تهران پایتخت ایران، کلان شهری بزرگ است که تقریبا ۱۷۷ کیلومتر مربع مساحت دارد. به لحاظ بررسی وسعت، شهر استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه است و ۵۳۴۳ کیلومتر مربع وسعت دارد. یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که به‌طورکلی شهر استانبول در بین تمام شهرهای ترکیه شرایط بسیار ویژه‌تری دارد. استانبول پایتخت ترکیه نیست و با اینکه مساحت ایران دو برابر مساحت کشور ترکیه است؛ اما متاسفانه پایتخت ایران مساحت کمتری نسبت به پایتخت ترکیه، آنکارا دارد. به عبارتی این موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد که دولت ترکیه مساحت بزرگ‌تری از کشور خود را به شهر توریستی و زیبای استانبول اختصاص داده است و تلاش کرده تا حجم وسیع و گسترده‌ای از مردم کشور خود را در این شهر ساکن کند. استانبول به لحاظ اهمیت اقتصادی بسیار مهم است و ما روزبه‌روز شاهد رشد این کلان‌شهر هستیم. به عبارتی مباحث متعدد اقتصادی از جمله فاکتورهایی است که به‌راحتی سبب شده این شهر پیشرفت چشمگیری در مقایسه با سایر شهرها داشته باشد.

 

مقایسه آب و هوایی تهران و استانبول

 

مقایسه بعدی ما مقایسه آب و هوای تهران و استانبول با یکدیگر است و واقعیت این است که طبق بررسی‌های انجام شده دمای هوای تهران به طور میانگین ۱۶ درجه و دمای هوای استانبول به طور میانگین ۱۸ درجه سانتیگراد است پس یعنی شهر تهران از شهر استانبول خنک‌تر است و اگر میانگین دمای هوا برای شما مهم‌تر باشد، پس قطعا شما شهر تهران را انتخاب خواهید کرد. همچنین میزان رطوبت استانبول ۴۴ درصد و میزان رطوبت تهران ۷۹ درصد است و این بدان معناست که تهران رطوبت بیشتری نسبت به استانبول دارد. همین موضوع سبب می‌شود که عاشقان هوای مرطوب تهران را برای سفر یا زندگی انتخاب کنند.

21

 همچنین به لحاظ خط ساحلی تهران هیچ‌گونه خط ساحلی ندارد؛ اما دریاچه‌های مختلفی دارد که موجب شده با وجود قرار گرفتن این شهر در منطقه کوهستانی ما شاهد زیبایی‌های زیادی در این منطقه باشیم. اما از طرف دیگر استانبول در خط ساحلی دریای سیاه و مرمره قرار گرفته و سبب شده تا آب‌و‌هوای قسمت‌های مختلف شهر استانبول دستخوش تغییرات مختلفی قرار بگیرد. حالا اگر به شهرهای ساحلی علاقه‌مند هستید استانبول مناسب شماست. اما اگر به آب‌وهوای کوهستانی علاقه دارید، تهران بهترین مکان برای شما خواهد بود.

 

قیمت خانه در تهران و استانبول

در انتها این مقایسه هم می‌تواند یک مقایسه تعیین کننده و مهم میان دو شهر استانبول و تهران باشد. به‌طورکلی افرادی که علاقه به تغییر محل زندگی خود دارند همیشه با فاکتور قیمت خانه و اجاره مسکن روبرو هستند. در سال‌های اخیر ما شاهد رشد بسیار زیاد و سرسام‌آور اجاره مسکن و قیمت خانه در شهر تهران بوده‌ایم و همین موضوع باعث شده تا هزینه خرید خانه یا اجاره کردن آن در استانبول نسبت به تهران بسیار ارزان‌تر باشد. به عبارتی فرد به‌راحتی می‌تواند مشابه منزلی در تهران را با قیمتی بسیار پایین‌تر در استانبول خریداری کرده یا اجاره کند. البته با در نظر گرفتن تغییرات دقیقه‌ای قیمت خانه، نمی‌توان آمار دقیقی را منتقل کرد. اما به‌طورکلی خرید یا اجاره خانه در استانبول مناسب‌تر و بهتر از تهران است.

 

تهران یا استانبول؟!

البته پارامترهای متعدد و متنوعی وجود دارند که می‌توانند انتخاب شما میان شهرهای استانبول و تهران را دستخوش تغییرات زیادی قرار دهند. فاکتورهایی مثل میانگین درآمد یا به‌طورکلی نظر ساکنین شهرهای تهران و استانبول که هر کدام با ارائه موارد مورد نظر خود مشخص می‌کنند که کدام شهر از نظر آن‌ها یا اطرافیانشان مناسب‌تر است. درهرحال اگر قصد سفر به استانبول را داشتید اسنپ تریپ در کنار شماست تا با بهترین خدمات برای رزرو تور، بلیط، هتل و غیره سفری فراموش نشدنی و البته به‌یاد‌ماندنی را برای شما رقم بزند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها