جاذبه های سفر به شیراز

کد خبر: 1272938

سفر یک تجربه هیجان‌انگیز و آموزنده است که می‌تواند دیدگاه انسان را نسبت به جهان تغییر دهد. شیراز، یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین شهرهای ایران و مرکز استان فارس است. جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوان این شهر گردشگران داخلی و خارجی را مجذوب خودکرده است. مسافران با تهیه بلیط اتوبوس، قطار، هواپیما و یا خودروی شخصی خود می‌توانند خود را به شیراز برسانند و از این جاذبه‌های لذت ببرند. در مطالب زیر برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های سفر به شیراز را بیان کرده‌ایم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

جاذبه های سفر به شیراز

 

تخت جمشید

تخت‌جمشید، پایتخت امپراتوری هخامنشیان و یکی از مهم‌ترین آثار باستانی شیراز به شمار می‌آید. بیش از 2500 سال پیش به دستور شاهان وقت ساخته شده است. کاخ های متعدد این مجموعه از سنگ‌های عظیم آهکی ساخته شده است که بادقت و مهارت زیادی تراشیده شده‌اند. تخت‌جمشید دارای نقوش برجسته‌ای و تزیینات است که از لحاظ هنری بسیار ارزشمند هستند.

این نقوش صحنه‌های مختلفی از زندگی شاهان دوره هخامنشی و مراسم مذهبی آن‌ها را به تصویر ‌کشیده است. گردشگران با رزرو بلیط اتوبوس اولین قدم خود را برای بازدید این جاذبه بی‌نظیر برداشته‌اند.

نقش رستم

نقش‌رستم مجموعه‌ای باستانی و تاریخی زنگی‌آباد که در شمال شهرستان مرودشت شهر شیراز است. فاصله این جاذبه گردشگری تا تخت‌جمشید ۶ کیلومتر است. نقش‌رستم، مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌های تاریخی متعلق به دوران هخامنشی، ساسانی و اشکانی است. این سنگ‌نگاره‌ها که در دل کوه نقش بسته‌اند، روایتگر داستان‌های تاریخی و حماسی پیروزی داریوش بزرگ بر گوماته مغ، پیروزی خشایارشا بر یونانیان، پیروزی اردشیر یکم بر سکاها و مراسم تاج‌گذاری اردشیر یکم هستند.

نقش‌رستم یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر شیراز به شمار می‌آید هر ساله گردشگران بسیاری از شهرهای مختلف به شیراز سفر می‌کنند از پایتخت نیز این‌گونه است. مسافران باید در زمان مناسب نسبت رزرو بلیط اتوبوس تهران شیراز خود اقدام کنند تا بتوانند از این آثار باستانی باشکوه بازدید به عمل‌آورند

 

حافظیه

حافظیه یا آرامگاه حافظ شیرازی، محل خاک‌سپاری یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایران است. این بنا به دستور رضاشاه بازسازی شد. این مجموعه باشکوه، از دو بخش شمالی و جنوبی شکل‌گرفته است در بخش شمالی آرامگاه حافظ، گنبد حافظ، صحن شمالی، آب‌نما و حوض قرار دارد و در قسمت جنوبی حافظیه کتابخانه، دیوان‌خانه و ایوان حافظ تعبیه شده است. وزارت فرهنگ و هنر این جاذبه گردشگری را در سال 1354 به عنوان یک آثار ملی به ثبت رساند.

بازار وکیل

بازار وکیل یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی شیراز است. این بازار به دستور کریم‌خان زند ساخته شد. بازار وکیل اکنون در مرکز شهر شیراز در شرق میدان شهرداری قرار دارد. کنار بازار جاذبه‌های دیگری چون حمام تاریخی و مسجد وکیل قرار دارد. بازار وکیل از دوران زندیه رفته‌رفته گسترش پیدا کرده و کسبه‌های بسیاری نسل به نسل در این بازار مشغول به کار شدند.

بازار وکیل از چهار راسته اصلی شکل‌گرفته است. این راسته‌ها عبارت‌اند از:

ـ راسته عریان که در آن کسبه ها به فروش لباس و پارچه می‌پرداختند.

ـ راسته بزازان درگذشته مختص فروش بز و پوست و چرم بوده است.

ـ راسته شمشیر گرها مختص فروش ادوات نظامی و شمشیر بوده است.

ـ راسته طلافروشان درگذشته به فروش طلا و جواهرات اختصاص داشت.

سعدیه

شاعر و نویسنده قرن هفتم هجری قمری سعدی شیرازی در محلی به نام سعدیه به خاک سپرده شده است. این آرامگاه باستانی در انتهای خیابان بوستان و جنب باغ دلگشا قرار دارد. آرامگاه سعدیه در مرکز یک صحن مستطیل‌شکل قرار دارد که از سنگ‌های مرمر ساخته شده است بر روی آن کتیبه‌ای با خط نستعلیق اشعاری از سعدی شاعر بزرگ حک شده است.

بهترین زمان بازدید سعدیه مختص فصل بهار و پاییز است. درختان چنار و کاج موجود در محوطه زیبایی آرامگاه را در این فصل‌ها دوچندان کرده است. سفر در این فصول با رزرو بلیط اتوبوس ممکن خواهد شد که مسافران باید بدان دقت کنند.

 

مسجد وکیل

مسجد وکیل، یکی از مهم‌ترین مساجد تاریخی شیراز است. ساخت این مسجد بی‌نظیر به دوران  حکومت کریم‌خان زند برمی‌گردد. این بنای بی‌نظیر در غرب بازار وکیل و در انتهای راسته شمشیر گرها قرار دارد. مسجد وکیل از شاهکارهای معماری اصیل دوره زندیه است. این مسجد در سال 1311 خورشیدی به‌عنوان یکی از اولین آثار به فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد وکیل دارای یک گنبد بزرگ و دو ایوان زیبا است که در ایوان‌ها دو شبستان جنوبی و شرقی قرار دارد. این مسجد یک صحن وسیع دارد که در وسط آن حوض بزرگی تعبیه شده است. کاشکی کاری ایوان‌ها، شبستان‌ها و حوض نمادی از معماری اصیل و سنتی ایران خواهد بود. گردشگران با سفر به شیراز از طریق رزرو بلیط اتوبوس و بازدید از این مسجد تاریخی به اهمیت و ارزش آن پی خواهند برد.

باغ ارم

 باغ ارم، یکی از زیباترین و معروف‌ترین باغ‌های ایران به شمار می‌آید که متعلق به دوران حکومت زندیان است. این باغ باشکوه در شمال غربی شیراز واقع شده است و فاصله آن تا مرکز شهر حدوداً 2 کیلومتر برآورده شده است. این باغ در سال 1354 به‌عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید و بعد از چند دهه در سال 1390 به‌عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. تاریخ دقیقی درباره زمان ساخت باغ در دست نیست؛ اما بارهاوبارها در دوره‌های مختلف این باغ بازسازی و مرمت شده است.

باغ ارم شیراز زیبایی خود را مدیون درختان سر به فلک کشیده، حوض‌های آب روان و گل‌های رنگارنگ است، معماری و تزیینات گچ‌بری و کاشی‌کاری بی‌نظیر طبقات نمادی از کلاسیک بودن باغ را نشان خواهد داد.

4

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو، یکی از زیباترین دریاچه‌های نمک ایران به شمار می‌آید که در 20 کیلومتری شیراز قرار دارد. زیبایی این دریاچه به دلیل رنگ صورتی آن است. دریاچه مهارلو رنگ قرمز خود را مدیون جلبک‌های به نام تیل است که رنگی صورتی متمایل به قرمز دارند. جلبک‌های تیل در فصل‌های گرم به دلیل نور خورشید و تبخیر آب دریاچه از خود رنگ‌دانه‌های قرمز آزاد می‌کنند و این امر موجب قرمزی آب دریاچه می‌شود.

دریاچه مهارلو این مکان تفریحی و گردشگری یک جایگاه بکر و مناسب عکاسی است برای دسترسی به دریاچه مهارلو می‌توانید از جاده شیراز به فسا استفاده کرد که تقریباً یک ساعت زمان خواهد برد. اگر قصد بازدید دریاچه مهارلو را دارید در اولین فرصت بلیط اتوبوس خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

5

روستای قلات

روستای قلات دارای آب‌وهوایی خنک و معتدل است که یکی از زیباترین روستاهای ایران به شمار می‌آید. این روستای بی‌نظیر 36 کیلومتری شمال غرب شیراز و در میان کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده قرار دارد. این روستا دارای بافت سنتی و معماری زیبا و مناظری چشم نواز است. جاذبه‌های گردشگری بسیاری در روستای قلات وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

ـ خانه‌های پلکانی

ـ آبشار قلات

ـ قلعه قلات

ـ حمام قلات

سفری خاطره انگیز به شیراز با اسنپ تریپ

شیراز شهر شعر و ادب، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سرتاسر جهان است. اگر قصد سفر به شیراز را دارید بلیط اتوبوس اسنپ تریپ که یک پلتفرم جامع و کامل گردشگری به‌روز است که برای شما رزرو بلیط اتوبوس و سایر خدمات گردشگری را با قیمت مناسب فراهم کرده است. فرصت را از دست ندهید با استفاده از این خدمات سفری خاطره‌انگیزی را به شیراز تجربه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها