تولید محتوا چیست و چه انواعی دارد؟

کد خبر: 1099527

1

 

به لطف شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام، تولید محتوا بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده است. از طرفی تولید محتوا شغلی است که خیلی وابسته به مکان نیست و می‌تواند شما را حتی از خانه صاحب شغل و درآمد کند. اگر سرارغ تصویر روشنی از این شغل هستید، همراه ما در این مقاله باشید تا با تولید محتوا و انواع آن آشنا شویم.

 

تولید محتوا چیست؟

در جواب سوال تولید محتوا چیست می‌توان گفت تولید محتوا به زبان ساده یعنی پروسه‌ی خلق اطلاعات برای گروه خاصی ازمخاطبان، محتوا می‌تواند به شکل متن نوشتاری، ویدئو، عکس و ... باشد. مهم‌ترین هدف تولید محتوا، آگاهی دادن به مخاطب و راهنمایی وی برای فروش بهتر است. پس هرچه محتوا غنی‌تر و با کیفیت‌تر باشد شانس فروش شما بالاتر می‌رود.

کارتون سیندرلا را به یاد دارید؟ تولید محتوا همان عصای جادویی فرشته مهربان است، اما اینکه بتوانید با این عصا کدو را به کالسکه ای زیبا تبدیل کنید یا کالسکه را به کدو به شما و کیفیت کارتان برمی‌گردد.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که تولید محتوا چه فرقی با تبلیغات دارد؟ در تبلیغات علاوه بر شبکه‌های مجازی احتمال استفاده از شبکه‌های تلویزیونی و یا بیلبوردهای شهری و ... نیز وجود دارد که هزینه‌های شما را افزایش خواهند داد و نیز مدت کوتاه‌تری مخاطب شما را درگیر خواهند کرد اما فرض کنید شما یک محتوای نوشتاری عالی دارید که تا هر زمان صلاح بدانید روی وبسایت و یا شبکه اجتماعی شما قابل بازدید خواهد بود. پس ماندگاری محتوا بسیار بیشتر و هزینه آن کمتر خواهد بود.

اگر دقت کنید، تبلیغات تنها نام محصول یا خدمات و نیز معرفی کوتاهی از آن را به شما ارائه می‌دهند، در صورتی که محتوای یک محصول به‌طور کامل آن را بررسی کرده و اطلاعات مفیدی برای رفع نیاز مخاطب به وی ارائه می‌دهند.

 

انواع قالب‌های محتوا

ویدئویی

ویدئوها به سرعت مخاطبین را درگیر می‌کنند از طرفی همه مخاطبین وقت و تمایل کافی برای خواندن محتوای نوشتاری را ندارند، اگر محصول شما کمی پیچیدگی دارد بهتر است فواید آن را به شکل بصری به مخاطب خود نشان دهید.

مخاطبان تماشای ویدئو را بسیار بیشتر می‌پسندند و بعد از تماشا تمایل بیشتری برای خرید یا استفاده از خدمات شما دارند. ویدئو همانند ویترین کسب و کار شماست، می‌توانید در ویدئو در مورد نحوه استفاده محصول خود صحبت کرده و یا چرخه‌ی تولید آن را به تصویر بکشید.

2

نوشتاری

یک وبلاگ در وبسایت خود راه‌اندازی کنید و در آن توضیح دهید محصول یا خدمات شما کدام مشکل مخاطب را حل خواهد کرد. کیفیت نوشتاری خود را بالا ببرید و خوانندگان را با خود همراه سازید، برای نوشتن مطلب در وبلاگ خود به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • یک قالب منحصربه‌فرد برای نوشته‌های خود در وبلاگ انتخاب کنید
  • توجه داشته باشید که محتوای تولید شده حتما به محصول شما مرتبط باشد
  • تولید محتوای سئو شده را فراموش نکنید
  • از تیترهای مناسب همراه با کلمات کلیدی برای جلب توجه کاربران استفاده کنید
  • استراژی را فراموش نکنید! محتوای خوب تصادفی تولید نشده بلکه حاصل آنالیز رقبا، تحقیق و توجه به علاقه‌ مندی‌های کاربران است

 

تولید محتوای نوشتاری نسبت به قالب‌های دیگرهزینه‌ی کمتری داشته و می‌تواند interaction  سایت شما را نیز افزایش دهد.

وبینارها

این روزها چه کسی وقت دارد که در سمینار شرکت نکند؟ البته فرض بگیریم کرونایی هم وجود نداشته باشد. وبینارها به شما اجازه می‌دهند که مخاطبان بیشتری را با خود همراه کنید. اگر تمایل دارید ارتباط قوی‌تری با مخاطبان خود داشته باشید می‌توانید به شکل زنده از طریق فضای مجازی با آن‌ها صحبت کرده و به سوالاتشان پاسخ دهید.

3

 

عکس یا اینفوگرافی

همانند ویدئو، عکس یا اینفوگرافی نیز به سرعت توجه مخاطب شما را جذب کرده و کمک می‌کنند اطلاعات جدید به راحتی برای او، قابل دریافت و هضم باشد.

اینفوگرافی به‌شکل اختصاصی برای نمایش داده‌های آماری مفید بوده، با تصویرسازی مطالب پیچیده را خلاصه و قابل فهم می‌کند در همان حال عکس کمک می‌کند مخاطب مطلب نوشتاری شما را بهتر درک کند.

قالب‌های دیگر تولید محتوا شامل تولید پادکست، کتاب الکترونیکی، استفاده از فضای مجازی و اینفلوئنسرها و ... می‌باشند.

 

تولید محتوا در اینستاگرام

اینستاگرام یکی از قدرتمندترین و پرطرفدارترین برنامه‌ها در میان شبکه‌های اجتماعی‌ست که تولید محتوای خوب در آن به شکل قابل توجهی می‌تواند کسب و کار شما را رونق ببخشد، در واقع محتوای مناسب، نقش حیاتی خون در بدن را دارد.

نکات خلاصه شده‌ی زیر را در استفاده از اینستاگرام به خاطر بسپارید:

  • قالب مخصوص به خود را طراحی کرده و از آن استفاده کنید، این روزها با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید تعداد بیشماری وبسایت که برای طراحی قالب‌ها به شما کمک می‌کنند پیدا کنید. اگر وقت این کار را ندارید با کمی شل کردن سر کیسه، یک طراح استخدام کنید
  • از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید تا مخاطبان هدف بتوانند شما را شناسایی کنند، دقت کنید هشتگ‌ها کاملا مرتبط به محتوای شما باشند. حتما از هشتگ‌های اختصاصی محصول خود نیز استفاده کنید
  • همیشه قرار نیست با مطلب جدید به سراغ دنبال کنندگان خود بروید، گاهی می‌توانید مطالب قبلی خود را جهت یادآوری به آن‌ها نشان دهید
  • کپشن حرفه‌ای بنویسید و تعریف کردن داستان را فراموش نکنید. برای نوشتن کپشن و بارگذاری پست‌ها برنامه داشته باشید
  • اینستاگرام رسانه‌ای بصری‌ست؛ به یاد داشته باشید که از عکس‌های باکیفیت استفاده کنید، برای ویرایش عکس‌ها می‌توانید از برنامه‌های Canva, Snapseed, Lightroom و VSCO  استفاده نمایید

 

تولید محتوا را چه‌طور یاد بگیریم؟

 

برای یادگیری تولید محتوا، آموختن مهارت‌های خاصی نیاز است؛ می‌توانید با ثبت نام در دوره‌های آنلاین و پرداخت هزینه این مهارت‌ها را بیاموزید یا یوتیوب و سایت‌های آموزشی رایگان را جست‌وجو کنید و هم‌زمان با شاگردی کردن در این بازار بزرگ و کارآموزی، سطح خود را بالا ببرید. شاید روزی دکان خود را تاسیس کنید!

مهارت های مورد نیاز شما برای شروع به تولید محتوا شامل:

 

  • آشنایی با شبکه‌های اجتماعی، نحوه استفاده و ترفندهای مورد نیاز
  • مهارت کامل در نگارش و درست نویسی
  • تولید محتوای ویدئویی و نحوه ادیت صحیح
  • آشنایی با نرم افزارهای کاربردی مثل ورد و فوتوشاپ و ...
  • به روز بودن و یادگیری دائمی
  • مهارت در جستجو، تحلیل داده‌ها و تولید محتوای سئویی

 

همچنین شما می‌توانید در دوره بازاریابی محتوا آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس شرکت کنید و اولین قدم را برای رسیدن به شغل تولید محتوا بردارید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها