متخصص زانو در قزوین برای درمان آرتروز، آسیب رباط، تاندون و ...

کد خبر: 1097778

مفصل زانو از استخوان ران، کشکک، استخوان درشت نی و استخوان ساق پا تشکیل شده است. رباط‌ها استخوان‌ها را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند و عضلات و تاندون‌ها به حرکت مفصل زانو کمک می‌کنند. در صورت آسیب به هر یک از این ساختارها یا بروز بیماری در آن‌ها دچار مشکلات زانو خواهید شد. مشکلات زانو می‌توانند باعث بروز درد و مشکل در راه رفتن شوند.

سبک زندگی فعال امروزی می‌تواند فشار زیادی به زانو وارد کند. ورزشکاران ممکن است در اثر ضربه ناگهانی یا زمین خوردن یا یک پیچ‌خوردگی ساده دچار آسیب زانو شوند. زنان به ویژه مستعد بروز مشکلات در کشکک زانو هستند، در حالی که افراد مسن ممکن است به دلیل افزایش سن مشکلاتی در مفاصل داشته باشند. بسیاری از مشکلات زانو ناشی از آسیب بافت‌های نرم (غضروف و رباط‌ها) در داخل مفصل است. تا به امروز تشخیص مشکلات مربوط به زانو به راحتی امکان‌پذیر نبوده است.

مهم نیست که چه عاملی باعث مشکل زانو می‌شود، متخصصین زانو می‌توانند به شما در رفع مشکلات مربوطه کمک کنند.

1qVbNn9p5RFA

چه زمانی به متخصص زانو مراجعه کنیم؟

انواع مختلفی از بیماری‌های زانو وجود دارند که می‌توانند باعث درد زانو شوند. این بیماری‌ها می‌توانند نتیجه‌ی یک سبک زندگی فعال، حرکت مکرر، استفاده بیش از حد یا افزایش سن باشند. در ادامه برخی از بیماری‌های شایع زانو که در صورت ابتلا به آن‌ها باید به پزشک مراجعه کنید ذکر شده‌اند:

  • آرتروز. آرتروز ناشی از دژنراسیون غضروف در زانو است. شدت آرتروز زانو می‌تواند به اندازه‌ای باشد که موجب فرسایش کامل غضروف و ساییدگی استخوان‌ها روی یکدیگر شود. آرتروز معمولاً بدون نیاز به انجام عمل جراحی قابل درمان است. یک پزشک ارتوپدی قطعاً می‌تواند در درمان این بیماری به شما کمک کند.
  • وارد شدن آسیب به رباط. رباط‌ها استخوان‌های پا را کنار یکدیگر و هنگام حرکت زانو را ثابت نگه می‌دارند. آسیب‌های رباط به ویژه در ورزشکاران شایع هستند و می‌توانند باعث درد شدید شوند. چنین آسیب‌هایی ممکن است نیاز به عمل جراحی جهت ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده داشته باشند.
  • پارگی غضروف. نواحی دارای غضروف در زانو مینیسک نامیده می‌شود. در صورت پاره شدن غضروف زانو دچار پارگی مینیسک نیز می‌شوید. این آسیب شایع مانند پارگی رباط معمولاً نیاز به انجام عمل جراحی دارد.
  • تاندونیت. استفاده بیش از حد می‌تواند باعث تورم تاندون‌های زانو شود. یکی از انواع تاندونیت «زانوی پرشکاران» نامیده می‌شود. در این حالت کشیدگی مکرر ناشی از دویدن یا پریدن زیاد باعث بروز التهاب یا دژنراسیون تاندون کشکک می‌شود.
  • بورسیت. هر زانو دارای چندین بورس حاوی مایع است که از مفصل زانو محافظت می‌کنند. عوامل مختلفی مانند ضربه، عفونت یا رسوبات کریستالی ناشی از نقرس می‌توانند بورس‌های مختلف زانو را ملتهب کنند و باعث بروز درد و تورم شوند.
  • درد راجعه. اعصاب زانو از قسمت کمر منشاء می‌گیرند و از مفصل ران، ساق پا و مچ پا عبور می‌کنند. درد زانو می‌تواند ناشی از بیماری‌های ناحیه لگن، مچ پا یا کمر باشد. بنابراین قبل از مشکوک شدن به درد زانوی ناشی از مشکل زانو برای انجام ارزیابی‌ها و تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

JR6zwwVNV1Rh

علائم

علائم و نشانه‌هایی که گاهی با زانودرد همراه می‌شوند عبارتند از:

  • تورم و سفتی
  • قرمزی و گرما در هنگام لمس
  • ضعف
  • بی‌ثباتی (احساس از دست دادن زانو)
  • صدای تق تق یا ترکیدن حباب در زانو
  • احساس گرفتگی یا قفل شدن (ناتوانی در صاف کردن کامل زانو)
  • ناتوانی در صاف کردن کامل زانو
  • درد در قسمت داخلی زانو
  • درد در قسمت خارجی زانو
  • تورم در محل آسیب دیدگی
  • درد حاد ناشی از آسیب ورزشی، تصادف یا زمین خوردن

در صورت طولانی شدن هریک از این علائم، برای درمان به دکتر مغاری متخصص طب فیزیکی در قزوین مراجعه کنید.

تشخیص زانودرد

به منظور جلوگیری از پیشرفت وضعیت، تشخیص درد مزمن زانو را به تأخیر نیندازید. متخصص زانو در قزوین برای ارزیابی سلامت مفصل زانو و تعیین علت درد از روش‌هایی مانند اشعه ایکس و ام آر آی استفاده خواهد کرد.

همچنین متخصص زانو سابقه پزشکی و فعالیت‌هایی را که معمولاً می‌توانند علت درد محسوب شوند یا در روند آن دخیل باشند بررسی خواهد کرد.

ym04nCJHAeEa

گزینه‌های درمانی

تعدادی از گزینه‌های غیر جراحی و جراحی برای بازگرداندن تحرک و کاهش درد وجود دارند. این گزینه‌ها عبارتند از:

  • گزینه‌های غیر جراحی: درمان‌های محافظه‌کارانه متعددی برای درمان درد زانو در قزوین توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی وجود دارند. این درمان‌ها شامل فیزیوتراپی، مصرف دارو، بریس و تزریق استروئید می‌باشند. درمان‌های غیر جراحی، فیزیوتراپی و توانبخشی متوالی می‌توانند زانو را به وضعیتی نزدیک به حالت قبل از آسیب برسانند. طی این درمان‌ها نحوه‌ی جلوگیری از بی‌ثباتی به بیمار آموزش داده می‌شود.
  • گزینه‌های جراحی: آرتروسکوپی: آرتروسکوپی یک عمل جراحی است که به پزشک اجازه می‌دهد بدون ایجاد برش بزرگ روی پوست بیرونی که از مفصل زانو محافظت می‌کند زانوی آسیب‌دیده را درمان و مشکل را رفع کند. فناوری فیبر نوری منجر به ابداع آرتروسکوپ شده است، ابزاری که به متخصص اجازه می‌دهد مستقیماً ساختار زانو را مشاهده کند و اکثر مشکلات را تشخیص دهد.
  • پیوند غضروف: تا سال‌های اخیر درمان‌های مرتبط با نقایص غضروف مفصلی پیشرفت چندانی نداشته‌اند. تا کنون تنها درمان استفاده از ابزارهای مکانیکی جهت تراشیدن غضروف مفصلی بود تا بتوان آن را صاف کرد و کار چندانی روی سطح صاف این غضروف جهت رفع نقایص انجام نمی‌شد. در حال حاضر گزینه‌های درمانی جدیدی برای دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز وجود دارند.
  • تعویض کامل یا جزئی زانو: اگر درمان‌های غیرجراحی مانند داروها و استفاده از وسایل کمکی مانند واکر یا عصا جهت راه رفتن مفید واقع نشد، می‌توانید گزینه عمل جراحی تعویض کامل یا جزئی زانو را در نظر بگیرید. عمل جراحی تعویض مفصل روشی ایمن و مؤثر برای تسکین درد، اصلاح ناهنجاری پا و کمک به از سرگیری فعالیت‌های عادی است.
  • بازسازی ACL: بازسازی رباط صلیبی قدامی (بازسازی ACL) عمل جراحی پیوند بافتی و تعویض این رباط واقع در زانو است تا عملکرد آن را پس از آسیب بازیابی کند. رباط پاره شده قبل از وارد کردن پیوند طی یک عمل آرتروسکوپی از زانو خارج می‌شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها