کمپرسور صنعتی چیست؟مهمترین کاربردهای آن در صنعت

کد خبر: 1113189

کمپرسور صنعتی

هوای فشرده معمولا در بسیاری از صنایع مورد نیاز است. این امر سبب می شود که کمپرسورهای هوا به تجهیزاتی بسیار پرطرفدار تبدیل شوند. علاوه بر آب، برق و گاز، هوای فشرده به طور گسترده ای چهارمین ابزار مفید در نظر گرفته می شود. امروزه کمپرسورهای صنعتی به اندازه ی موتورهای بخار در دوران انقلاب صنعتی اهمیت دارند.

کمپرسور باد صنعتی چیست؟

کمپرسور باد وسیله ای است که برای فشرده کردن هوا یا سایر گازها به فشارهای بالاتر از فشار اتمسفر استفاده می شود. هوا را که از جو می گیرد فشرده می کند و فشار آن را افزایش می دهد.

کاربرد های کمپرسور باد صنعتی

کمپرسورهای هوا در طیف وسیعی از صنایع به کارگیری می شوند و کاربرد های مختلفی دارند. این کمپرسورهای باد نقش مهمی در هر خط تجاری ایفا می کنند. بنابراین آن ها به گونه ای طراحی شده اند که از بروز نقص هایی که می تواند وقفه در کار ایجاد کند، جلوگیری نمایند.

کمپرسور صنعتی می تواند در تجهیزات کشاورزی  پیشرفته عملکرد مناسبی داشته باشند. در بیمارستان ها از کمپرسورهای هوا برای رساندن اکسیژن به بیماران استفاده می کنند.نوار نقاله برای حمل و نقل خوراک و غلات، دستگاه های لبنی، سمپاشی محصولات، سیستم های تهویه هوا، نیرو دادن به ابزارهای هوا در خطوط تولید، سنباده فلزات، برش مواد، تجهیزات جوشکاری، ماشین آلات عملیاتی، تامین انرژی دستگاه های پنوماتیک برای بسته بندی و ..مورد استفاده قرار می گیرند.

کمپرسور باد صنعتی با عملکرد سیلندر پیستونی

این کمپرسورها بر اساس یک اصل مهم عمل می کنند که به موجب آن یک پیستون، هوا را در داخل سیلندر حرکت می دهد تا آن را فشرده کند. کمپرسورهای پیستونی به صورت روغن کاری شده و بدون روغن در دسترس هستند و معمولا دارای دو سیلندر در فشار کم و فشار بالا هستند. کمپرسورهای باد پیستونی با حجم مخزن کم، معمولا از یک سیلندر استفاده می کنند.

کمپرسور باد صنعتی با عملکرد پیستونی در مدل هایی از 1 اسب بخار تا 30 اسب بخار موجود هستند. این نوع کمپرسور برای کارهای متناوب کارگاهی که از هوای فشرده برای ابزارهای دستی، تمیز کردن گرد و غبار، کارهای رنگ آمیزی و .. بسیار مناسب می باشند. کمپرسور باد صنعتی با عملکرد سیلندر پیستونی در دسته بندی کمپرسورهای جا به جایی مثبت قرار گرفته است.

انواع کمپرسور باد صنعتی

انواع کمپرسور باد صنعتی

کمپرسورهای صنعتی در انواع مختلفی ساخته و روانه ی بازار می شوند.  کمپرسورهای هوای صنعتی نه تنها در کارخانه های تولید و فرآوری، بلکه در نیروگاه ها، ساختمان ها، کارخانه های خودرو سازی، کارگاه های جوشکاری، کارگاه های نقاشی، کشتی ها و بسیاری از مکان های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از دسته بندی هایی که می توان برای کمپرسور باد صنعتی در نظر گرفت دسته بندی آن بنا بر روانکاری(روغن) می باشد. بر اساس این دسته بندی کمپرسورهای باد صنعتی به دو دسته ی بدون روغن و روغنی تقسیم می شوند.

کمپرسور باد روغنی: اکثر کمپرسورهای هوا روغنی هستند. یعنی روغن برای روانکاری قطعات متحرک استفاده می گردد. روغن، قطعات متحرک را روغن کاری می کند تا اصطکاک را کاهش دهد و به حرکت آسان تر آن ها کمک می کند. همچنین به خنک کردن قطعات در هنگام فشرده سازی کمک می کند تا از گرم شدن بیش از حد کمپرسور هوا جلوگیری کند.

کمپرسور باد بدون روغن: در بسیار از صنایع خلوص هوا بسیار مهم است. حتی کوچک ترین قطره روغن می تواند فساد محصول، آلودگی هوا یا آسیب رساندن به تجهیزات تولیدی را موجب شود. پس در هنگام خرید کمپرسور باید حتما فرآیند استفاده و تولید محصول را در نظر گرفت.

مهم ترین قطعات به کار رفته در کمپرسور باد صنعتی

فرقی نمی کند کمپرسور پیستونی یا چرخشی داشته باشید، آشنائی با عملکرد دستگاه و قطعات مهم کمپرسور هوای صنعتی می تواند به شما کمک کند.

  • محرک ها: توسط این محرک ها حرکت خطی یا چرخشی تولید می شود و هوای فشرده را به ابزارهایی که نیاز دارند، میرساند.
  • بلبرینگ: این قطعه، طول عمر عملیاتی طولانی را برای سخت ترین برنامه تضمین می کند. زمانی که کمپرسورها در دورهای بالا یا فشار زیاد کار می کنند، یاتاقان ها باید از قطعات با کیفیت ساخته شده باشند تا بتوانند دوام آورند. همچنین به روانکاری صحیح در ویسکوزیته مناسب نیاز دارند.
  • انواع واشر: این قطعات در کمپرسور هوا فشار مورد نظر را حفظ می کند. واشرها را می توان در بخش های مختلف کمپرسور یافت: صفحه سوپاپ، مهر و موم روغن، شفت ها، واشر سر و میل لنگ و.. آن ها مانع از بروز نشتی میشوند.
  • موتورها: کمپرسورهای هوا دارای یک موتور الکتریکی می باشند که کل عملیات فشرده سازی هوا را تامین می کند. مدل ها یا انواع مختلفی از موتورها وجود دارد با توجه به اندازه موتور و اسب بخار با یکدیگر تفاوت دارند. پس هنگام تعمیر و یا تعویض باید این نکته را مد نظر قرار داد.
  • سوپاپ: این قطعه حضور بسیار ضروری در کمپرسور دارد. اجازه ی ورود و خروج هوا را می دهد، جریان هوا را تنظیم می کند. این قطعه باید همیشه بررسی شود و سرویس آن ها به صورت مرتب انجام بگیرد.

کاربرد کمپرسور صنعتی

چگونه از کمپرسور باد صنعتی نگهداری کنیم؟

نگهداری منظم کمپرسور برای افزایش طول عمر دستگاه و افزایش کارائی آن بسیار مهم است. سیستم های کمپرسور ناکارآمد انرژی بیش تری مصرف می کنند و به کاربران زیان مالی می رسانند. تعمیر و نگهداری کمپرسور باید مطابق دستورالعمل های سازنده صورت بگیرد که هم در هزینه ها صرفه جوئی شود و هم عمر کمپرسور افزایش یابد.

اما به صورت کلی می توان برای نگهداری این دستگاه مراقبت های زیر را انجام داد:

  • هنگامی که کمپرسور در حال کار است هرگز درپوش آن را باز نکنید.
  • در هنگام کار دستگاه هرگز سعی نکنید قطعه ای را جدا نمائید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام هوای فشرده داخل آن تخلیه می شود.
  • قبل از شروع به کار دستگاه، حتما سطح روغن آن راچک کنید.
  • در صورت امکان فیلتر گرد و غبار را تمیز نمائید.
  • مایعات موجود در مخزن کمپرسور را تخلیه کنید.
  • مطمعن شوید که سیستم نشتی ندارد و هوا از جایی به بیرون درز نمیکند.
  • میزان فشار هوای تولیدی را مرتبا چک کنید تا دچار افت فشار نشوید.
  • در صورت داغ شدن بیش از حد موتور،حتما به دستگاه استراحت دهید.

پمپ باد صنعتی

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.چنانچه نیاز به هر نوع کمپرسور باد صنعتی داشتید میتوانید به وب سایت مرجع کمپرسور باد به ادرس iranpump.com مراجعه نمایید و با توجه به نوع نیازتان اقدام به سفارش کمپرسور باد دلخواهتان نمایید.

شرکت کمپرسور سازی ایران پمپ تولید کننده انواع کمپرسور باد صنعتی در ابعاد و اندازه های مختلف میباشد.همچنین میتوانید به صورت اختصاصی اقدام به سفارش کمپرسور باد مد نظرتان کنید تا توسط مهندسین با تجربه این مجموعه طراحی و تولید شود.

برای اطلاع از قیمت محصولات تولیدی میتوانید به وب سایت فروگاهی این مجموعه به ادرس  irancompressor.com مراجعه نمایید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها