شمارش معکوس برای واردات خودرو / اتفاق‌های جدید خودرویی در راه است

کد خبر: 1178599

شمارش معکوس برای مشخص شدن سازکار واردات خودرو آغاز شده است، آنگونه که مدیران ساکن در خیابان سمیه خبردادند مردم از پایان مهرماه می‌توانند شاهد اتفاق‌های جدید خودرویی باشند؛ واردات خودرو به همراه خدمات پس از فروش و البته انتقال تکنولوژی.

 شمارش معکوس برای واردات خودرو / اتفاق‌های جدید خودرویی در راه است

با مشخص شدن شرکت‌های واردکننده خودرو و نهایی شدن دستورالعمل واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بزودی شاهد ثبت سفارش خودروهای کمتر از 20 هزار دلار در گمرکات کشور خواهیم بود. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد خودروهای وارداتی به ایران قرار است از دو کشور کره جنوبی و چین باشد. سالیان متمادی است که ایران خریدار خودروهای کره جنوبی و چین است و حتی با وجود تحریم‌های ظالمانه، واردات قطعات خودروهای چینی به ایران ممکن بود. حال باید دید در این دور جدید از واردات، همکاری با شرکت‌های خودرویی که در کشورهای یاد شده هستند، چگونه خواهد بود؟

بر اساس آخرین خبرها اسامی شرکت‌های واجد شرایط واردات خودرو تا پایان مهر اعلام خواهد شد. با مشخص شدن شرکت‌های منتخب واردکننده، واردات خودرو با سازکاری که دولت سیزدهم تدوین کرده، اتفاق خواهد افتاد. به اذعان کارشناسان صنعت خودرو، واردات خودرو می‌تواند اثر مثبتی بر بازار خودرو، کاهش انحصار در صنعت خودرو و تنوع بخشی در بازار داشته باشد. کارشناسان اظهارکردند که با واردات خودرو، می‌توان بخشی از نیاز 1.5 میلیون دستگاهی بازار خودرو (هم‌اکنون توانایی تولید خودروسازان کمتر از 900 هزار دستگاه است) را تا حدود زیادی پوشش داد و البته شرایطی فراهم کرد که رقابت بین خودروسازان و خودروهای وارداتی دوباره بعد از حدود 4 سال تکرار شود.

2 شرکت تأیید صلاحیت شدند

روز گذشته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت درباره واردات خودرو، گفت: بنا بر درخواست شرکت‌های متقاضی برای تکمیل مدارک مندرج در آیین‌نامه واردات خودرو یک ماه به آنها فرصت داده شد و اسامی شرکت‌های واجد شرایط واردات حداکثر تا آخر مهر اعلام می‌شود.

او بیان داشت: در سه هفته گذشته جلسات متعددی با شرکت‌ها برای بررسی مدارک برگزار شد که در نهایت ۲ شرکت مرحله تکمیل الزامات قانونی را با موفقیت گذراندند.

سخنگوی وزارت صمت افزود: وزارت صمت با دقت الزامات قانونی را از شرکت‌ها مطالبه خواهد کرد و توانمندترین شرکت‌های کشور که تضمین دهنده خدمات پس از فروش و انتقال فناوری را ارائه دهند جهت واردات خودرو مجوز خواهند گرفت.

قالیباف گفت: سرمایه گذارانی جهت سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل عمومی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال مذاکره و اخذ مجوز هستند.

شرکت‌های تولیدکننده خودرو به سمت واردات بروند

مدیربازاریابی یکی از شرکت‌ها که مدعی است در لیست واردکنندگان خودرو قرار خواهد گرفت به «ایران» گفت: از دو ماه پیش مذاکرات برای واردات خودرو از کره‌جنوبی را با شروط جدید آغاز کردیم و در این میان شرکت کره‌ای تأکید کرده است، پس از صادر کردن تعداد معینی خودرو به ایران، انتقال تکنولوژی به صورت پلکانی انجام خواهد شد. او ادامه داد: شرکت‌های صادرکننده خودرو در انتقال تکنولوژی بسیار محدود عمل می‌کنند و عملاً تمایلی برای چنین کاری ندارند اما موضوع واردات می‌تواند برای آنها ایجاد انگیزه کند تا به سمت انتقال تکنولوژی حرکت کنند.

مدیربازاریابی یک شرکت خودرویی اظهارداشت: شرکت‌های تولیدکننده خودرو می‌توانند در زمینه واردات خودرو، سهم و نقش بسزایی داشته باشند. ایران خودرو و سایپا زیرساخت‌های لازم را برای انتقال تکنولوژی  دارند.از همین رو توصیه می‌شود خودروسازان هم در این زمینه پویاتر عمل کنند تا بتوان بخشی از نیاز بازار را از طریق خودروهای وارداتی تأمین کرد.

11 اسفندماه سال گذشته رئیس جمهور در فرمان 8 ماده‌ای تأکید کرد که به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش پیدا کند.

براین اساس ،اوایل شهریورماه آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ و وزارت صمت نیز چهارچوب واردات را اعلام کرد؛ آنطور که متولیان صمت اظهارکردند در صورتی که مشکل در مسیر واردات خودرو ایجاد نشود، خودروهای خارجی از آبان ماه وارد بازار کشور خواهند شد.

منبع: روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها