شگفتانه دولت برای زوج های جوان؛ افزایش ۶۵ درصدی مبلغ وام ازدواج | میزان وام ازدواج سال ۱۴۰۳ چقدر شد؟

کد خبر: 1271083

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی به زوج های زیر ۲۵ سال در سال آینده ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ازدواج پرداخت خواهد شد.

شگفتانه دولت برای زوج های جوان؛ افزایش ۶۵ درصدی مبلغ وام ازدواج | میزان وام ازدواج سال ۱۴۰۳ چقدر شد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت اول امروز ( شنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در بخش هزینه ای، جزء ۱ بند ث تبصره ۱۳ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و تسهیلات موضوع ماده(۷۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه زندانیان نیازمند از محل سپرده های قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی (غیر از بانک های قرض الحسنه) پس از کسر سپرده قانونی را تا سقف سه میلیون میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن و دیگر موارد ذکرشده در قوانین فوق اختصاص داده و از طریق بانک های عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) به شرح زیر نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام نماید:

۱. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (موضوع ماده (۶۸) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت:

-۱-۱ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آن ها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دورهی بازپرداخت ۱۰ ساله

-۱-۲ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر بیست و پنج سال و زوج های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال/ ایسنا

افزایش ۶۵ درصدی مبلغ «وام ازدواج»

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان درباره افزایش وام ازدواج در سال آینده به ۳۰۰ و ۳۵۰ میلیون تومان آنهم بدون در نظر گرفتن سقف پرداخت تسهیلات بانک‌ها، هشدار داد.

وحید یامین پور درباره مبلغ وام ازدواج در سال آینده و افزایش ۶۵ درصدی آن، اظهار کرد: وام ازدواج برای سال آینده با افزایش ۶۵ درصدی به ۳۵۰ میلیون برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال و ۳۰۰ میلیون تومان برای سایرین خواهد بود.

وی با بیان اینکه موافق افزایش مبلغ وام ازدواج هستم ولی تصمیم برای افزایش مبلغ وام باید جامع و با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود باشد، ادامه داد: سیاست‌های کنترل نقدینگی و محدودیت سپرده‌های مردمی در بانک‌ها تعیین کننده است و بالابردن سقف وام ازدواج به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند؛ کما اینکه بانکها با بالا رفتن مبلغ در تضمینات سخت گیری‌های بیشتری می‌کنند و این مشکلات زوجها را چند برابر می‌کند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: همین امسال هم با صف متقاضیان وام ازدواج روبه رو هستیم. آیا مجلس سقف پرداخت تسهیلات را متناسب با مبلغ وام بالا خواهد برد و آیا این اقدام تناسبی با میزان سپرده‌ها که منبع بانکها برای پرداخت تسهیلات هستند، دارد؟. این پرسش مهمی است که نمایندگان مجلس باید به آن پاسخ دهند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ از مصوبه این کمیسیون برای پرداخت وام ازدواج ۳۵۰ میلیون تومانی برای زوج‌های جوان در سال آینده خبر داد و گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق و در صورت تصویب در صحن علنی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از اول فرودین سال ۱۴۰۱ باشد، به میزان ۳۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله برای هر یک از زوجین خواهد بود.همچنین کمیسیون تصویب کرد که تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌های زیر ۲۵سال و زوج‌های زیر ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان باشد.

وی در عین حال یادآور شد که مصوبات کمیسیون تلفیق در صورت تصویب صحن علنی و تایید شورای نگهبان، اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مطابق با قانون بودجه امسال، مبلغ وام ازدواج که به پرداخت آن در ماده ۶۸ قانون جوانی جمعیت نیز تاکید شده است، در سال جاری (۱۴۰۲) برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۲۲۰ میلیون تومان و برای سایرین ۱۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد. این تسهیلات به هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱/۱ /۱۳۹۸ است تعلق می‌گیرد و دوره بازپرداخت آن ۱۰ ساله است./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها