یارانه معیشتی این خانوار ۲ برابر شد | واریز یارانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای سرپرستان این خانوارها

کد خبر: 1281275

یارانه معیشتی برخی از خانوارها افزایش یافت.

یارانه معیشتی این خانوار ۲ برابر  شد | واریز یارانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای سرپرستان این خانوارها

خبرنگار شکیبا بقال زاده: جذب پنج هزار نخبه در دستگاه‌های اجرایی در دولت سیزدهم، آغاز اجرای طرح «دارو رسان» برای جانبازان ۷۰ درصد، واگذاری ۲۰ هزار قطعه زمین به ایثارگران، تصویب آیین‌نامه واردات خودروی ایثارگران، افزایش بودجه فرهنگی دستگاه ها و نهادهای دولتی، افتتاح نخستین بازار مشترک کوثر، جمع آوری ۹ میلیون از اسناد شهدا، حمایت از ۹ فیلم در حوزه ایثار و شهادت، تبدیل شدن ۳۱ اقدام سند تحول دولت در حوزه ایثارگران به برنامه عملیاتی، برپایی میز خدمت در طرح سپاس و افزایش دو برابری سفرهای جامعه ایثارگری از مهمترین دستاوردهای متولیان بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال ۱۴۰۲ بشمار می‌آید.

اصلی‌ترین چالش پیش روی ایثارگران با توجه به افزایش تورم، مشکلات معیشتی و درمانی است در این خصوص متولیان امر امسال کمک معیشت این قشر از جامعه را براساس دهک‌بندی از دو میلیون و ۴۷۱ تومان به چهار میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سرانه درمان ایثارگران را نیز سه برابر افزایش دادند، اگرچه این میزان افزایش ها با توجه به تورم به چشم نمی‌آید چراکه تورم بخش بهداشت و درمان از متوسط تورم جلوتر است حال آنکه سرانه درمان تکمیلی ایثارگران از ۱۷۴ هزار تومان در بودجه امسال به ۵۷۰ هزار تومان افزایش یافته است اما پاسخگوی همه نیازهای معیشتی و درمانی ایثارگران نیست و فقط تا حدی مشکلات آنان را برطرف کرده است.

زمان پرداخت هزینه درمان ایثارگران به کمتر از یک ماه

همچنین هزینه‌های درمان جامعه ایثارگران با تعرفه دولت و به صورت صد در صد پرداخت می‌شود و زمان پرداخت آن از ۶ ماه به زیر یک‌ماه رسیده است.

کاهش نرخ بیکاری ایثارگران به کمتر از ۱۰ درصد

در سال‌های گذشته نرخ بیکاری ایثارگران حدود ۲۰ درصد بود که این نرخ در دولت سیزدهم به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافت. موضوع اشتغال ایثارگران در دو سطح پیگیری می شود، یکی سهمیه های آزمون های استخدامی و ایجاد آزمون استخدامی روشن یا تبدیل وضعیت و دیگری ایجاد کسب و کار در بخش خصوصی است.

در جذب تسهیلات بانکی و طرح های کارآفرینی نیز بنیاد شهید دومین دستگاهی است که توانسته منابع تبصره ۱۶ و ۱۸ را جذب کند. همچنین قرار است به زودی یک آزمون استخدامی از سوی جهاد دانشگاهی برگزار و بحث اشتغال برای ایثارگران به خصوص برای فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد حل و فصل شود.

بحث جذب نخبگان در دستگاه اجرایی نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که از ابتدای دولت سیزدهم مطرح شد و رئیس جمهور هم بر این موضوع تاکید داشت در این خصوص کارگروه مشترکی بین بنیاد ملی نخبگان و سازمان اداری و استخدامی کشور برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تشکیل و آیین‌نامه آن تهیه شد که از سال گذشته مرحله نخست آن به عنوان طرح شهید موسوی آغاز شد، براساس این طرح پنج هزار نفر از نخبگان با تایید بنیاد ملی نخبگان در دستگاه اجرایی جذب شدند، البته در مرحله اول فرایند طولانی شد.

فراخوان سوم برای جذب نخبگان برگزار شد و افراد ثبت نام کرده‌اند و بنیاد ملی نخبگان در حال بررسی مدارک است. بعد از بررسی مدارک، افرادی که براساس معیارهای بنیاد ملی نخبگان شرایط نخبگی را داشته باشند به کانون‌های ارزیابی معرفی می‌شوند.

در این کانون‌ها شایستگی‌های عمومی افراد بررسی و بعد از آن به سازمان اداری و استخدامی معرفی می شوند تا در دوره ۲۱ روزه آموزشی شرکت کنند؛ در این دوره افراد براساس شاخص‌ها ارزیابی می‌شوند و برای آشنایی با دستگاه‌های اجرایی و فرصت‌های شغلی آموزش می‌بینند تا مسیر شغلی را انتخاب می‌کنند پس از این مراحل، نخبگان به دستگاه‌های اجرایی معرفی می شوند.

اجرای طرح دارو رسان با هدف تکریم و رضایتمندی بیمه‌شدگان ایثارگر یکی دیگر از اقدامات مهم بنیاد شهید است که مرحله‌ اول آن برای جانبازان ۷۰ درصد از یک مرداد ماه امسال اجرایی و مقرر شد خدمات سلامت محور جایگزین خدمات درمان محور شود و طرح‌های دارورسان، جمع‌آوری آنلاین هزینه‌ها و دوراپزشکی به عنوان طرح‌های پیش روی بیمه دی برای رفاه حال خانواده‌های شهدا و ایثارگران راه‌اندازی شود.

واگذاری ۲۰ هزار قطعه زمین به ایثارگران

یکی دیگر از مشکلات حائز اهمیت ایثارگران و خانواده های شهدا مسکن است، در طول هشت سال قبل ۱۸ هزار قطعه و در دو سال گذشته ۲۰ هزار قطعه زمین با کمک دولت در اختیار ایثارگران قرار گرفت که نشان می‌دهد طی دو سال اخیر واگذاری زمین به ایثارگران افزایش قابل توجهی داشته است.

سال اول دولت سیزدهم تسهیلات مسکن ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بود که اکنون این میزان در کلان شهرها به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده و تقریبا دو برابر افزایش یافته است، در بودجه سال آینده اگر تصویب شود این عدد به ۷۵۰ میلیون افزایش می یابد اگر چه این میزان تسهیلات کفاف خرید خانه را نمی‌دهد اما رئیس بنیاد شهید اذعان دارد افزایش تسهیلات از ۳۰۰ به ۶۰۰ میلیون تومان با تلاش و سختی بسیار به تصویب رسیده است.

تصویب آیین‌نامه واردات خودروی ایثارگران

آیین‌نامه واردات خودروی ایثارگران هم امسال با پیشنهاد بنیاد شهید تصویب شد، براساس این مصوبه واردات خودروی جانبازان بالای ۵۰ درصد بدون پرداخت سود بازرگانی انجام می‌شود. سایر افراد مشمول ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می توانند از تسهیلات بانکی برای خرید خودروی داخلی بهره‌مند شوند.

افزایش بودجه فرهنگی دستگاه های دولتی

همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران اعتبار بخش فرهنگی را از سه دهم درصد به حدود دو درصد افزایش داد، در بودجه سنواتی ۲ سال گذشته براساس مصوبه شورای عالی ترویج همه دستگاه های اجرایی موظف شدند یک درصد از بودجه جاری خود را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند.

افتتاح نخستین بازار مشترک کوثر

«بامک» بازارگاه مشترک کوثر نیز (دوشنبه ۲۲ اسفند ماه سال گذشته) در روز بزرگداشت شهدا با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افتتاح شد تا سود و منفعت این بازارگاه مستقیم به خانواده‌های شهدا و جامعه ایثارگران پرداخت شود.

سازمان اقتصادی کوثر میراث‌دار و امانتدار این ایده ماندگار است تا در ابتدا به خانواده شهدا و ایثارگران رسیدگی شود و سپس اقداماتی در عرصه‌های فرهنگی انجام شود، این فعالیت‌ها باید نشان‌دهنده فرهنگ اقدام جهادی، ایثارگرانه و باعث ترویج مسیر شهدا باشد.

جمع آوری ۹ میلیون سند از اسناد شهدا/ حمایت از ۹ فیلم در حوزه ایثار و شهادت

در حوزه فرهنگی هم تاکنون ۹ میلیون سند در قالب وصیتنامه، عکس، نامه و دلنوشته از شهدا جمع آوری شده است، طی هشت سال گذشته ۴۰ هزار مورد خاطره ثبت و ضبط شده بود که این میزان تاکنون به ۵۵ هزار مورد رسیده است یعنی فقط نیمی از خاطرات به ثبت رسیده است و این کار باید ادامه یابد.

همچنین از ابتدای امسال ۹ فیلم در حوزه ایثار و شهادت مورد حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفت که سه فیلم به بخش جشنواره فیلم فجر راه یافته و برای پنج جایزه نامزد شدند، این فیلم ها سه دیپلم افتخار و سیمرغ دریافت کردند.

تبدیل ۳۱ سند تحول دولت به برنامه عملیاتی

همچنین ۳۱ اقدام سند تحولی دولت در حوزه ایثارگران تبدیل به برنامه عملیاتی شد و برای آن هدف‌گذاری صورت گرفت و تمام اقدامات، راهبردها و تحولات پیش بینی شده در سند تحول در برنامه عملیاتی بنیاد شهید عینیت بخشی شده است. تغییراتی هم در راستای کیفی سازی سند تحول انجام شد و شاخص‌های ارزیابی، اهداف و برنامه‌های عملیاتی بنیاد شهید تعیین و تدوین شده است به عنوان نمونه برای ۱۰ هدف کلان ۶۷ هدف کمی در برنامه عملیاتی تعریف شده و میزان روند رشد و تحقق اهداف شاخص‌های کیفی، کمی و شاخص‌هایی که قابلیت اندازه‌گیری داشته باشند سنجش و روند رشد و تحقق آنها پایش می‌شود.

برپایی میز خدمت در طرح سپاس/ افزایش دو برابری سفرهای جامعه ایثارگری

طرح سپاس یکی از مهم‌ترین برنامه بنیاد شهید در سالجاری بود در این طرح هدف این سازمان تنها دیدار و احوالپرسی از خانواده های شهدا و ایثارگران نبود بلکه با برپایی میز خدمت در منزل جامعه هدف به مشکلات آنان هم رسیدگی می کرد.

یکی دیگر از هدف‌گذاری های این سازمان در دولت سیزدهم افزایش سفرهای جامعه ایثارگری بود که به دو برابر افزایش یافت و از سال گذشته با توجه به مساعد شدن شرایط و کاهش اپیدمی کرونا استقبال از سفرها نیز افزایش یافته است.

ایرنا

۵

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها