سقوط نفت اوپک به 58 دلار /نمودار

کد خبر: 386431

قیمت سبد نفتی اوپک بار دیگر رکورد کمترین قیمت خود را در سال جاری میلادی شکست و با فاصله بیش از 51 دلاری از بالاترین رقم خود در سال جاری به ازای هر بشکه 58.65 دلار معامله شد.

فارس: سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین بروز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز جمعه با کاهش یک دلار و 85 سنت نسبت به روز پیش از آن 58.65 دلار معامله شد. این نوع نفت روز پنج شنبه 60.50 دلار در هر بشکه فروخته شده بود. قطار سبد نفتی اوپک که در سراشیبی قرار گرفته و هر روز نسبت به روز پیش از آن در حال ثبت کمترین قیمت سال 2014 است، بار دیگر رکورد خود را تغییر داد و برای نخستین بار به کانال 50 دلاری وارد شد. بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در 19 ژوئن برابر با 110.26 دلار رقم خورد. این نوع نفت از آن زمان تاکنون 51.61 دلار از ارزش خود را از دست داده است. برخی از پیش‌بینی‌ها نیز از نفت 30 تا 40 دلاری حکایت دارد. قیمت سبد نفتی اوپک نیز که روند کاهشی به خود گرفته است، پس از تصمیم اوپک به شدت کاهش یافت است. این روند کاهشی که پیش از این صدای امیر کویت را نیز درآورده بود، سبب شد تا عبدالله البدری دبیرکل اوپک نیز اذعان کند که کاهش‌های قیمت نفت بیش از حد بوده است اما وی باز هم تلاش کرد تا از تصمیم اوپک که ناشی از فشار عربستان بوده دفاع کند و کاهش بی‌رویه قیمت نفت را به گردن دلالان بیندازد.
وی حتی مدعی شد که هدف این تصمیم نه نفت شیل آمریکا بوده و نه ایران و روسیه. این درحالی است که منابع مطلع گفته بودند که وزیر نفت عربستان در نشست نوامبر اوپک گفته است که باید با افزایش نفت شیل آمریکا مقابله کنیم و تحلیلگران با تحلیل روابط و اتفاقات نتیجه می‌گیرند که کاهش قیمت نفت از تبانی آمریکا و عربستان برای ضربه زدن به ایران و روسیه ناشی می‌شود. با این حال، وزیر نفت امارات در اظهاراتی تامل برانگیز که مطمئنا توسط سرمایه‌گذاران رصد خواهد شد و بر بازار نیز بی‌تاثیر نخواهد بود، گفت، اعضای اوپک با هر اندازه کاهش قیمت جهانی نفت، تولید خود را کاهش نخواهند داد. این مقام نفتی اعلام کرد، اوپک پس از رسیدن قیمت به مرز 40 دلار در هر بشکه، تشکیل جلسه اضطراری خواهد داد تا کاهش تولید خود را مورد بررسی قرار دهد. سهم درآمدهای نفتی ایران از کل درآمدهای دولت در بودجه سال 94 از 48 درصد به 31 درصد کاهش یافته است. دولت قیمت 72 دلار را برای هر بشکه نفت در بودجه سال آینده مدنظر قرار داده است. این درحالی است که آخرین قیمت برای نفت نفت در بازارهای جهانی 61 دلار اعلام شده است و نفت اوپک نیز به 58 دلار سقوط کرده است. سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها