پیش بینی توافق تولیدکنندگان بر سر فریز نفتی

کد خبر: 565149

پیش بینی می شود تولیدکنندگان نفت در نشست الجزایر در مورد فریز نفتی به توافق برسند اما تضمین تبعیت همه اعضا کار دشواری خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم: در حالی که گمانه زنی ها درباره اینکه آیا تولید کنندگان نفت در نشست ماه جاری در الجزایر به توافقی بر سر فریز نفتی دست خواهند یافت یا نه بالا گرفته است، ایران می گوید آماده افزایش تولید است.
به گزارش بلومبرگ، محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفته، کشورش می تواند تولید خود را در طی 2 تا 3 ماه آینده به 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
این اظهارات نشان می دهد که هرگونه توافقی بین تولید کنندگان نفت در اواخر ماه جاری میلادی در الجزایر باید امکان عرضه بیشتر نفت ایران را فراهم سازد. ایران به دنبال بازپس گیری سهم از دست رفته خود از بازار نفت پس از لغو تحریم های غرب است و تصمیم این کشور مبنی بر عدم شرکت در نشست ماه آوریل فریز نفتی در دوحه موجب شد تا عربستان این نشست را به شکست بکشاند. هرچند روسیه و عربستان روز یکشنبه توافق کردند که برای اطمینان از ثبات بازار نفت با هم همکاری کنند، اما رهبران این دو کشور هیچ پیشنهاد عملی ای در این زمینه ارائه نکردند.
جان دریسکول، استراتژیست ارشد موسسه خدمات انرژی جی تی دی که سابقه ای 30 ساله در بازار نفت دارد گفت: «نشست الجزایر ممکن است زمینه را برای پیدایش مجدد چالش سنتی درون اوپک تحت عنوان معمای زندانی فراهم نماید.»
معمای زندانی یکی از نظریه های مطرح در روابط بین الملل است که نشان می‌دهد چطور دو نفر یا دو کشور در همکاری برای این که خود به سود بیشتری برسند به خودشان ضرر وارد می‌کنند.
وی افزود: «یک اجماع کلی در زمینه سطح تولید و افزایش قیمت ها ممکن است با موافقت اعضا مواجه شود، اما تضمین تبعیت همه اعضا که به قیمت قربانی کردن منافع ملی کشورهای تولید کننده درون و بیرون اوپک برای دستیابی به اهداف جمعی تمام خواهد شد، کار دشواری خواهد بود.»
علی کاردور گفته، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران تصمیم نهایی را در این خصوص که تهران به طرح فریز نفتی بپیوندد یا نه خواهد گرفت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها