خودکفایی ایران در تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا

کد خبر: 780751

معاون وزیر جهاد کشاورزی از به نتیجه رسیدن تحقیقات علمی برای تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا به صورت عاری از بیماری در داخل کشور خبر داد.

خودکفایی ایران در تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا
خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر جهاد کشاورزی از به نتیجه رسیدن تحقیقات علمی برای تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا به صورت عاری از بیماری در داخل کشور خبر داد.
امروز اسکندر زند معاونت آموزش و تحقیقات و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: معاونت آموزش و تحقیقات و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در باره حوزه پژوهش و فناوری محتویات فناورانه، نظارت بر ثبت و گواهی نهاده‌ها، ترویج، آموزش کشاورزان و مدیران ذخایر ژنتیکی در بخش کشاورزی فعالیت می‌کند. وی افزود: در بخش پژوهش و فناوری تا پایان سال جاری ۲۵ رقم جدید معرفی می‌کنیم که تا بخشی از این تعداد تا به امروز معرفی شده که این ارقام مربوط به محصولات گندم، جو، نخود، سیب‌زمینی، لوبیا، چغندر قند و برنج است. معاون آموزش و تحقیقات و ترویج کشاورزی در پاسخ به سوال تسنیم درباره گونه برنجی که قرار است رونمایی شود، گفت: رقم برنجی که معرفی می‌شود پرمحصول و از ارقام داخلی منشاء گرفته که ویژگی‌های آن بهبود یافته است. وی تصریح کرد: ۱۳۰ آفت‌کش کم‌خطر و کم‌مصرف نیز در این بخش معرفی کرده و می‌کنیم و تا آخر سال ۱۵۰ یافته در مجموع در بخش کشاورزی معرفی می‌کنیم که بخشی از آن‌ها نیز معرفی شده است. زند یادآور شد: تا پایان سال جاری ۵ قرارداد انتقال دانش فنی به بخش خصوصی در بخش‌های بذر، نهال و شیلات، کود به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. معاون آموزش و تحقیقات و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ۱۲ شرکت دانش‌بیان جدید ایجاد کرده‌ایم، گفت: در حوزه تحقیقات بین‌المللی پروژه بزرگی با موسسه تحقیقات گندم و ذرت سیمیت به امضا رسانده‌ایم که در این پروژه حدود ۱۷۰۰ لاین پیشرفته و امیدبخش به بخش کشاورزی کشورمان منتقل می‌شود. به زودی در تولید تخم چشم‌زده عاری از بیماری ماهی قزل‌آلا خودکفا می‌شویم وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به تسنیم اظهار کرد: در تامین تخم ماهی چشم‌زده قزل‌آلا هنوز وابستگی داریم به همین منظور طرحی علمی در سازمان تحقیقات شروع شد تا تخم چشم زده قزل‌آلا عاری از بیماری در کشور خودمان تولید شود. وی افزود: در این راستا ۵۰۰ جفت از این تخم ماهی را در مرحله اول تکثیر کرده‌ایم و امیدواریم که به زودی و با کمک بخش خصوصی بتوانیم میزان مصرف تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا را در کشورمان از منابع داخلی و بدون بیماری تامین و تولید کنیم. زند تصریح کرد: مراحل تکمیل این پروژه علمی در حال انجام است که تمام مراحل آن به طور کامل در داخل انجام شده است. معاون آموزش و تحقیقات و ترویج کشاورزی یادآور شد: سالانه ۲۰ میلیون دلار تخم ماهی چشم‌زده قزل‌آلا از ۲۰ کشور دنیا به ایران وارد می‌شود که واردات تخم ماهی یاد شده در کشور‌های دیگر خود می‌تواند عامل بروز بیماری در تولیدات داخلی باشد. وی در ادامه صحب‌های خود در ارتباط با بیماری عامل از بین رفتن درختان لیمو ترش در جنوب کشور شد گفت: طی دو سال اخیر، با بررسی‌های صورت گرفته، ۴ رقم متحمل به بیماری جاروک لیموترش شناسایی شده که به زودی تکثیر و به کشاورزان معرفی می‌شود. وی تصریح کرد: تکثیر "پرشین لاین" از دیگر اقدامات انجام شده توسط سازمان تحقیقات برای مقابله با بیماری جاروک لیموترش است. زند اظهار داشت: پروژه "شورورزی" در زمینه پرورش آبزیان متحمل به شوری (از جمله میگو و جلبک) و نیز کشت گیاهان علوفه‌ای و درختان متحمل به شوری با استفاده از ۵ تکینیک در کانون ریزگرد‌های استان خوزستان در سطح ۵۰ هکتار به صورت پایلوت در حال اجراست.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها