حجم تجارت خارجی سال ۹۶ به ۹۸ میلیارد دلار رسید

کد خبر: 799118

طبق آمار‌ها در سال ۹۶ حجم تجارت خارجی ۹۸ میلیارد دلار ثبت شده است.

حجم تجارت خارجی سال ۹۶ به ۹۸ میلیارد دلار رسید
خبرگزاری فارس: حجم تجارت خارجی بخش غیرنفتی سال ۹۶ به ۹۸ میلیارد دلار رسید و ۷۲ درصد از کالا‌های وارداتی در سال ۹۶ مربوط به کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای است. بطبق آمار‌ها در سال ۹۶ حجم تجارت خارجی ۹۸ میلیارد دلار ثبت شده است.
ارزش دلاری صادرات غیرنفتی در سال ۹۶ به حدود ۴۷ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با سال ۹۵ نزدیک به ۶ و نیم درصد افزایش نشان می‌دهد. سال ۹۵ بالغ بر ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شد.
براین اساس ۵۰ میلیارد دلار نیز سهم واردات کالا در این سال بوده که نسبت به واردات ۴۳.۶ میلیارد دلاری افزایش حدود ۱۶ درصدی دارد؛ بنابراین تراز تجاری سال گذشته با ۳ میلیارد دلار کاهش مواجه بوده و منفی ثبت شد.
همچنین صادرات اقلام صنعتی و معدنی به استثناء میعانات گازی و پتروشیمی‌ها افزایش ۲۲ درصدی داشته است.
طبق امار‌های گمرک، ۷۲ درصد از کالا‌های وارداتی در سال ۹۶ مربوط به کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای است. کالا‌های واسطه‌ای؛ کالا‌هایی هستند که به منظور تولید دیگر کالا‌ها استفاده می‌شود. برای مثال استفاده از ورق فولادی برای تولید بدنه خودرو. همچنین به عبارتی کالا‌های واسطه‌ای، کالا‌های تولید کننده نیز گفته می‌شود.
بنابر این گزارش، سهم کالا‌های واسطه‌ای ۵۷ درصد، کالا‌های سرمایه‌ای ۱۵ درصد، کالا‌های مصرفی ۱۸ درصد و سایر کالا‌ها ۱۰ درصد از کل اقلام وارداتی را تشکیل می‌دهند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها