اختصاص ۱۸ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های ضروری

کد خبر: 835530

وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص ۱۸ میلیارد دلار از مجموع منابع ارزی حاصل از فروش نفت خام برای واردات کالا‌های اساسی و ضروری خبر داد.

اختصاص ۱۸ میلیارد دلار برای واردات کالا‌های ضروری
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما: محمد شریعتمداری در پایان جلسه بررسی موضوعات اقتصادی ارز که با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد افزود: این بخش از منابع ارزی حاصل از فروش نفت خام برای واردات کالا‌های ضروری که یا نیاز عامه مردم است و یا در تولید داخلی نقش اساسی دارد و یا مثل دارو که برای مردم اهمیت فوق العاده دارد، اختصاص می‌یابد.
وی ارز تخصیص یافته به کالا‌های مصرفی مانند مواد اولیه تولید، ماشین آلات صنعتی مورد نیاز را ۲۴ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ارز مورد نیاز برای واردات این گروه از کالا‌ها که در گروه دوم قرار دارد از محل صادرات غیر نفتی که مربوط به واحد‌های تحت اختیار دولت یا نهاد‌های عمومی غیر دولتی است، اختصاص می‌یابد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ارز مورد نیاز برای کالا‌های گروه دوم همچنین از محل صادرات حوزه پتروشیمی، فولاد، مس، سرب و روی تأمین می‌شود و صادر کنندگان مکلفند در زمان صادرات ارز را در اختیار بانک‌ها قرار دهند. شریعتمدای درباره تأمین ارز مورد نیاز گروه سوم کالا‌ها گفت: ارز مورد نیاز گروه سوم که کالا‌های مصرفی است ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تعیین شده است و ارز مورد نیاز از صادرات کالا‌های عمده مانند صادرات کالا‌های سنتی و صنعتی کوچک تأمین می‌شود. وی افزود: حجم صادرات این گروه از کالا‌ها ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادر کنندگان این گروه از کالا‌ها این امکان را دارند تا اظهارنامه صادراتی خود را در اختیار وارد کنندگان قرار دهند و نرخ واگذاری واریز نامه نیز از طریق بورس عرضه می‌شود. شریعتمداری درباره صنعت کالا‌های ممنوعه تصریح کرد: کالا‌های ممنوعه به کالا‌هایی گفته می‌شود که مشابه آن یا در داخل تولید می‌شود و یا جزو نیاز‌های مردم نیست بنابر این، این گروه از کالا‌ها ثبت سفارش نمی‌شود. وی تاکید کرد: کالا‌هایی که در گروه ممنوعه قرار دارد چنانچه قبلاً ثبت سفارش و ارز آن‌ها تأمین شده است وارد می‌شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها