ژاپن صید تجاریِ نهنگ‌ها را از سر می‌گیرد

کد خبر: 906891

ژاپن با اعلام خبر خروج از "کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ" برای از سرگیری صید این حیوانات با مقاصد "تجاری" مهیا می‌شود.

ژاپن صید تجاریِ نهنگ‌ها را از سر می‌گیرد

خبرگزاری ایسنا: ژاپن ضمن اعلام این که قصد دارد صید نهنگ‌ها را دوباره از سر بگیرد، اعلام کرد: البته با توجه به انتقادات بسیار مبنی بر کشتار سالانه صد‌ها نهنگ در قطب جنوب این بار برای صیادی به این منطقه نخواهد رفت.

مقامات این کشور اعلام کردند: برنامه صید نهنگ ژاپن محدود به آب‌های ژاپن و تا حدود ۳۲۲ کیلومتری از سواحل این کشور خواهد بود و ژاپن برنامه‌های صید سالانه نهنگ را در قطب جنوب و شمال غربی اقیانوس آرام متوقف خواهد کرد.

ژاپن پس از غیبت ۳۰ ساله، برنامه "صید تجاری" نهنگ‌ها را در امتداد سیاست اساسی ژاپن برای ترویج استفاده پایدار از منابع طبیعی آبزی براساس شواهد علمی از جولای ۲۰۱۹ میلادی از سر خواهد گرفت.

مقامات ژاپنی با اشاره به این که متاسفانه در کمیسیون بین المللی شکار نهنگ، همزیستی دولت‌های مختلف با دیدگاه‌های متفاوت ممکن نیست، اظهار کردند که در این کمیسیون فعالان زیست محیطی حاکمیت داشته و با وجود معاهده‌ای مبنی بر حفاظت از نهنگ‌ها در عین حمایت از صنعت صید نهنگ، ژاپن از تلاش‌های خود در این کمیسیون برای حفظ تجارت نهنگ‌ها ناامید شده است.

کمیسیون بین المللی شکار نهنگ در دهه ۱۹۸۰ میلادی به دلیل کاهش جمعیت نهنگ ها، یک مهلت قانونی تجاری را اعمال کرد. ژاپن از آن زمان برنامه صید تجاری نهنگ‌های خود را تحت عنوان برنامه "تحقیقاتی" نهنگ‌ها تغییر داد. این برنامه که پوششی برای تجارت گوشت نهنگ‌ها به ژاپن بود، مورد انتقاد‌های بسیاری قرار گرفت.

ژاپن برای قرن هاست به صید نهنگ‌ها مبادرت دارد، اما اخیرا به دلیل اعتراضات جهانی و کاهش تقاضای گوشت نهنگ در این کشور برنامه‌های صید خود را کاهش داده است.

مسئولان شیلات ژاپن اعلام کرده اند که این کشور سالانه هزاران تن گوشت نهنگ را از برنامه‌های صید تحقیقاتی خود وارد بازار می‌کند که عمدتا توسط قدیمی تر‌ها به عنوان غذایی سنتی خریداری می‌شود. اما منتقدان بر این باورند که صنعت صید نهنگ نمی‌تواند پایدار باقی بماند، چرا که جوانان ژاپنی از گوشت نهنگ به عنوان غذا یاد نمی‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ژاپن قرار است تصمیم خود را تا ۳۱ دسامبر به کمیسیون بین المللی شکار نهنگ اعلام کند، اما مدعی است که حتی در صورت خروج از این کمیسیون هم چنان متعهد به همکاری بین المللی در راستای مدیریت مناسب منابع دریایی باقی خواهد ماند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها