نقش هند در توسعه اقتصادی قرقیزها

کد خبر: 907285

حضور قرقیزستان در کریدور «INSTC» یکی از گزینه‌های حل مشکلات «بیشکک» در بخش حمل‌ونقل خواهد شد و اقتصاد این کشور به سمت توسعه خواهد رفت.

نقش هند در توسعه اقتصادی قرقیزها

خبرگزاری فارس: دفتر مطبوعاتی سفارت هند در قرقیزستان در مطلبی تحلیلی وضعیت فعلی همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور و توسعه آن را بررسی کرد.

در این گزارش آمده است: در دنیای معاصر هند نقش ویژه‌ای را دارد که همراه با تمدن دیرین، جمعیت زیاد و دستاوردهای این کشور در بخش توسعه اقتصادی مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

همچنین هند نقش ویژه‌ای در سیاست خارجه قرقیزستان دارد و «دهلی نو» یکی از اولین کشورهایی است که روابط دیپلماتیک با «بیشکک» برقرار کرد.

از آن زمان قرقیزستان و هند اقدامات زیادی برای ایجاد روابط سودمند متقابل انجام دادند و حتی با وجود موانع مختلف کشورها به سمت توسعه مشارکت استراتژی حرکت می‌کنند.

بین قرقیزستان و هند سفرهای رسمی در سطوح مختلف از جمله در سطح رؤسای جمهوری صورت گرفت و در تمام دیدارهای دوجانبه طرفین برنامه‌های جدی در بخش توسعه همکاری‌ها مطرح کردند.

اما در روابط بیشکک و دهلی نو ظرفیتی وجود دارد که به طور کافی از آن استفاده نشده است.

موانع موجود بر سر راه توسعه همکاری‌ها بین قرقیزستان و هند زیاد هستند و برای گسترش روابط باید هر 2 طرف تلاش کنند.

در مرحله اول مسائل جدی در بخش حمل‌ونقل و نظامی مطرح است و این عامل نقش بزرگی برای توسعه همکاری‌ها بین همه کشورها دارد.

هند سیاست خارجه خود در این زمینه را با تکیه بر برنامه‌های ساخت کریدورهای حمل‌ونقلی بین‌المللی از جمله زمینی و دریایی پیش می‌برد.

کریدور «INSTC» یکی از راه‌های رشد برای این کشور می‌باشد که شامل بندر «بمبئی»(هند)، «بندر عباس»، «چابهار»(ایران)، راه آهن «بندری انزلی»(ایران)، مسیرهای دریایی به شهر «آستراخان» (روسیه) و دسترسی به بازارهای اروپایی می‌باشد.

این پروژه از طرف هند، روسیه و ایران در سال 2000 مطرح و توسط 11 کشور از جمله قرقیزستان حمایت شد.

قرقیزستان با توجه به موقعیت جغرافیایی در وسط آسیای مرکزی و بدون دسترسی به بندرهای دریایی نیازمند کریدورهای حمل‌ونقلی و در مرحله اول کریدورهای زمینی است.

حضور قرقیزستان در پروژه کریدور «INSTC» یکی از گزینه‌های حل مسائل بیشکک در بخش حمل‌ونقل خواهد شد و اقتصاد کشور به سمت توسعه می‌رود.

در سال‌های اخیر همکاری فرهنگی بین قرقیزستان و هند پررنگ‌تر شده و در صنعت فیلم هندی همکاری‌هایی بین 2 طرف صورت گرفته است.

تولیدکنندگان فیلم‌های هندی دیگر علاقه‌ای به فیلمبرداری در اروپا ندارند و بیشتر در کشورهای منطقه از جمله در قرقیزستان فعالیت می‌کنند.

همکاری‌های فرهنگی بین 2 کشور نیز نقش کلیدی در گسترش روابط دوجانبه خواهد داشت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها