به دنبال قطعه جنگنده در موزه های آمریکا!

کد خبر: 504960

تفنگداران دریایی پایگاه بیو فورت کارولینای جنوبی برای یکی از جنگنده های عملیاتی خود به یک قطعه از ارابه فرود نیاز دارند. در نگاه اول تامین چنین قطعه ای ساده به نظر می رسد. اما بخاطر قدیمی بودن مدل هواپیمای مورد نظر، تامین آن به مشکل برخورده است. مشکلی که در نهایت آنها را راهی یک موزه کرد!

به دنبال قطعه جنگنده در موزه های آمریکا!

جستجوی قطعات جنگنده در موزه های آمریکا!

سرویس سیاسی فردا؛ محمد مهدی شیخ صراف: جستجو برای قطعه یک هواپیما در بازار سیاه و ناوگان فرسوده کشورهای دیگر شاید برای کشورهایی که دچار مشکل تامین قطعات هستند امری پذیرفته شده به نظر برسد؛ اما پیدا کردن قطعه یک جنگنده مدرن و پیشرفته در یک موزه اتفاق نادری است که مشابه آن را کمتر کسی سراغ دارد. جالب اینجاست که اخیرا چنین اتفاقی در ارتش ایالات متحده رخ داده است. آن هم در نیروی تفنگداران دریایی آمریکا که توجه به قدرت تسلیحاتی آن ماجرا را قدری عجیب تر می کند.

اف هجده هورنت یکی از هواپیماهای جنگنده ای است که طی سالها در اختیار نیروی تفنگداران دریایی ( در قامت یک نیروی واکنش سریع انجام عملیات های آبی خاکی) و نیروی دریایی آمریکا بوده و بر روی ناوهای هواپیمابر مورد استفاده قرار گرفته است.

جستجوی قطعات جنگنده در موزه های آمریکا! اف/ای 18 هورنت متعلق به نیروی تفنگداران دریایی آمریکا (مارینز) بر عرشه ناو

اف/ای-۱۸ ای (یک نفره) و اف/ای-۱۸ بی (دو نفره) از سال ۱۹۸۳ به تدریج جایگزین جنگنده‌های اف-۴بی و ای-۷ در ناوگان این دو نیرو شدند. علاوه بر سایر ویژگی ها طراحی جالب بالهای جمع شونده با قابلیت تا شدن رو به بالا در این هواپیما حضور آن بر عشه ناو را ایده آل کرده است. از سال 2006 نیز با بازنشسته شدن کامل اف 14 تامکت از ارتش آمریکا، مدل جدید تر آن با عنوان اف ای 18 سوپر هورنت با توجه به قابلیتهای آن جایگزین رهگیرهای سالخورده اف چهارده شدند.

اف/ای18 در مدل های A ، B ، C و D سالها برای نیروی دریایی ایالات متحده و هشت کشور دیگر خدمت کرده است. این کشورها عبارتند از: استرالیا، کانادا، فنلاند، کویت، مالزی، اسپانیا، سوئیس و تایلند. اگرچه با تمرکز آمریکا بر پروژه های جدیدتر چشم اندازی برای تولید آتی مدل های C و D دیده نمی‌شود، ولی این جنگنده‌ها سالها به منظور پرکردن خلاء جنگنده‌های ناونشین در نیروی دریایی ایالات متحده باقی خواهد ماند.

اکنون تفنگداران دریایی پایگاه بیو فورت کارولینای جنوبی برای یکی از جنگنده های عملیاتی خود به یک لولای درب محفظه چرخ های اف ای 18 هورنت نیاز دارند. در نگاه اول تامین چنین قطعه ای ساده به نظر می رسد. اما بخاطر قدیمی بودن مدل هواپیمای مورد نظر، تامین آن به مشکل برخورده است. مشکلی که در نهایت آنها را راهی یک موزه کرد!

جستجوی قطعات جنگنده در موزه های آمریکا! ناو هوایمابر یو اس اس یورک تاون که در دهه هفتاد بازنشسته شده و اکنون بخشی از موزه ملی نیروی دریایی است

مسئولین موزه ملی هوانوردی نیروی دریایی ( Patriots Point ) در چارلستون ایمیلی از ارتش دریافت کرده بودند که از آنها خواسته بود این مسئله را بررسی کنند که آیا امکان تبادل قطعه ای مربوط به ارابه فرود یکی از هواپیمای اف/ای 18 هورنت واقع بر عرشه ناو هواپیمابر بازنشسته یورک تاون را در این موزه را دارند یا خیر؟

گویا قطعه قدیمی مورد درخواست که دیگر تولید نمی شود و در پایگاه نیز موجود نیست، مربوط به یکی از هواپیماهایی است که در سال 1986 درعملیات حمله هوایی نیروی دریایی آمریکا به لیبی مورد استفاده بوده است. عملیاتی موسوم به «ال دورادو کانی» (Operation El Dorado Canyon) که اف/ای-۱۸ها نقش مهمی را در جریان آن ایفا کردند. آنها از روی عرشهٔ ناو هواپیمابر یو اس اس کورال سی به پرواز درآمدند و پدافند هوایی لیبی را با پرتاب موشکهای ضد رادار هارم با سرعت بالایی نابود کردند. به طوری که هنگام بمباران بنغازی، پدافند هوایی لیبی برای جلوگیری از بمباران مراکز رادار توسط دشمن، کاملاً خاموش شده و از کار افتاده بود

جستجوی قطعات جنگنده در موزه های آمریکا! ارابه فرود جنگنده اف 18 هورنت که نقص قطعه ای از آن ارتش آمریکا را به موزه ها کشاند

مسئولین موزه به نیروی تفنگداران اعلام کردند تا به حال با چنین درخواستی مواجه نشده اند اما از هر راهی که بتوانند به آنها کمک خواهند کرد. در نهایت تفنگداران دریایی اجازه یافتند گروهی را برای بررسی حضوری این مسئله به آن موزه اعزام کنند. این گروه به آنجا رفته و قطعه مورد نظر را از یک هواپیما باز کردند اما پس از بررسی مشخص شد قطعه مذکور قابلیت استفاده خود را از دست داده و از رده خارج به حساب می آید.

این مسئله هفته گذشته (مارس 2016) در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجمع نمایندگان با حضور اشتون کارتر وزیر دفاع ، ژنرال دانفورد جو، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از سوی ماچ نورثبری، رئیس این کمیته به عنوان یک نمونه برای کاهش آمادگی نظامی ارتش امریکا مطرح شد که در سفر اخیر خود به پایگاه هوایی بیوفورت با آن مواجه شده بود.

از سوی دیگر این ماجرا به عنوان نمونه ای از عملکرد ارتش آمریکا را در عدم توجه به ناوگان هوایی قدیمی تر خود در عرصه تعمیر و نگهداری نشان می دهد. آنها به خاطر تمرکز بر ساخت اف 35 و هدایت بودجه ها به سمت اینچنین پروژه پرهزینه، در بقیه بخشها مجبور به صرفه جویی هستند و با مشکلاتی اینچنین مواجه می شوند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها