هشدار درباره خرابکاری‌های صنعتی در کشور

کد خبر: 638762

هنوز اهواز از شوک قطعی‌های مکرر برق و تاریکی‌های مداوم بیرون نیامده است که انفجار و آتش سوزی در نیروگاهی در شمال کشور، مردم علی آباد کتول را به زحمت انداخت. دیروز خط تغذیه گاز نیروگاه برق علی‌آبادکتول پس از انجام سرویس‌کاری خط، دچار انفجار و آتش‌سوزی شد.

روزنامه صبح نو: هنوز اهواز از شوک قطعی‌های مکرر برق و تاریکی‌های مداوم بیرون نیامده است که انفجار و آتش سوزی در نیروگاهی در شمال کشور، مردم علی آباد کتول را به زحمت انداخت. دیروز خط تغذیه گاز نیروگاه برق علی‌آبادکتول پس از انجام سرویس‌کاری خط، دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. آقای «احمد تجری» فرماندار این شهر گفته که علت آتش‌سوزی مشخص نیست و به گفته آقای «رضا حاجیلری» رییس جمعیت هلال‌احمر علی آباد کتول در حادثه‌ای که در این شهرستان رخ داد هفت نفر دچار سوختگی شده‌اند. تکرار حادثه‌ای چنین در شرایطی که کمتر از دو هفته پیش مورد مشابهش در جنوب کشور رخ داده، خوزستان را به شرایط جنگی برگردانده بود و وزیر نیرو را وادار کرده بود خود را به اهواز برساند، در وهله اول تداعی‌گر سلسله آتش سوزی‌هایی است که تابستان امسال در خرمن پتروشیمی‌های جنوب و غرب کشور افتاده بود، اتفاقات زنجیره‌واری که درنهایت، با تأیید سردار «غلامرضا جلالی» رییس سازمان پدافند غیرعامل مشخص شد ردی از خرابکاری‌های صنعتی را در خود داشته است. قطعی‌های مکرر برق در جنوب و شمال شاید فقط تکرار یک حادثه باشد اما با سابقه ذهنی مردم ایران از هر نوع اتفاق زنجیره‌واری که در کشور رخ می‌دهد، جایی برای تردید هم باقی می‌گذارد.

خرابکاری‌ها از کجا شروع شد
شهریورماه دو سال پیش سازمان انرژی اتمی کشورمان، مجموعه‌ای از تلاش کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه، انگلیس و برخی دولت‌های اروپایی برای ایجاد خرابکاری صنعتی در ایران را به نمایش گذاشته بود، نمایشگاهی بود از دستکاری‌های پیچیده در قطعات صنایع هسته‌ای وبرقی گرفته تا شیوه‌های متداول و غیرمتداول جاسوسی. نهایتاً در بخش دیگری از این نمایشگاه هم نحوه نفوذ بدافزارهایی مثل استاکس نت و فلیم (flame) در تأسیسات هسته‌ای و عملکرد آن‌ها تشریح می‌شد. این خرابکاری‌ها، بازی خطرناکی بود که عملاً از سال 2003 آغاز شده، در سال 2006 به عنوان «عملیات بازی‌های المپیک » از شیوه سخت افزاری و به شیوه نرم افزاری و ارسال بدافزار تغییر رویکرد داده و بعدها در ماجراهایی مثل هک سایبری سایت وزارتخانه‌هایی مثل وزارت علوم یا نفت و بالاخره آتش‌سوزی‌های پتروشیمی‌ها بروزوظهور یافته بود. نشان به آن نشان که سردار غلامرضا جلالی شهریورماه همین امسال گفته بود: «گونه‌ای از نرم‌افزارهای آلوده صنعتی در فرایند بازرسی‌های نوبه‌ای از واحدهای صنعتی پتروشیمی، شناسایی شدند». فرآیند این جنگ نامرئی 15 ساله قطع نشده است. چنانچه ماجرای آتش‌سوزی‌ها در پتروشیمی‌ها و قطع مکرر برق در استان‌های شمالی و جنوبی کشور به همین موضوع پیوند خورده است.
جنگ نامرئی نیابتی

بازیگران جنگ نامرئی با ایران، امروز فقط آمریکا و کشورهای اروپایی نیستند. اگر قبلاً جاسازی مواد منفجره در قطعات هسته‌ای، پیش از آنکه به دست ایران برسد، در ایالت نیومکزیکوی آمریکا و در مرکزی به نام سندیا لب (sandia national labs) انجام می‌شد، امروز رد پای برخی کشورهای منطقه هم در این جنگ نیابتی دیده می‌شود. در واقع رویکرد آمریکایی‌ها در دولت اوباما به این سمت رفت که در مناقشات منطقه دخالت نظامی نکرده و این کار را از طریق هم‌پیمانان منطقه‌ای تقویت کنند. نتایج این رویکرد، به وجود آمدن مدل جدیدی از تهدید در قالب جنگ نیابتی بود، ائتلافی به نام ائتلاف‌عربی که با محوریت عربستان شکل گرفته است. سردار غلامرضا جلالی گفته است: برخی مواقع اسرائیل و عربستان با هم کار می‌کنند و برخی مواقع این دو به سرکردگی آمریکا کار می‌کنند؛ اما اسرائیل و عربستان در حوزه‌های جدید با ما درگیرند. او می‌گوید: حوزه سایبری یکی از حوزه درگیری ما با عربستان است. عربستان ظرفیت‌های عمده‌ای در این حوزه مخصوصاً برای فعالیت سایبری در حوزه سیاسی و فرهنگی ایجاد کرده که انتخابات و حمله به زیر ساخت‌ها می‌تواند شامل آن باشد. ما باید سناریوهای لازم را در جنگ سایبری پیش بینی کنیم. به گفته او عربستانی‌ها به دنبال هرگونه ضربه زدن به ایران در حوزه نفت هستند. آن‌ها اگر هیچ دخالتی هم در اتفاقاتی مثل قطعی‌های مسلسل برق در خوزستان نداشته باشند حتماً از کاهش تولید 768 هزار بشکه‌ای نفت در یک روز به تبع قطعی برق خوشحال می‌شوند. آن‌ها به شکل‌های مختلف به دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی هستند. چنانچه در ماجرای حادثه مهاباد عناصر امنیتی اعلام کردند 80 درصد فراخوان جمعیتی مردم از طریق پیامک‌های شبکه اجتماعی در مهاباد از مقصد عربستان هدایت می‌شد.

تغییر آرایش
آقای علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مقطعی گفته بود به آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها یک تشکر بدهکاریم زیرا قبل از حمله استاکس‌نت، حواسمان به این شدت جمع نبود و این کار آنها باعث شد وارد علم جدیدی شویم. در مقاطعی ایران آرایش آفندی و پدافندی خود را برای مقابله با این نوع حملات و خرابکاری‌ها تغییر داده است. یکی از این نمونه‌های تغییر آرایش شهریور امسال در پی آتش‌سوزی‌های مکرر رخ داد که فرمانده ارشد اچ. اس.ایی (Health & Safety Executive ) پدافندغیرعامل و مدیریت بحران منطقه اقتصادی ماهشهر تغییر یافت. واحدهای اچ.اس. ایی در سازمان‌های پدافند غیرعامل عموماً با هدف پیشگیری از حوادثی مثل آتش سوزی، انفجار یا رهاسازی مواد شیمیایی مضر تشکیل می‌شود.

در ماجرای آتش سوزی‌های پتروشیمی که تابستان امسال در بندرماهشهر و بعداً در کرمانشاه رخ داد خسارت‌های سنگینی به کشور وارد شد. منطقه آزاد اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بزرگ‌ترین سایت پتروشیمی خاورمیانه است. نخستین حادثه پتروشیمی مربوط به واحد پتروشیمی سینای ماهشهر بود که تیرماه گذشته به دلیل آتش سوزی در این واحد 60 میلیون یورو خسارت برجای گذاشت. دومین حادثه نیز در یکی دیگر از واحدهای پتروشیمی ماهشهر رخ داد که طی آن انبار لاستیک مصنوعی در این واحد به طور کامل در آتش سوخت و 170 میلیارد ریال خسارت به بار آورد.

خرابکاری‌ها ادامه دارد

شرکت روسی «کسپرسکای» شرکت امنیتی رایانه‌ای دو سال پیش در گزارشی نوشت که یک نهادی که امکاناتی شبیه به آژانس امنیت ملی آمریکا در اختیار دارد، از طریق نصب نرم‌افزارهای مخفی درهاردیسک تولیدی شرکت‌های بزرگی مثل وسترن دیجیتال، توشیبا، آی بی ام، سامسونگ و دیگر شرکت‌های مهم سازنده هارددیسک از 30 کشور جهان جاسوسی کرده است. مقصد اول این جاسوسی‌ها ایران بوده است. چندی قبل روزنامه نیویورک تایمز هم در مقاله‌ای به بخشی از خرابکارهای ایجاد شده در زیرساخت‌های صنعتی ایران اشاره کرده بود. موضوعی که سردار جلالی هم آن را تأیید می‌کند و می‌گوید که چندی پیش آمریکایی‌ها مدعی کاشت ایمپلنت‌ها در زیرسازهای صنعتی کشور شده بودند که البته ناموفق عمل کردند چراکه این زیرساخت‌های آلوده را کشف و غیر فعال کردیم. دیوید سانجر در نیویورک تایمز می‌نویسد که آمریکا درگیر یک جنگ سری سازمان یافته سایبری با ایران است. این جنگ تمام نشده است، تهدیدات پویا هستند و هر از گاهی بخشی از صنایع کشور را هدف قرار می‌دهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها