ضایعات آهنی را بیشتر بشناسید

ضایعات آهن چیست؟

کد خبر: 1136112

ضایعات آهن می‌توانند ماده اولیه‌ای برای ساخت انواع مقاطع فولادی باشند. برای مثال، ورق‌های فولادی از ضایعات آهن درست می‌شوند. این ضایعات دارای انواع مختلفی هستند که به روش‌های گوناگونی هم تولید می‌شوند. برای همین است که از نظر کیفیت و قیمت دارای تنوع هستند. ضایعات آهنی دارای ارزش بالایی هستند چون امکان بازگشت مجدد آهن به چرخه استفاده را مقدور می‌کنند و ضمن کاهش زباله‌های زیست‌محیطی، مدام در یک چرخه مفید قابلیت استفاده دارند. در ادامه درباره این ضایعات بیشتر خواهید خواند.

ضایعات آهن چیست؟

 

 

تولیدات آهنی و چدنی که به دلیل معیوب‌بودن محصول نهایی قابلیت استفاده ندارند در دسته‌بندی جدیدی موسوم به ضایعات قرار می‌گیرند. شایان‌ توجه است که ضایعات قابلیت ورود مجدد به چرخه استفاده دارند و بی‌مصرف نیستند. ضایعاتی که به سیکل استفاده دوباره بازمی‌گردند، شامل دورریختنی‌های صنایعی مانند تولید خودرو هم می‌شوند. به این دسته از ضایعات که پس از بازیافت، مجددا کارکرد و استفاده پیدا می‌کنند، قراضه هم گفته می‌شود.

در واقع، دلیل اینکه برخی از تولیدات آهنی و چدنی از همان ابتدا برای مصارف دیگر کنار گذاشته می‌شوند، این است که استانداردهای محصولات فولادی را نداشته و در نتیجه وارد فرایندهای تولیدی مانند نورد نمی‌شوند. ضایعات با زائدات متفاوت‌اند. در ادامه به تمایزشان اشاره می‌شود.

تفاوت میان زائدات و ضایعات آهن چیست؟

ضایعات براساس استانداردهای تولید محصولات فولادی، قابل‌استفاده برای فرایندهای تولید نیستند. پس به عنوان پسماند دور ریخته و به شکلی دیگر دوباره وارد چرخه استفاده می‌شوند. زائدات اما کمی متفاوت‌اند. این‌ها پسماند مواد اولیه‌ای‌اند که امکان به‌کارگیری دوباره‌شان در فرایندهای تولیدی دیگر وجود ندارد. پس زائدات پسماند مواد اولیه به‌کاررفته برای تولید محصولات مختلف‌اند اما ضایعات محصولاتی بوده‌اند که بنا به عدم بهره‌مندی از استانداردهای لازم نتوانسته‌اند به مرحله تولید نهایی برسند.

ضایعات آهن

فرایند تولید ضایعات چیست؟

قراضه‌ها و ضایعات آهنی از سوی انسان‌ها یا صنایع و کارخانه‌ها تولید می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر، این دسته‌بندی از محصولات می‌توانند در فرایندهای ساختمان‌سازی به‌وجود بیایند. برای مثال، آهن‌آلات فرسوده‌ای که عمر زیادی از آن‌ها می‌گذرد و دیگر در ساختمان کاربرد ندارند به دسته ضایعات وارد می‌شوند. بدنه خودروهای تصادفی یا تکه‌های اضافی و قطعات تراش‌خورده آهن‌آلات در صنایع مختلف و کارخانه‌ها هم در گروه ضایعات قرار می‌گیرند. فروش محصولات این دسته‌بندی براساس وزن صورت می‌گیرد. ضایعات آهن‌آلات در بازارهای جهانی هم نقش مهمی دارند و از محصولاتی پرفروش به حساب می‌آیند.

کاربرد ضایعات آهنی چیست؟

از ضایعات در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلزات جدید در محصولات متنوع؛ با استفاده از فرایندهای قوس الکتریکی، ضایعات می‌توانند به فلزاتی بدل شوند که استحکام خوبی دارند.
  • ارائه کارکردهای هنری و دکوراتیو؛ ضایعات آهنی می‌توانند به مجسمه‌ها و اشیای تزئینی متفاوتی بدل شوند.
  • ابزارها و وسایل خانگی؛ به‌کمک ضایعات، صندلی، میز و انواع ابزارها و وسایل خانگی هم تولید می‌شوند.
  • مصارف صنعتی؛ در صنایع خودروسازی، پل‌سازی و جاده‌سازی هم از ضایعات آهن استفاده می‌شود.

نکته حائز اهمیت این است که ضایعات آهنی به‌هیچ عنوان در دسته زباله‌ها قرار نمی‌گیرند و پس از کنارگذاشته‌شدن اولیه از فرایند تولید، مجدداً وارد عرصه بازیافت می‌شوند.

کاربرد ضایعات آهنی

مزایای بازیافت ضایعات آهن چیست؟

بازیافت ضایعات آهنی نقش مهمی در حفظ سلامت محیط‌زیست دارد. برای مثال، مزایای زیر را با هم مرور می‌کنیم:

  • صرفه‌جویی در مصرف مواد خام؛
  • صرفه‌جویی در انرژی؛
  • صرفه‌جویی در منابع آبی؛
  • عدم آلودگی منابع آبی؛
  • آلودگی کمتر هوا.

بازگشت مجدد ضایعات آهن به چرخه استفاده، فرایند بسیار ارزشمندی است و اهمیت فوق‌العاده‌ای برای محیط زیست دارد. در نتیجه، نباید ارزش این ضایعات را دست‌کم گرفت و آن‌ها را مترادف با زائدات آهنی دانست. زائدات دیگر قابلیت استفاده پیدا نمی‌کنند.

دسته‌بندی قراضه‌ و ضایعات آهنی چیست؟

منابع تأمین ضایعات آهنی به دو دسته‌بندی کلی تقسیم می‌شود:

  • قراضه‌های برگشتی خط
  • ضایعات خریداری‌شده

قراضه‌های برگشتی خط

قراضه‌های برگشتی خط از ضایعات باکیفیتی هستند که در نتیجه بازگشت از خط تولید عملیات فولادسازی یا نوردسازی به‌دست می‌آیند. با تغییراتی محدود، امکان تبدیل قراضه‌های برگشتی آهن‌آلات به محصولات جدید وجود دارد. برای تغییر ضایعات این‌چنینی، دستکاری‌هایی مانند برش‌کاری روی آن‌ها صورت می‌گیرد و در کوره‌های قوس مصرف می‌شوند.

ضایعات خریداری‌شده

قراضه‌ها و ضایعات خریداری‌شده از فروشندگان قراضه خریداری می‌شوند و امکان دارد که نتیجه خارج‌شدن بخش‌هایی از خودروها و لوازم خانگی یا تجهیزاتی باشند که از پل‌ها، ساختمان‌ها و تجهیزات صنعتی مختلف به‌دست آمده‌اند.

ضایعات معمولا در محلی باز و وسیع جمع‌آوری می‌شوند. برای جداکردن ضایعات آهنی از مواد و وسایل دیگر از آهنرباهای بزرگ استفاده می‌کنند. ربایش ضایعات از سمت آهنربا نشان می‌دهد که فلز موردنظر از جنس آهن است یا فولاد. نوسان قیمت فلزات بسیار زیاد است و به همین دلیل، بازیافت‌کنندگان باید مدام در جریان تغییرات ارزش بازار باشند. قیمت انواع تیرآهن یا مقاطع فولادی مختلف مدام در حال نوسان است. از همین روی، کسانی که در حوزه بازیافت ضایعات آهنی‌اند هم باید به‌طور دقیق و مداوم در جریان قیمت‌ها قرار بگیرند.

ضایعات آهن

انواع ضایعات آهن چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، ضایعات آهن در بازارهای بین‌المللی هم اهمیت زیادی دارند. درست مانند ارزش مقاطع فولادی مختلف مثل قیمت تیر اهن ۱۴ یا هر نوع دیگری از محصولات فولادی و آهنی، ارزش ضایعات هم در نوسان است. این ضایعات ارزشمند دارای انواعی به شرح زیر هستند:

  • آهن سوپر ویژه؛
  • آهن درجه یک، درجه دو و درجه سه؛
  • آهن‌آلات سنگین یک، سنگین دو؛
  • آهن سبک یک، سبک دو؛
  • ضایعات بررسی بدنه، بررسی خودرو، آهن گالوانیزه، آلیاژی، حلب، سوفاره آهن.

با شناخت انواع ضایعات آهن و بنا به کیفیت و قیمتی که دارند، امکان پیش‌برد مقرون‌به‌صرفه پروژه‌های متعددی وجود خواهد داشت.

در آخر

ضایعات آهن از تولیدات مهمی هستند که اگرچه در درجه نخست از فرایند تولید کنار گذاشته می‌شوند اما کمی بعدتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان روی آن‌ها برای کاربردهای مختلف و متعدد حساب کرد. در حوزه قیمت‌گذاری و آگاهی از قیمت‌ها در بازارهای ضایعات و به‌طور کلی مقاطع فولادی مثلا قیمت ورق استیل و...، هم باید همیشه در جایگاه دست‌اندرکار و ذی‌نفع به مراجع قابل‌استناد اتکا کرد.

شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) از مجموعه‌هایی است که در حوزه اطلاع‌رسانی به‌روز قیمت‌ها و استعلام انواع مقاطع فولادی فعال است و سابقه درخشانی دارد. علاوه بر اینکه شرکت مذکور در حیطه استعلام قیمت‌ها به‌خوبی عمل می‌کند، در زمینه بازرگانی و تامین مقاطع فولادی هم از خوش‌سابقه‌های بازار است و می‌توانید رویش حساب کنید. برای خرید ورق استیل، تیرآهن، میلگرد و .. به صورت آنلاین و استعلام قیمت به نشانی iromart.com مراجعه نمایید و جهت دریافت مشاوره با شماره 02145306 تماس بگیرید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها