محصولات تراریخته‌ای که وزارت بهداشت اعلام می‌‍کند سالم است هیچ مشکلی ندارند/ برای چنین جمعیتی در جهان نمی‌توان محصولات ارگانیک تولید کرد

کد خبر: 544916

علی رغم اینکه متخصصان حوزه ژنتیک از مضررات محصولات دست کاری شده ژنتیکی برای انسان خبر می دهند اما سخنگوی وزارت بهداشت صراحتا سلامت آنها را تایدد کرد.

محصولات تراریخته‌ای که وزارت بهداشت اعلام می‌‍کند سالم است هیچ مشکلی ندارند/ برای چنین جمعیتی در جهان نمی‌توان محصولات ارگانیک تولید کرد
حریرچی

سرویس اجتماعی فردا: ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت و سخنگوی این وزارتخانه در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار فردا در خصوص تایید سلامت محصولات تراریخته توسط وزارت بهداشت گفت: محصولات تراریخته را به دو دسته تقسیم می کنیم یکی موجودات زنده تراریخته و دیگری محصولات تراریخته هستند. دنیا با بیش از هفت میلیارد نفر جمعیت با روش های کنونی نمی تواند پاسخگوی تامین غذای آنها باشد و حالا آمدند و اقداماتی انجام داده اند.

وی ادامه داد: اگر بشود محصول کشاورزی را در همه دنیا بدون سم و بدون کود تهیه کرد خیلی خوب است و نباید این موضوع به مانند یک موضوع ایدئولوژیک تبدیل شود.

حریرچی همچنین به تهیه مواد غذایی به شیوه ارگانیک اشاره کرد و افزود: آیا می شود برای این هفت میلیارد نفر یا حدود 80 میلیون نفر جمعیت ایران مواد غذایی شان را به این روش تامین کرد؟خب نمی شود. حالا در دنیا آمدند و روی این موضوع کار کردند مثلا به این نتیجه رسیدند که از یک سری کودهایی استفاده کنیم که این کودها ضرر کمتری داشته باشد یا سمومی استفاده کنیم که ضرر کمتری داشته باشند که خطر این مداخله ها هم صفر نیست.

میزان خطر محصولات تراریخته وارداتی بررسی می شود

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در مورد محصولات تراریخته مهم این است آن محصولی که وجود دارد بررسی شود و آن محصول بی خطر بودنش ثابت بشود و ما نیز بررسی کردیم. هر محصولی که وارد کشور می شود دو تا کار روی آن انجام می دهیم یکی اینکه از هر محصول که وارد می شود و در معرض احتمال تراریختگی هست و حتی تولید کننده اعلام نکرده باشد تراریختگی آن را بررسی می کنیم دوم اینکه وقتی محصولی وارد کشور می شود اگر خود تولید کننده یا وارد کننده اعلام کنند که آن محصولات تراریخته است حالا ما بررسی می کنیم که آیا این محصول خطری دارد یا نه.

قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرد: آن محصولی که وزارت بهداشت اعلام می کند خطری ندارد و سالم است و مطابق استانداردها است مطمئن باشید که هیچ مشکلی ندارد.

اگر محصولات تراریخته مضر است پس چرا در کشورهای خودشان مصرف می کنند

حریرچی تاکید کرد: محصولات تراریخته در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی مصرف می شود و اگر مضر بود چرا در کشورهای خودشان هم این محصولات را مصرف می کنند و آنها هم مثل ما استانداردهایی دارند که اگر تایید شد انجام بدهند و در این کشورها هم تعدادی هستند که می گویند یا فقط باید محصولات ارگانیک مصرف کرد و عده ای می گویند حالا ارگانیک و غیرارگانیک، می شود از سم و کود استفاده کرد و تراریخته استفاده نکرد و عده ای هم می گویند که از محصولات تراریخته استفاده شود. بیشتر محصولاتی که به کشور وارد شده است نهاده های تولید بوده است.

وی در خصوص عدم امضای 60 نفر از اعضای هیات علمی از مجموع 69 نفر حاضر در پژوهشگاه ملی ژنتیک در خصوص متن طرفداری از محصولات تراریخته اعلام کرد: این موضوع اصلا موضوع رای گیری نیست بنده از این موضوع خبر ندارم که آن 60 نفر چرا امضا نکردند آیا با متن بیانیه با یک "واو" آن مشکل داشتند یا با 10 سطر آن، بهتر است رسانه ها روی موضوعی کار کنند که به سلامت مردم کمک می کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها