سی‌ان‌ان: تحریم های بیشتر علیه اقتصاد ایران کارآمدی خود را از دست داده است

کد خبر: 1153951

پایگاه یک شبکه آمریکایی به دولت این کشور هشدار داد که ترور دانشمندان هسته‌ای و تحریم های بیشتر علیه اقتصاد ایران کارآمدی خود را از دست داده است.

سی‌ان‌ان: تحریم های بیشتر علیه اقتصاد ایران کارآمدی خود را از دست داده است

پایگاه شبکه «‌سی‌سی‌ان» آمریکا درگزارشی با مرور تحولات پیرامون برجام و وضعیت کنونی مذاکرت رفع تحریمی وین مدعی شد که ایران بیش از هر زمانی به ساخت سلاح اتمی نزدیک شده! و گزینه‌های بایدن برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران تمام شده است.

نویسنده در ابتدا به اقدام مقابله‌ای تهران در برابر قطعنامه ضدایرانی اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام اشاره می‌کند و می‌نویسد: تنشهای بلندمدت و پایدار پیرامون توانمندی‌های هسته‌ای ایران، احتمالا این هفته به نقطه بی‌بازگشتی رسیده است؛ این وضعیت منطقه غرب آسیا را وارد موقعیتی ناشناخته و خطرناک می‌کند.

شامگاه چهارشنبه گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ۳۰ رای موافق، ۲ رای مخالف (روسیه و چین)، و ۳ رای ممتنع (لیبی، هند، و پاکستان)، قطعنامه ضدایرانی آمریکا و انگلیس، فرانسه، و آلمان را تصویب کرد و ایران نیر در واکنش اعلام کرد برخی از دوربین‌های نظارتی آژانس را قطع می‌کند.

علی‌رغم اینکه مقامات ارشد ایران بارها اعلام کرده‌اند تهران به دنبال ساخت بمب اتمی نیست و گزارشهای مداوم و فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید دارند، در ادامه گزارش سی‌ان‌ان بدون اشاره به خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، مدعی شده است: تحلیلگران معتقدند تهران احتمالا هم‌اکنون به مواد موردنیازبرای ساخت سلاح اتمی دست یافته است!

سی‌ان‌ان پیامدهای توقف مذاکرات وین را برای منطقه «خطرناک» توصیف‌ کرده و به نقل از کارشناس خود می‌افزاید: هرچند هم آمریکا و هم ایران بسیاری از مسائل فنیِ احیای توافق هسته‌ای را حل کرده‌اند، اما اختلاف ها در زمینه‌هایی باقی مانده که عمدتا نمادین هستند. ایران با افزایش فشارها، از خود واکنش نشان داده است.

نویسنده سی‌ان‌ان با اشاره به سیاست «فشار حداکثری» دولت قبل آمریکا می‌نویسد: نظر به اینکه آمریکا قبلا ترامپ ایران تحریم کرده بود، بنابراین گزینه‌های دولت بایدن (برای مقابله با ایران) تمام شده است.

سی‌ان‌ان در این باره می‌افزاید: تحریم های آمریکا نتوانستند اقتصاد ایران را نابود سازند. اسرائیل هم در سالهای اخیر با ترور مقامات ارشد ایران -از جمله دانشمند برجسته هسته‌ای- نتوانسته غنی‌سازی اورانیوم ایران را متوقف کند./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها