هفته پر رفت و آمد مقامات سیاسی به تهران

کد خبر: 1154872

تهران در این هفته میزبان روسای جمهور ونزوئلا و ترکمنستان و همچنین رئیس مجلس ارمنستان بود و وزیر خارجه پاکستان هم به دعوت امیرعبداللهیان به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد.

هفته پر رفت و آمد مقامات سیاسی به تهران

 این هفته تهران شاهد حضور مقامات عالیرتبه‌ای بود از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا تا «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، «آلن روبرتی سیمونیان» رئیس مجلس ملی ارمنستان و «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه جدید پاکستان.

سال گذشته اخباری مطرح شد از نخستین سفر نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به تهران در دولت سیزدهم و در نهایت این سفر بعدازظهر جمعه ۲۰ خرداد ماه محقق شد. سفری که به امضای سند همکاری‌های جامع راهبردی ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا انجامید. نیکلاس مادورو صبح شنبه ۲۱ خرداد در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی قرار گرفت.

3vkjaXX6pz3Q

نیکلاس مادورو همچنین در این سفر به دیدار مقام معظم رهبری رفت و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به ایستادگی ایران و ونزوئلا در مقابل آمریکا تأکید کردند: تجربه موفقیت‌آمیز دو کشور نشان داد تنها راه مقابله با این فشارها مقاومت و ایستادگی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استقبال از امضای سند همکاری ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا گفتند: لازمه همکاری‌های بلندمدت پیگیری توافقات و به سرانجام رساندن آنها است.

RmuLF4d485w4

همزمان با سفر مادورو دومین کشتی نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با حضور آیت‌الله رئیسی و نیکلاس مادورو تحویل ونزوئلا شد. آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در این باره گفت: تحویل نفتکش ۱۱۳ هزار تنی ساخته شده توسط مهندسان و صنایع کشتی‌سازی ایران به ونزوئلا، نمونه‌ای از ظرفیت‌ها و توانمندی بالای ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی به جهان و اثبات کارآمدی الگوی اقتصاد مقاومتی است.

از سوی دیگر، ۲۳ خرداد ماه نیز رویترز گزارش داد نفتکش حامل یک میلیون نفت خام ایران وارد آب‌های ونزوئلا شده است.

*  اقتصاد ایران و ونزوئلا در بسیاری از ابعاد با هم مکملند

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره نقشه راه ۲۰ ساله بین ایران و ونزوئلا اظهار داشت: در سفر قبلی (وزیر خارجه ونزوئلا) که به ایران انجام شد، امیرعبداللهیان این موضوع را پیشنهاد داد و بلافاصله توسط مقامات ارشد دو کشور مورد تایید قرار گرفت برای این‌که دو کشور در سطحی از همکاری‌ها هستند که این سطح از همکاری‌ها نیازمند نقشه راه بلندمدت است که دچار برخی روزمره‌گی‌ها و بالا و پایین شدن‌ها نشود. اقتصاد ایران و ونزوئلا در بسیاری از ابعاد با هم مکمل هستند. در دوران سختی ایران در کنار مردم ونزوئلا بود. آن روزی که واشنگتن تصور می‌کرد با زور می‌تواند در داخل ونزوئلا تغییر انجام دهد، دو کشور همکاری‌های نزدیکی را داشتند و الان هم در حوزه‌های اقتصادی مراودات تجاری خوبی و همکاری‌های اقتصادی دارند. در حوزه‌های فرهنگی و سیاسی و ابعاد مختلف و فروش نفت ایران به ونزوئلا و همه اینها در این سفر تبدیل به این نقشه راه بلندمدت ۲۰ ساله شد و فکر می‌کنیم این خودش مبنایی خواهد شد که بتوانیم این روابط را به نقطه جدید ببریم. (اینجا بخوانید)

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن اعلام سفر وزیر خارجه پاکستان از سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران هم خبر داد. وی همچنین گفت که سفر امیرعبداللهیان به ترکیه که به تعویق افتاده بزودی انجام می‌شود و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم به تهران سفر می‌کند و قرار است امیرعبداللهیان هم به چند کشور آفریقایی برود.

* وزیر خارجه جدید پاکستان و فرزند بی نظیر بوتو در تهران

«بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه جدید پاکستان نیز در نخستین سفرش به جمهوری اسلامی ایران بعد از تصدی این سمت روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد ماه به تهران آمد و بعدازظهر در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان قرار گرفت و پس از ملاقات و گفت‌وگوهای دوجانبه دو وزیر به جمع خبرنگاران آمدند و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این نشست خبری اظهار داشت: روابط عمیق و ریشه دار جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان، دو کشور بزرگ در دنیای اسلام در طول ۷۵ سال گذشته سرشار از لحظات امیدبخش بوده است. ما در دولت جدید مناسبات را در مسیر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها رقم زدیم. در دوره جدید و تحولات سیاسی اخیر در داخل پاکستان، مفتخر هستم که اولین وزیر خارجه‌ای بودم که انتخاب همکار خوبم آقای زرداری را که بیشتر در کشور ما به آقای بوتو هم معروف است، به ایشان تبریک گفتم. (اینجا بخوانید)

 وزیر خارجه پاکستان با بیان اینکه این کشور مصمم به برداشتن موانع اصلی بر سر راه تجارت با ایران است، گفت: منتظر روزی هستیم که برجام نهایی شود. این حق مردم ایران است و باعث می‌شود شرایط و فضای مناسب‌تری برای تعامل ایجاد شود. متعهد هستیم که همکاری‌های انرژی خود را افزایش دهیم و بتوانیم برق بیشتری از ایران وارد کنیم. همچنین در خصوص امکان تبادل زندانیان صحبت کردیم، البته در چارچوب‌های حقوقی موجود در دو کشور. از مهمان نوازی ایران بسیار سپاسگزاریم و از اینکه تسهیلگر زیارت و سفر زوار پاکستانی هستند و درباره این‌که چگونه می‌توانیم امکانات بیشتری برای زائران فراهم آورده و علقه‌های برادری بیشتری بین دو کشور ایجاد کنیم، صحبت کردیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در توئیتی در این باره نوشت: امروز در تهران میزبان برادر عزیزم، وزیر خارجه پاکستان بودم. روابط عمیق بین دو کشور بزرگ و موثر جهان اسلام، ایران و پاکستان همواره امیدبخش و رو به جلو بوده است.در خصوص مناسبات سیاسی و امنیتی، گردشگری، تجارت، ورود زائران، افغانسان و رفع تحریم‌ها رایزنی‌های مهمی داشتیم.

وزیر خارجه پاکستان همچنین به دیدار آیت‌الله رئیسی رفت و رئیس جمهور در این دیدار با بیان اینکه آماده ارتقای همکاری‌های همه جانبه با پاکستان هستیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های لازم برای تأمین نیازهای پاکستان در زمینه‌های مختلف از جمله نفت و گاز برخوردار است.

رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان هم که پیش از سفر رئیس جمهور این کشور به تهران آمده بود روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد ماه در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار بر اهمیت سفر رئیس‌ جمهور ترکمنستان به تهران در سی‌امین سالگرد برقراری روابط بین دو کشور تأکید کرد.

* نخستین سفر رئیس جمهور جدید ترکمنستان به تهران

سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان هم در اولین سفرش بعد از تصدی این سمت عصر سه‌شنبه ۲۴ خرداد ماه وارد تهران شد و امروز در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی قرار گرفت.

سردار بردی محمداف معاون پیشین نخست‌وزیر ترکمنستان و فرزند قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور پیشین ترکمنستان در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور در اسفند ماه سال گذشته به عنوان رئیس جمهور ترکمنستان منصوب شد.

همزمان با حضور بردی محمداف در تهران، ۹ سند همکاری بین ایران و ترکمنستان در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید، ۹ سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل،  سرمایه‌گذاری، تکنولوژی‌های نوین، محیط زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری. این اسناد توسط وزرای راه شهرسازی، اقتصاد، فرهنگ و ارشاد، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس سازمان محیط زیست، استاندار خراسان رضوی، استاندار گلستان، استاندار خراسان شمالی، کشورمان و همتایان ترکمنستان امضا شد. 

آیت الله رئیسی صبح چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای ترکمنستانی با بیان اینکه همکاری با کشورهای دریای خزر یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است، افزود: حتما همکاری‌های ایران و ترکمنستان منتهی به همکاری های منطقه‌ای و بین المللی خواهد شد. وی با بیان اینکه همکاری با کشورهای دریای خزر یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، افزود: از این رو ما از اجلاس آینده که قرار است با میزبانی ترکمنستان برگزار شود استقبال می‌کنیم. حتما همکاری‌های دو کشور منتهی به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد.

سردار بردی محمداف رئیس‌ جمهور ترکمنستان هم از آیت‌الله رئیسی برای حضور در نشست سران کشورهای حوزه دریای خزر دعوت کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنین امروز به دیدار مقام معظم رهبری رفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این ددیار فرمودند: روابط دوستانه ایران و ترکمنستان مخالفانی در سطح منطقه و بین‌الملل دارد ولی باید بر موانع فائق آمد.

* رئیس مجلس ارمنستان در تهران

آلن سیمونیان رئیس مجلس ارمنستان هم دیگر مقامی است که این هفته به تهران سفر کرده و صبح امروز چهارشنبه ۲۵ خرداد با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

قالیباف در این دیدار، سفر رئیس مجلس ارمنستان به ایران را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری‌های دوجانبه دانست و گفت: اولویت مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، ارتباط با همسایگان بوده و امروز که در برهه حساسی از شرایط منطقه‌ای قرار داریم، لازم است همکاری‌های دوجانبه‌ای و منطقه‌ای توسعه یابد.

به گزارش فارس، در هفته‌ای که گذشت وزیر کشور عراق نیز به دعوت همتای ایرانی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد. وی همچنین با امیرعبداللهیان هم دیدار کرد. نهم خرداد ماه نیز امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان بعد از حدود ۹ سال به دعوت آیت‌الله رئیسی به تهران سفر کرد. در این سفر نیز ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، تجاری و گردشگری بین ایران و تاجیکستان به امضا رسید.

منبع: فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها