دعوت نوری المالکی به آرامش

کد خبر: 1172183

رئیس ائتلاف «دولة القانون» ضمن استقبال از رفع تنش و ثبات، نسبت به خونریزی در عراق هشدار داد.

دعوت نوری المالکی به آرامش

نوری المالکی رئیس ائتلاف «دولة القانون» عراق بعد از ظهر امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که همیشه از درخواستها برای آرامش و رفع تنش و ثبات استقبال می‌کند.

المالکی ضمن هشدار درباره عواقب ریخته شدن خون افراد، تصریح کرد، اگر خونی به ناحق ریخته شود، کینه و شکافی ایجاد خواهد کرد که پر کردن آن، دشوار است و طول خواهد کشید.

وی با بیان اینکه همه گروههای سیاسی باید بر سر یک میز حاضر شوند و عراق را هدف خود بدانند، خاطر نشان کرد: از همه برادرانم می‌خواهم که از رسانه‌های تشنج‌زا، پاسخ‌های سخت و فحش و ناسزا دوری کنند».

این دیپلمات عراقی در پایان تأکید کرد: آنچه امروز به آن نیاز داریم این است که از کسی که در حق ما ظلم کرده است، بگذریم، کسانی را که به ما بدی کردند، ببخشیم و به کسانی که از ما دور شدند، نزدیک شویم».

المالکی سه‌شنبه هفته جاری نیز بیانیه‌ای در ارتباط با تحولات سیاسی عراق صادر کرد و گفت که زور نمی‌تواند واقعیتی سیاسی را تحمیل کند که دیگران از حرکت با قطب‌نمای آن بیزارند.

وی همچنین تأکید کرد: کسی که شعله‌های جنگ را می‌افروزد، متوقف‌کننده و کنترل‌کننده روند آن نخواهد بود و همین‌طور او ثمره این جنگ را برداشت نخواهد، بلکه عوامل اثرگذاری در داخل و خارج [از کشور] وجود دارد که این صحنه خونین را به گردش در می‌آورد یا آن را متوقف می‌کند(جزئیات بیشتر).

این بیانیه پس از سخنرانی «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر صادر شد که با تعیین‌ضرب‌الاجلی یک‌ساعته خواستار خروج هر چه سریعتر حامیان این جریان از منطقه سبز بغداد شده بود.

 رهبر جریان صدر با حضور در یک نشست خبری در محل اقامتش در نجف اشرف، به ناآرامی‌ها و درگیری‌های خونین اخیر در عراق واکنش نشان داد و گفت: «من از آنچه در عراق اتفاق می‌افتد، بسیار ناراحتم. از ملت عراق عذرخواهی می‌کنم. تنها متضرر اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، عراقی‌ها هستند. وطن امروز اسیر فساد و خشونت است.»

وی در ادامه سخنانش با تعیین ضر‌ب‌الاجلی یک‌ساعته خواستار خروج حامیان خود از منطقه سبز بغداد شد و گفت: « اگر در عرض ۶۰ دقیقه خارج نشوید، از جریان صدر خارج خواهم شد.»

 پس از اعلام کناره‌گیری رهبر جریان صدر از سیاست، حامیان این جریان در منطقه سبز در دسته‌های پراکنده در خیابان‌های مختلف به راه افتادند و وارد ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی عراق شدند.

پس از تداوم اغتشاشگری آشوبگران حامی جریان صدر در بغداد و ورود گروه نظامی «سرایا السلام» وابسته به این جریان به درگیری‌ها، حملات راکتی و تیراندازی‌ها در نزدیکی منطقه سبز آغاز شد.

جریان صدر از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات در عراق وا داشته و این افراد تا پیش از سخنرانی امروز رهبر جریان صدر با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداختند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها