ایروان: به دنبال امضای معاهده صلح با باکو هستیم

کد خبر: 1225411

دبیر شورای امنیت ارمنستان گفت: در حال حاضر ایروان در حال انجام گفت‌وگوهای فشرده‌ای با باکو است و به احتمال زیاد تا پایان سال جاری میلادی، این مذاکرات به معاهده صلح ختم خواهد شد.

ایروان: به دنبال امضای معاهده صلح با باکو هستیم

به گزارش رویترز، «آرمن گریگوریان» در گفت و گوی اختصاصی به تلویزیون ملی ارمنستان گفته که این مذاکرات فشرده است و چنانچه بتوانیم این فشردگی را حفظ کنیم و جامعه بین‌المللی نیز زمینه را برای پیشرفت آن فراهم آورد، در این صورت فرصتی برای امضای توافق صلح تا پایان سال فراهم می شود.

بنابر اعلام این مقام عالی رتبه ارمنستان، ایروان برای امضای توافق صلح جدی است، اگرچه این امکان وجود دارد که دستیابی به چنین توافقی چندین سال بطول انجامد.

دبیر شورای امنیت ارمنستان در حالی این اظهارات را بیان کرده که خبرگزاری رویترز (۱۲ خرداد) نوشت: مسکو، واشنگتن و بروکسل در تلاش هایی جداگانه به دنبال برقراری صلح دائمی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان هستند که در ۳۰ سال گذشته با یکدیگر مشغول جنگ بوده اند.

آلکسی اوورچوک (Alexei Overchuk) معاون نخست وزیر روسیه پس از انجام دوازدهمین دور مذاکرات سه جانبه در مسکو از «پیشرفت چشمگیر در توافق بر سر رفع انسداد راه های میان ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان» خبر داد و افزود که طرفین به توافق مشترک بر سر تجدید ارتباط ریلی جنوبی که ارمنستان را به ایران و همسایه شرقی اش متصل می سازد، دست یافتند.

به نوشته رویترز، این اتصال، ارتباط جمهوری آذربایجان با جمهوری خودمختار نخجوان را نیز برقرار می سازد.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان به تازگی گفته بود که جمهوری آذربایجان از دسامبر (آذر) گذشته به طور غیرقانونی گذرگاه لاچین را محاصره کرده و نباید کنترلی بر این گذرگاه داشته باشد.

وی هدف از این اقدام باکو را آماده سازی برای انجام پاکسازی قومی در قره باغ کوهستانی دانست و افزود که جمهوری آذربایجان معتقد است که ارامنه به هیچ وجه نباید در قره باغ کوهستانی زندگی کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک اخیرا گزارش داد که نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در حاشیه مراسم تحلیف ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان در ترکیه گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادند.

این گفت‌وگو روز شنبه و در حضور بینالی ییلدریم نخست وزیر سابق ترکیه انجام شد اما رسانه‌ها به محتوای این دیدار اشاره‌ای نکردند.

علی‌اف و پاشینیان آخرین بار پنجشنبه گذشته در چیشیناو پایتخت مولداوی دیدار و درباره تعیین مرزهای میان دو کشور و روند صلح گفت‌وگو کردند.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها