خشم کاخ سفید از رای کنست

کد خبر: 1234934

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تصویب بخشی از لایحه تغییرات قضایی در کنست (پارلمان رژیم اسرائیل) با انتقاد شدید از این رژیم و کابینه بنیامین نتانیاهو گفت: جای تاسف است که رای گیری امروز با کمترین اکثریت ممکن انجام شد.

خشم کاخ سفید از رای کنست

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تصویب بخشی از لایحه تغییرات قضایی در کنست (پارلمان رژیم اسرائیل) با انتقاد شدید از این رژیم و کابینه بنیامین نتانیاهو گفت: جای تاسف است که رای گیری امروز با کمترین اکثریت ممکن انجام شد.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی افزود: جو بایدن به عنوان دوست همیشگی اسرائیل، به طور علنی و خصوصی نظرات خود را مبنی بر اینکه تغییرات عمده در یک دموکراسی پایدار باید تا حد امکان دارای اجماع گسترده باشد، ابراز کرده است.

وی تصریح کرد: جای تاسف است که رای گیری امروز در پارلمان اسرائیل با کمترین اکثریت ممکن انجام شد. ما می دانیم که مذاکرات ادامه دارد و احتمالاً در هفته‌ها و ماه‌های آینده برای دستیابی به سازش گسترده‌تر حتی با تعطیلی کنست ادامه خواهد یافت.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: آمریکا به حمایت از تلاش‌های اسحاق هرتزوگ رئیس‌جمهور و دیگر رهبران اسرائیل ادامه خواهد داد، زیرا آنها به دنبال ایجاد اجماع گسترده‌تر در این خصوص از طریق گفتگوی سیاسی هستند.

کنست رژیم صهیونیستی امروز بخش پیش نویس قانون «لغو برهان معقولیت» را در چارچوب لایحه تغییرات قضایی بررسی و تصویب کرد. این پیش نویس با ۶۴ رای تصویب شد و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز به آن رای مثبت داد.

کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی امروز در طول جلسه طولانی خود با اعتراض و فریادهای نمایندگان موافق و مخالف بر سر این پیش نویس، به تشنج کشیده شد.

کابینه نتانیاهو با تصویب قانون «لغو برهان معقولیت» بدنبال آن بود که جلوی نظر دیوان عالی رژیم صهیونیستی را درباره مصوبات و انتصابات خود بگیرد و در نهایت این قانون را در کنست به تصویب رساند. این قانون جلوی دیوان عالی این رژیم برای لغو تصمیمات یا انتصابات کابینه را که آن را «فاقد معقولیت» می داند، خواهد گرفت.

پیش از این منابع خبری از تلاش های دقیقه نودی سران صهیونیست برای یافتن یک راه حل میانه بین موافقان و مخالفان لایحه تغییرات قضایی خبر داده و گفته بودند که این احتمال وجود دارد که ائتلاف حاکم به ریاست بنیامین نتانیاهو ملاحظات ائتلاف اپوزیسون در پیش نویس قانون لغو برهان معقولیت را لحاظ کرده و آن را به صورت تعدیل شده تصویب کند و بررسی بقیه مفاد لایحه تغییرات قضایی نیز به تعویق بیفتند اما این پیشنهاد به جایی نرسید.

تصویب این قانون درحالی صورت گرفته که معترضان به لایحه تغییرات قضایی در خیابان های اطراف کنست درحال تظاهرات هستند. منابع خبری گزارش دادند که در پی تصویب این پیش نویس، بورس رژیم صهیونیستی به شدت سقوط کرد.

پیش از این جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با ابراز نگرانی نسبت به تحولات رژیم صهیونیستی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواسته بود تا به روند رای‌گیری درباره لایحه اصلاحات قضایی در کنست ادامه ندهد.

بایدن در بیانیه‌ای که بامداد دوشنبه در تارنمای آکسیوس منتشر شد، اعلام کرد: به نظر می‌رسد که پیشنهاد اصلاحات قضایی بیش از پیش باعث تفرقه شده است. با توجه به طیف تهدیدها و چالش‌هایی که هم اکنون پیش روی اسرائیل وجود دارد، عقلانی نیست که سران اسرائیل برای تصویب این اصلاحات تعجیل کنند. تمرکز آنها باید بر گرد هم آوردن مردم و ایجاد اجماع باشد.

بایدن چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان بشدت و به شکل بی‌سابقه‌ای کابینه نتانیاهو را مورد انتقاد قرار داد و گفت: کابینه نتانیاهو شامل اعضایی است که تندروترین افرادی هستند که در زندگی خود دیده‌ام و من را به یاد «گلدا مایر» نخست وزیر اسرائیل در سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ می‌اندازند. بزالل اسموتریچ وزیر دارایی و ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی کابینه بخشی از مشکل کرانه باختری هستند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی چند ماه پبس با نارضایتی از دعوت نشدن برای سفر به آمریکا، به وزرای کابینه دستور داد که تا زمان دعوت کاخ سفید از وی برای این سفر و دیدار با رئیس جمهوری این کشور، با آمریکایی‌ها دیدار نکنند. سرانجام هفته گذشته بایدن در تماسی با نتانیاهو وی را به کاخ سفید دعوت کرد./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها