مسکو: تمام وعده‌های غرب در توافق غلات دروغ بود

کد خبر: 1246249

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری پس از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت دلیل اصلی خروج این کشور از توافق غلات این بوده که مشخص شد هر آنچه غرب به مسکو قول داده بود، دروغ بوده است.

 مسکو: تمام وعده‌های غرب در توافق غلات دروغ بود

 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گفت که دلیل اصلی خروج این کشور از توافق غلات دریای سیاه این بوده که مشخص شد هر آنچه غرب به مسکو قول داده بود، دروغ از آب در آمد.

وی که در کنفرانس خبری پس از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل صحبت می‌کرد، افزود: « گذرگاه‌های ابتکار غلات دریای سیاه چند بار برای شلیک شهپادها و حمله علیه کشتی‌های ما استفاده شد».

وزیر امور خارجه روسیه گفت که سازمان ملل متحد باید بدون جانبداری و به صورت بی طرفانه عمل کند.

لاوروف به سخنان «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل اشاره کرد و گفت که سخنان ادعایی دبیر کل درباره ربوده شدن کودکان اوکراینی توسط روسیه غیرمنتظره بوده و هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد».

وزیر امور خارجه روسیه به طرح صلح مطرح شده توسط «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اشاره کرد و گفت که این طرح صلح به هیچ وجه قابل اجرا نیست.

چند روز پیش نیز سفیر روسیه در آمریکا تاکید کرد که ازسرگیری توافق غلات منوط به اقدامات واشنگتن برای عمل به درخواست‌های مشروع مسکو است.

 آناتولی آنتونوف تصریح کرد که روسیه بارها اعلام کرده است که درها برای احیای توافق غلات دریای سیاه باز است و ایالات متحده باید به حذف واقعی موانع تحریمی روی بیاورد و القائات توخالی را تکرار نکند.

مقام‌های ارشد روسیه شامل ولادیمیر پوتین بارها درباره شرایط این کشور برای احیای توافق غلات صحبت کرده‌اند. توافق صادرات غلات از دریای سیاه توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد اما این توافق در ۲۲ جولای امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

«ولادیمیر پوتین اخیرا در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان در جریاین سفر به روسیه گفته بود: «فقط با لغو محدودیت‌های غرب علیه صادرات محصولات کشاورزی روسیه، به توافق غلات بازمی‌گردیم./فارس

لاوروف: نظام جهانی جدیدی در حال شکل‌گیری است

وزیر خارجه روسیه امروز شنبه اعلام کرد، نظام جهانی جدیدی در حال شکل گیری است و مرزهای آن در حال ترسیم است.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، کشورهای غربی با اصل برابری مخالف بوده و این کشورها به صورت کلی از مذاکره عاجز هستند و نگاه برتری به خود نسبت به سایر جهانیان دارند.

لاوروف گفت: نظام جهانی جدیدی در دست شکل‌گیری است و مرزهای آن در حال ترسیم است.

 

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هرگونه وعده‌ای را می‌دهند اما به آن پایبند نیستند.

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد: کشورهای غربی به مسلح کردن اوکراین ادامه دادند و با دادن تضمین‌های امنیتی به روسیه مخالفت کردند.

وی افزود: کشورهای ناتو رویارویی نظامی با روسیه را به فضای خارجی و همچنین عرصه اطلاعات انتقال دادند.

 

لاوروف گفت: ما تضمین‌های ملموسی را مبنی بر این امر به دست آوردیم که پیمان ناتو به سمت شرق گسترش نیابد اما غرب به این تضمین‌ها وفا نکرد.

لاوروف گفت: غرب به نظامی کردن اوکراین و استفاده از این کشور در جنگ علیه کشور ما ادامه داد و این مسئله‌ای است که از زمان پایان جنگ سرد بی سابقه بوده است.

 

وی افزود: سازمان‌های همچون بریکس و امنیت و توسعه در حال حفظ امنیت خود هستند و برای تشکیل یک نظام جهانی چندقطبی تلاش می‌کنند.

وی افزود: ایالات متحده و همپیمانانش تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشکیل نظام جهانی عادلانه می‌کنند.

لاوروف گفت: کشورهای غربی موج انزجار از اسلام را تغذیه کرده و هیچ احساس نگرانی نسبت به قرآن سوزی‌ها نکردند.

لاوروف خاطرنشان کرد، عادی سازی اوضاع در خاورمیانه می‌طلبد که نزاع میان اسرائیل و فلسطین حل شود.

وی افزود، ناتو کشور لیبی را منهدم کرد و اجازه داد تروریسم به منطقه ساحل و صحرا برسد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: واشنگتن و همپیمانان آسیایی‌اش نظامی‌سازی را در شبه جزیره کره تقویت می‌کنند.

لاوروف در خصوص مسئله سودان نیز گفت: ما از تمامی ابتکار عمل‌هایی که با هدف دستیابی به حل و فصل بحران سودان است، حمایت می‌کنیم.

لاوروف عنوان داشت: ما خواهان پایان تمامی اقدامات استعماری و شبه استعماری هستیم.

وزیر خارجه روسیه عنوان داشت: ما امیدواریم که لیبیایی‌ها بتوانند با کمک سازمان ملل برای انتخابات آماده شوند.

لاوروف درخصوص درگیری‌های قره باغ نیز گفت: زمان آن فرا رسیده که اعتمادسازی میان آذربایجان و ارمنستان صورت بگیرد.

وی افزود: زمان بازنگری در مکانیزم‌های رای گیری در شورای امنیت و تصویب مکانیزم‌های منصفانه در سازمان ملل فرا رسیده است. ما نیازمند اصلاح سازمان ملل هستیم.

لاوروف گفت: اگر واشنگتن و همپیمانانش نخواهند با ما در مورد یک نظام جهانی عادلانه‌تر مذاکره کنند ما باید خودمان وارد این عرصه شویم.

وی افزود: باید در اصول سازمان ملل که در پی جنگ جهانی دوم شکل گرفت، بازنگری صورت گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه عنوان داشت: بشریت در حال حاضر مقابل یک چند راهی ایستاده است و باید از فروپاشی مکانیزم‌های همکاری بین‌المللی جلوگیری کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها