واکنش پکن به اظهارنظر بایدن درباره رئیس‌جمهور چین

کد خبر: 1256565

سخنگوی وزارت خارجه چین سخنان رئیس‌جمهور آمریکا که برای بار دوم همتای چینی را «دیکتاتور» خواند، کاملاً اشتباه و غیرمسئولانه توصیف کرد.

واکنش پکن به اظهارنظر بایدن درباره رئیس‌جمهور چین

 «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را که برای بار دوم، همتای چینی را آن هم اندکی بعد از دیدار رو در روی سران دو کشور «دیکتاتور» خواند، کاملاً نامناسب و نامربوط خواند.

بایدن دیروز بعد از دیدار چهار ساعته با شی در کالیفرنیا، در پاسخ به سوال خبرنگاران، گفت هنوز معتقد است رئیس‌جمهور چین دیکتاتور است. بایدن به خبرنگار کاخ سفیدِ «سی‌ان‌ان» گفت: خُب ببینید او دیکتاتور است به این معنا که مردی است که کشوری کمونیستی بر اساس شکلی از حکومت که کاملاً با ما متفاوت است را اداره می‌کند. به هرحال ما (در گفت‌وگوها) پیشرفت کردیم.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش گفت: این اظهارنظر بسیار اشتباه و غیرمسئولانه بود. چین قاطعانه با دستکاری‌های سیاسی مخالف است. همیشه افرادی با افکار بد وجود خواهند داشت که ممکن است تلاش کنند روابط چین و آمریکا را به سوی تضعیف ببرند، اما چنین تلاش‌هایی موفق نخواهد شد.

جو بایدن اواخر خرداد امسال هم در یک سخنرانی شی جین پینگ را دیکتاتور توصیف کرده بود. مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش گفته بود: «اظهارات طرف آمریکایی بسیار مضحک و غیرمسئولانه است. به شدت حقایق اساسی، پروتکل دیپلماتیک و شأن سیاسی چین را نقض می‌کند». او در ادامه سخنان جو بایدن را تحریک سیاسی آشکار خواند.  

دیدار دیروز بایدن و شی، اولین نشست رو در رو دو رئیس‌جمهور از نوامبر ۲۰۲۲ در بالی اندونزی بود. در بخش عمومی دیدار هر دو طرف بر بهبود همکاری دوجانبه تاکید کردند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها