کنایه بلومبرگ به صحبت‌های علنی «امانوئل ماکرون»

کد خبر: 1285898

شبکه بلومبرگ در ارزیابی مواضع رئیس جمهور فرانسه نسبت به روسیه نوشت که او بین صدور هشدارهای جنگ‌طلبانه و طرح درخواست‌ برای صلح، مردد و «در نوسان» است.

کنایه بلومبرگ به صحبت‌های علنی «امانوئل ماکرون»

شبکه بلومبرگ در ارزیابی مواضع رئیس جمهور فرانسه نسبت به روسیه نوشت که او بین صدور هشدارهای جنگ‌طلبانه و طرح درخواست‌ برای صلح، مردد و «در نوسان» است.

این شبکه آمریکایی گزارش داد، صحبت‌های علنی «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه باعث نگرانی برخی مقام‌های امنیتی این کشور شده و اینگونه به نظر می‌رسد ماکرون «به طرزی غیر قابل پیش‌بینی بین مصالحه گری و تحریک‌ کنندگی در نوسان است.

رئیس جمهور فرانسه در هفته‌های گذشته چند مرتبه از کشورهای غربی خواسته بود در وضعیت جنگی قرار گرفته و خود را آماده جنگی در آینده با روسیه کنند. بلومبرگ نوشت اما سیاست‌هایی که دولت فرانسه در عمل در پیش گرفت باعث تضعیف چنین بیانیه‌هایی شدند.

طبق گزارش بلومبرگ یکی از اتفاقاتی که باعث «نارضایتی» متحدان خارجی و مقام‌های فرانسه شد گفتگوی تلفنی بود که «سباستین لوکورنو»، وزیر دفاع فرانسه اوایل ماه جاری میلادی با «سرگئی شویگو»، همتای روسیه‌ای خود داشت.

مسکو اعلام کرد به فرانسه نسبت به استقرار سربازان خارجی در اوکراین – سناریویی که ماکرون نخستین بار در ماه مارس مطرح ساخت – هشدار داده است. دولت مسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد این دو مقام همچنین به بحث در مورد مذاکرات صلح احتمالی بین کی‌یف و مسکو «بر مبنای ابتکار عمل صلح استانبول» (اشاره به تلاش شکست خورده‌ای از سوی روسیه و اوکراین در اوایل جنگ بین دو کشور برای حل‌وفصل جنگ که به دلیل کارشکنی‌های غرب از مسیر منحرف شد) پرداختند.

دولت پاریس در بیانیه‌ خود درخصوص این گفتگو اشاره‌ای به برنامه برگزاری چنین مذاکراتی نکرده و بر تعهد فرانسه به حمایت از کی‌یف تاکید و اعلام کرد که لوکورنو پیامی در این راستا به شویگو داده است.

طبق گزارش بلومبرگ یک مثال دیگر از تلاش‌های ماکرون برای اعمال نفوذ بر جنگ اوکراین درخواست اخیر او برای برقراری آتش‌بس به مناسبت المپیک پاریس در تابستان امسال است. این شبکه آمریکایی در گزارش خود نوشت مجمع عمومی سازمان ملل به طور سنتی هر زمان که بازی‌های المپیک برگزار شود برای متوقف شدن همه درگیری‌ها در سراسر جهان درخواست می‌کند در حالی که به ندرت این درخواست رعایت می‌شود اما یک منبع مطلع گفت که ماکرون «واقعا چنین منظوری داشت.»

بلومبرگ گمانه‌زنی کرد یکی از انگیزه‌های ماکرون برای طرح چنین پیامی عقب ماندن فرانسه از دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در زمینه کمک رساندن به اوکراین است. مجموع ارزش تعهدات پاریس برای کمک تسلیحاتی به اوکراین تا کنون کمتر از دو میلیارد یورو (۲.۱ میلیارد دلار) بوده در حالی که در مقام مقایسه این رقم برای آلمان ۲۲ میلیارد یورو (۲۳.۴ میلیارد دلار) است.

یک منبع در دولت لهستان به بلومبرگ گفت فرانسه ظاهرا به دنبال این است در عرصه سیاست کوتاهی‌های خود در زمینه تحویل مهمات به کی‌یف را جبران کند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها