چند دستگی میان مقامات آمریکایی برای ادامه حمایت از اسرائیل

کد خبر: 1288532

طبق سندی که از وزارت امور خارجه آمریکا به بیرون درز کرده است، بین مقامات این کشور در زمینه تداوم کمک‌های مالی به اسرائیل تردید وجود دارد.

چند دستگی میان مقامات آمریکایی برای ادامه حمایت از اسرائیل

به نقل از سی ان ان، طبق سندی از وزارت امور خارجه آمریکا معلوم شده است که در این وزارتخانه نسبت به ارائه کمک‌های مالی به اسرائیل تردیدهایی وجود دارد و به نظر می‌رسد مهمترین عامل آن هم تداوم اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر این کشور است.

در حالی هنوز تحصن‌های دانشجویی در حمایت از فلسطین در آمریکا ادامه دارد که در میان مقامات وزارت امور خارجه آمریکا هم درباره نحوه استفاده از سلاح‌های آمریکا توسط اسرائیل اختلافات فاحشی شکل گرفته است.

یک مقام این وزارتخانه گفت که در مورد وجود تضمین‌های اسرائیل برای استفاده بشردوستانه از سلاح‌های آمریکا اختلاف نظر وجود دارد. طبق یک سند امنیت ملی آمریکا که به امضای رئیس جمهور رسیده است، اسرائیل قبل از دریافت سلاح‌ها، باید تضمین کاربرد بشردوستانه از آنها را به آمریکا بدهد.

این سند از همه کشورهای دریافت کننده سلاح‌های آمریکایی می‌خواهد که اطمینان حاصل کنند که استفاده از این سلاح‌ها منطبق با قوانین بشردوستانه و حقوق بشر است. طبق این سند آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تا ماه می(اردیبهشت- خرداد) باید به نمایندگان کنگره درباره این تضمین‌ها جواب دهد.

گروه‌های حقوق بشر، اسرائیل را به ارتکاب جنایات جنگی در جریان جنگ غزه متهم کرده‌اند. صدها مقام از کشورهای غربی، از جمله برخی از مقامات ایالات متحده، قبلاً نگرانی هایی را مطرح کرده بودند که دولت های آنها ممکن است در جنایات جنگی در حمایت از جنگ اسرائیل علیه حماس شریک باشند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای نوشت: ما در مورد اسناد فاش شده، به ویژه اسنادی که ادعا می کنند حاوی اطلاعات محرمانه هستند، اظهار نظر نمی‌کنیم.

وی افزود: در مسائل پیچیده، وزیر اغلب طیف متنوعی از دیدگاه‌ها را از داخل وزارت می‌شنود و همه آن دیدگاه‌ها را در نظر می‌گیرد. در این مورد، وزارتخانه تضمین‌هایی را که طبق تفاهم نامه امنیت ملی لازم بود، دریافت کرد و ما اکنون در حال تهیه گزارشی برای کنگره هستیم./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها