اسراییل گرفتار شوک راهبردی

کد خبر: 1288883

هم‌زمان با سرگردانی صهیونیست‌ها در هفتمین ماه جنگ فرسایشی غزه، اسراییل و به ویژه شخص نتانیاهو درگیر ۲ معضل راهبردی و بزرگ هستند.

اسراییل گرفتار شوک راهبردی

به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره، با گذشت ۷ ماه از جنگ ویرانگر غزه که برای صهیونیست‌ها تبدیل به یک جنگ فرسایشی شده، رژیم صهیونیستی اکنون درگیر چالش‌های پیچیده ناشی از این جنگ بوده و مجبور است همزمان با چند بحران مقابله کند، از جمله فشارهایی که علیه این رژیم برای آتش بس در غزه و آزاد کردن اسرای اسرائیلی وجود دارد و اخیراً نیز موضوع احتمال صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری به خاطر جنایت‌های آنها علیه غیرنظامیان غزه به دردسرهای این رژیم اضافه شده است.

دردسرهای پیچیده نتانیاهو

در همین زمینه روزنامه عبری هاآرتص در سرمقاله خود تحت عنوان «معامله فوری» با اشاره به فشارهای خانواده‌های اسرای صهیونیست به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر و کابینه وی جهت رسیدن به توافق با حماس و آزاد کردن اسرای اسرائیلی از غزه اعلام کرد که «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی کابینه نتانیاهو مخالف قرارداد تبادل اسرا هستند و تهدید کرده‌اند که در صورت تکمیل این توافق آنها از کابینه خارج خواهند شد.

این رسانه صهیونیستی در گزارش خود به این منظور اعلام کرد که وزرای کابینه افراطی نتانیاهو جنگ ابدی با غزه را بر جان اسرای اسرائیلی ترجیح می‌دهند و نتانیاهو هم تنها چیزی که برایش مهم است ماندن در قدرت می‌باشد و در حال حاضر که وزرای کابینه وی تهدید به خروج از کابینه کرده‌اند، نتانیاهو بیش از پیش احساس خطر می‌کند.

روزنامه هاآرتص با تاکید بر اینکه بنی گانتس و سایر مخالفان نتانیاهو که از به تعویق انداختن حمله به رفح حمایت می‌کنند، باید نتانیاهو را تحت فشار قرار دهند؛ اعلام کرد که بنی گانتس و گادی آیزنکوت دو عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل تهدید به عقب نشینی از این کابینه کرده‌اند. با وجود اینکه کابینه جنگ بدون این دو نفر هم می‌تواند به کار خود ادامه دهد؛ اما همین تهدیدات آنها سیگنالی برای اسراییلی‌ها به ویژه خانواده‌های اسرا خواهد بود مبنی بر اینکه نتانیاهو و همراهانش تصمیم گرفته‌اند اسرا را به حال خود رها کنند و قصدی برای آزاد کردن آنها ندارند. به همین دلیل است که خانواده‌های اسرا اکنون به بنی گانتز فشار می‌آورند و جلوی خانه او تظاهرات می‌کنند تا هر اقدامی که می‌تواند، برای تحت فشار قرار دادن نتانیاهو و کابینه وی جهت رسیدن به توافق با حماس انجام دهد.

دو زلزله بزرگ اسراییل در میانه جنگ غزه

در همین زمینه «بن کاسپت» نویسنده سیاسی معروف صهیونیست در روزنامه عبری معاریو اعلام کرد: اسراییل اکنون بین دو زلزله بزرگ یعنی پرونده اسرایی که در غزه هستند و احتمال صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی توسط دادگاه لاهه قرار دارد.

این کارشناس صهیونیست معضلی که اکنون نتانیاهو در آن گرفتار شده را با گفتن این جمله توضیح داد: یک «درام دوگانه» که یکی اسراییلی است و دیگری بین‌المللی. در مورد اول نتانیاهو گرفتار بحرانی بزرگ در کابینه جنگ و کابینه سیاسی خود شده و زندانبانان او (بن گویر و اسموتریچ) وی را به شدت تحت فشار قرار داده‌اند. در مورد بحران بین‌المللی نتانیاهو هم طی روزهای گذشته اطلاعات حساسی به اسراییل رسیده مبنی بر اینکه دادستان کل دیوان بین‌المللی دادگستری در حال بررسی حکم بازداشت مقامات اسراییلی است.

وی در ادامه به وضعیت روانی آشفته نتانیاهو اشاره و تاکید کرد که این اتفاقات همچون زلزله‌ای بود که دنیای نتانیاهو را تکان داد و افراد نزدیک به او مدام می‌گویند که نتانیاهو وحشت زده است. در حال حاضر نتانیاهو همه تلاش خود را متمرکز بر متقاعد کردن قدرت‌های بین‌المللی جهت جلوگیری از صدور حکم بازداشت وی در دادگاه لاهه کرده است.

در ادامه این مقاله آمده است که «اسحاق هرتزوگ» رییس اسراییل هم به شدت در تلاش برای جلوگیری از صدور چنین حکمی است تا جلوی این گلوله برفی را قبل از افتادن آن بر سر اسراییل بگیرد. نتانیاهو در تماس اخیر خود با «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا از وی خواست تا دادگاه لاهه را جهت جلوگیری از صدور حکم بازداشت مقامات اسراییلی تحت فشار قرار دهد و به دنبال آن بود که شورای امنیت ملی آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد با این مضمون که دادگاه لاهه هیچ اختیاری برای بررسی موضوع غزه ندارد.

اسراییل گرفتار شوک راهبردی شده است

نویسنده این مقاله افزود که با وجود تهدیدات آمریکا علیه دیوان بین‌المللی دادگستری اما نفوذ آمریکا و اسراییل بر این دیوان زیاد نیست زیرا آنها عضو دادگاه لاهه محسوب نمی‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که اسراییل امروز در یک شوک استراتژیک گرفتار شده و اگر حکم دستگیری مقامات آن در دادگاه لاهه صادر شود یک آسیب راهبردی بی‌سابقه و شدید به اسراییل وارد خواهد شد و این اولین گام در نوع خود خواهد بود که می‌تواند منجر به واکنش‌های زنجیره وار علیه اسراییل شود.

«عاموس هرییل» نویسنده و تحلیلگر نظامی در روزنامه عبری هاآرتص نیز به نوبه خود به معضل پیچیده رژیم صهیونیستی و به ویژه شخص نتانیاهو در مرحله کنونی اشاره و اعلام کرد تهدیدات برای حمله به رفح و اشغال آن تنها در حد حرف بود و صرفاً تعداد انگشت شماری از متحدان افراطی نتانیاهو شعار «پیروزی مطلق» وی در جنگ را باور داشتند.

از سوی دیگر «یوآف لیمور» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه عبری اسراییل هیوم درباره تهدیدات مقامات صهیونیست از جمله شخص نتانیاهو برای حمله به رفح گفت که نتانیاهو در تلاش برای مانور دادن است و می‌خواهد اگر معامله تبادل اسرا به تعویق افتاد یک عملیات نظامی محدود در رفح ایجاد کند تا در برابر افکار عمومی اسراییلی‌ها وانمود کند که در تهدید خود برای حمله به رفح جدی بوده است. اما او در عین حال مجبور است از تقابل مستقیم با جامعه بین المللی که به شدت با عملیات نظامی در رفح مخالف است خودداری کند.

نویسنده این مقاله همچنین به بحران پیش روی نتانیاهو در صورت موفقیت توافق آتش بس و تبادل اسرا اشاره و تاکید کرد در این شرایط نتانیاهو بین زندانبانان خود (بن گویر و اسموتریچ) گرفتار خواهد شد که هر پیشنهادی را رد می‌کنند. از طرف دیگر بحث آینده نوار غزه و نهادهایی که در نهایت بر آن حکومت می‌کنند نیز مطرح است.

این تحلیلگر صهیونیست در ادامه به نگرانی فزاینده اسراییلی‌ها درباره احتمال صدور حکم بازداشت مقامات این رژیم اشاره و اعلام کرد احزاب ارشد اسراییلی از توییت هجمه آمیز نتانیاهو علیه دادگاه لاهه انتقاد کرده و گفتند که صرف انتشار این توییت از سوی نتانیاهو یک اشتباه بزرگ بود و قطعاً در این شرایط، موقعیت اسراییل را پیچیده‌تر می‌کند و اسراییل در موقعیتی نیست که پیام تهدیدآمیز برای دادگاه لاهه بفرستد./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها