پیامدهای الحاق دو جزیره استراتژیک به عربستان/ آل‌سعود امنیت رژیم صهیونیستی را خرید!

کد خبر: 509275

در جریان سفر ملک سلمان هیئت وزیران مصر رسما اعلام کرد واگذاری و الحاق دو جزیره استراتژیک «صنافیر» و «تیران» به قلمرو حاکمیت آل سعود را تصویب کرده و مرزهای دریایی جدیدی میان دو کشور مصر و عربستان ترسیم خواهد شد!

پیامدهای الحاق دو جزیره استراتژیک به عربستان/ آل‌سعود امنیت رژیم صهیونیستی را خرید!
پیامدهای الحاق دو جزیره استراتژیک به عربستان/ آل سعود امنیت رژیم صهیونیستی را خرید!
سرویس بین الملل فردا: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان طی سفر رسمی 5 روزه به مصر رفت. این نخستین سفر ملک سلمان به قاهره از زمان نشستن به تخت سلطنت تاکنون بوده است. در این دیدار توافق‌های مهمی هم صورت گرفت. در جریان این سفر هیئت وزیران مصر رسما اعلام کرد واگذاری و الحاق دو جزیره استراتژیک «صنافیر» و «تیران» به قلمرو حاکمیت آل سعود را تصویب کرده و مرزهای دریایی جدیدی میان دو کشور مصر و عربستان ترسیم خواهد شد! این دو جزیره از نظر ژئوپلتیک اهمیت منحصر به فردی دارند. نه تنها نزدیک ترین جزائر به شهر استراتژیک و مهم «شرم الشیخ» هستند؛ بلکه دروازه های ورودی «خلیج عقبه» محسوب می شوند که برای اسرائیل و صحرای سینا حکم مرگ و زندگی را دارد! علاوه بر آن، تقریبا در ورودی کانال سوئز قرار دارند و در نتیجه سیطره آل سعود بر آن، به ریاض این فرصت را می دهد که دنیا را به بستن کانال سوئز و خلیج عقبه تهدید کند.
صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص واگذاری دو جزیره صنافیر و تیران توسط مصر به عربستان گفت: عربستان در زمانی که خاک و سلطه خودش را بر سرزمین عربستان توسط عبدالعزیز آل سعود گسترش می داد به این منطقه که رسید دو اقدام همزمان را انجام داد. اول بخشی از خاک عربستان را به اردن واگذار کرد؛ دوم اینکه این دو جزیره را به مصر واگذار کرد.
وی با بیان اینکه واگذار کردن خاک عربستان به اردن با هدف فاصله از رژیم صهیونیستی بود، تاکید کرد: در آن زمان عربستان به فکر ارائه چهره مسلمانی از خود بود و ادعای ظاهری عدم ارتباط با اسرائیل را داشت؛ در حالی که در آن مدت سازمان های امنیت دو کشور با یکدیگر مرتبط بودند؛ اما هرگز جرئت علنی کردن این روابط را نداشتند .
زنگنه ادامه داد: اکنون این موضوع عملا منتفی شد و مقامات سعودی رفت و آمد خود را با اسرائیل علنی کردند و دیگر نیازی به رودربایستی و پوشش دادن به این ارتباط چه از لحاظ سیاسی و چه امنیتی و چه به لحاظ استراتژیک ندارند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص اهمیت این دو جزیره خاطر نشان کرد: این دو جزیره عملا در مبدا ورود به خلیج عقبه قرار گرفته است. خلیج عقبه تنها منفذی است که اسرائیل برای ورود به دریای سرخ دارد از سوی دیگر خلیج اردن نیز از طریق بندر عقبه در این خلیج قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: این دو جزیره عملا مسلط بر هرگونه رفت وآمد کشتی ها و زیردریایی ها به داخل خلیج است. تجارت این منطقه از طریق این دو جزیره کنترل می شود و اکنون که این مشکل برای عربستان حل و روابطش با اسرائیل علنی شد؛ لذا با مصر وارد مذاکره شده و عملا این دو جزیره را پس گرفت.
زنگنه درخصوص دریافتی های مصر در عوض این دو جزیره بیان کرد: پول و امکانات سرمایه گذاری و کمک های مالی و تأمین محصولات نفتی به مدت 5 سال امکاناتی است که مصر در قبال این دو جزیره از عربستان دریافت کرده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها