ادامه بحران در ونزوئلا

کد خبر: 520695

دولت سوسیالیست ونزوئلا با ادامه شرایط اقتصادی وخیم و کمبود برق، روزهای کاری برای کارمندان دولتی را برای دو هفته دیگر هم کاهش داد. طبق این طرح، کارمندان دو روز در هفته سر کار می‌روند و مابقی آن را در مرخصی اجباری به سر می‌برند.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری رویترز، حدود سه میلیون تن از کارمندان این کشور آمریکای جنوبی ماه‌های آوریل و مه هم روزهای جمعه تعطیل بودند. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا اواخر آوریل روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه را نیز برای آنها تعطیل اعلام کرد و مدارس هم روزهای جمعه تعطیل شدند.
به این ترتیب، با احتساب تعطیلی آخر هفته (شنبه و یکشنبه) در ونزوئلا، مدت کاری کارمندان به دو روز در هفته یعنی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه محدود شده است. مادورو پیشتر گفته بود که دست‌کم به مدت دو هفته روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را هم برای بخش دولتی روزهای غیرکاری اعلام کرده است اما با وخامت اوضاع این شرایط برای دو هفته دیگر هم تمدید شد. این مرخصی شامل دو میلیون و 800 هزار تن از شاغلان بخش دولتی می‌شود اما کارکنان نهادهای ارائه دهنده خدمات ضروری از این مرخصی مستثنی شدند.
علاوه بر ادارات و سازمان‌های دولتی، مدارس ابتدایی و متوسطه ونزوئلا هم روزهای جمعه تعطیل هستند و دانش‌آموزان در هفته، سه روز تعطیلی دارند. از اوایل سال جاری، مراکز خرید و فروشگاه‌ها نیز به دلیل قطع برق مکرر ساعات کار خود را کاهش داده بودند و برخی از فروشگاه‌ها ناگزیر شدند از ژنراتورهای شخصی برای تامین روشنایی استفاده کنند.
رقبای مادورو معتقدند که کاهش روزهای کاری کارمندان اقدامی غیر محتاطانه است و فرستادن کارمندان به خانه‌هایشان مشکل برق را حل نمی‌کند و بدتر موجب می‌شود تا کار در ونزوئلای رکودزده به کندی پیش برود. اما حزب سوسیالیت حاکم روز دوشنبه گفت که این تدابیر حداقل تا 27 مه ادامه می‌یابد.
خشکسالی موجب کاهش سطح آب‌ در سد اصلی ونزوئلا و تاسیسات تولید برق گوری (Guri) شده است که حدود دو سوم برق این کشور را تامین می‌کند. کاهش روزهای کار اداری و تحصیلی پس از آن اعلام شد که دولت کاراکاس تصمیم گرفت به منظور مقابله با کمبود شدید برق، رسما جیره‌بندی برق را در کشور به اجرا بگذارد. طبق طرح جیره‌بندی، ساکنان هشت منطقه ونزوئلا به نوبت هر روز تا چهار ساعت قطعی برق دارند.
مخالفان دولت مادورو می‌گویند که فساد اداری و سوء مدیریت اقتصادی از جمله ناکافی بودن سرمایه‌گذاری در شبکه برق‌رسانی طی حدود 14 سال زمامداری هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری سابق و نیکولاس مادورو عامل مشکلات اقتصادی ونزوئلا از جمله در زمینه کمبود انرژی است.
ونزوئلا از کشورهای عمده تولید کننده نفت‌ است و در زمان رونق بازار نفت، دولت از درآمدهای کافی برخوردار بود اما با سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی، این کشور با مشکلات عمده‌ای از جمله تورم لجام گسیخته، رکود اقتصادی و کمبود کالاهای اساسی مواجه شده است. مردم ونزوئلا هر روز برای کالاهایی از جمله شیر و دارو در صف‌های طویل می‌ایستند و مجبورند مایحتاج خود را به بهای گزافی تامین کنند.
مشکلات اقتصادی ونزوئلا باعث نارضایی مردم شده و در انتخابات پارلمانی که اواخر سال گذشته میلادی برگزار شد، احزاب مخالف دولت توانستند برای اولین بار طی 13 سال گذشته، اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را به دست آورند. از آن زمان تاکنون، کشمکش سیاسی بین رئیس‌جمهوری و پارلمان ادامه داشته و در حالی که دولت می‌کوشد از اجرایی شدن برخی طرح‌های مصوب پارلمان جلوگیری به عمل آورد، مخالفان در صدد یافتن راه‌هایی برای برکناری مادورو هستند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها