پاسخ جالب مطبوعات عربی به تروریست‌خواندن سپاه از سوی ترامپ

کد خبر: 628165

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، توانایی تحمل تبعات ناشی از درج «سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران» در لیست ترویستی را ندارند، ولی همچنان به سیاست ستایش طرح‌های ترامپ ادامه می‌دهند و همه آنها را خط به خط اجرا می‌کنند، که البته این امر، یکی از راه‌های «پرداخت جزیه»، به آمریکاست.

پاسخ جالب مطبوعات عربی به تروریست‌خواندن سپاه از سوی ترامپ
ترامپ
سرویس بین‌الملل فردا: متحدان عرب آمریکا در خلیج‌فارس تصور می‌کنند "دونالد ترامپ"، به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا، یک اتفاق مثبت است که احتمالاً اقدامات سختی را در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد. سران این کشورها، علاوه بر اینکه در برابر اقدامات نژادپرستانه ترامپ سکوت مرگبار کرده‌اند، دستورات وی را خط به خط اجرا می‌کنند. روزنامه عرب زبان «رأی الیوم» در مقاله‌ای تحلیلی به قلم «خالد الجیوسی»، نویسنده فلسطینی، به بررسی ابعاد و تبعات درج «سپاه جمهوری اسلامی ایران» در لیست تروریستی آمریکا و حمایت شیوخ عرب از این طرح پرداخت.
خالد الجیوسی در این مقاله نوشت: اگر دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، اجرای طرح مبنی بر به شمار آوردن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک گروه تروریستی، را عملی کند، جزو یکی از اقدامات تحریک‌آمیز بی‌سابقه در دهه‌های اخیر است. چگونه می‌شود به سپاه دولت ایران، گروه تروریستی اطلاق کرد، در حالیکه این مؤسسه، یکی از قویترین نهادهای امنیتی ایران است و دارای نفوذ و سلطه و اقتدار در نظام سیاسی این کشور است، در صورت تحقق چنین اقدامی، یک دولت به طور کامل تروریستی به شمار آورده‌ شده است، و کدام فرد عاقلی می‌تواند بین دولت ایران و سپاه آن تمایز قائل ‌شود؟
ما می‌گوییم این یک اقدام تحریک‌آمیز است، زیرا روح سپاه جمهوری اسلامی ایران با روح انقلاب اسلامی گره خورده است. گفتنی است این نهاد انقلابی، برخی اقدامات دیپلماتیک و توافقنامه‌های دولت ایران با دنیای غرب را مورد انتقاد قرار داده است، زیرا اعتقاد دارد که در پشت این پیمان‌ها فریب و نیرنگ دنیای غرب، نهفته شده است و در راستای تضعیف و محدودیت توان تسلیحاتی ایران است. تروریست نامیدن سپاه این کشور، در صورت به فعلیت رسیدن، مؤید افکار انقلابی و ضدغربی آنهاست و این امر اعتقاد آنها را که مبنی بر عدم فرود آوردن گردن جمهوری اسلامی ایران به دشمنان، با بهانه صلح آمیز و دیپلماتیک است، را اثبات می‌کند.
الجیوسی در ادامه می‌نویسد: روسیه به نوبه خود، از عواقب ناشی از خروج ایران از قرارداد هسته‌ای، هشدار داده و همچنین بر تروریستی خواندن ایران از سوی ترامپ معترض شده است. نمی‌دانیم در صورت درج سپاه ایران در لیست ترویستی آمریکا، روسیه چه اقدامی انجام خواهد داد. ازسوی دیگر، می‌توان گفت لغو قرارداد هسته‌ای با ایران از تحریک آمیزترین اقدامات دولت کودک‌منشانه ترامپ است، که به دنبال تهییج مسائل فاجعه‌آمیز است، زیرا پافشاری وی برای خارج کردن ایران از قرارداد هسته‌ای ممکن است نتایج جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد، همچنین وی به بهانه عدم پایبندی ایران به بندهای این توافقنامه و یا عدول از آن، به دنبال توجیه حمله به این کشور است.
دولت ایران، تاکنون هیچگونه ضعفی از خود در برابر تهدیدات ترامپ نشان نداده، چه تهدیداتی که در خصوص اعمال تحریم بوده و چه زمانیکه ترامپ تصمیم گرفت ورود شهروندان ایرانی به خاک این کشور را -با ادعای اینکه، آنها تبعه کشوری هستند که «کانون تروریسم» است- ممنوع کند. ایران نیز از باب مقابله به مثل، در برابر این تهدیدات و تحریم‌ها، شرکت‌های آمریکایی را از فعالیت در پروژه‌های نفتی خود محروم کرد و همچنین مانع از ورود تیم کشتی آمریکا به ایران شد که البته پس از توقف طرح ترامپ توسط دستگاه قضایی این کشور، تیم کشتی و همچنین شهروندان آمریکایی اجازه ورود به ایران را پیدا کردند. «سیدعلی خامنه‌ای»، مقام معظم رهبری ایران، تهدیدات رئیس جمهور آمریکا را محکوم و بر بی اهمیت بودن آنها تأکید کرد و گفتند این تهدیدات نمی‌تواند مردم ایران را هراسان کند، همچنین ایشان اصرار دارند که ترامپ چهره حقیقی آمریکا را به خوبی نشان داده است.
کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بجز عمان که موضع بی‌طرفانه‌ای دارد، در اجراکردن طرح ترامپ در خصوص «تروریست خواندن سپاه ایران»، بر یکدیگر پیشی خواهند گرفت. گفتنی است کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، این روزها به دلیل برخی تحولات بین‌المللی و اقدامات ترامپ علیه ایران شادمان هستند و امید آنها برای مقابله با این کشور فزونی یافته که همین امر اسباب خوشحالی آنها را فراهم کرده است. پیش‌تر، شیخ نشین‌های عرب، در شورای همکاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس، «حزب‌الله»، لبنان را گروهی تروریستی خواندند. چگونه می‌شود این کشورها طرح ترمپ را اجرا نکنند در حالی‌که تنها کشورهایی هستند که از طرح منع ورود اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا حمایت کردند، زیرا به اعتقاد این شیوخ عرب، طرح ترامپ همه مسلمانان را شامل نمی‌شود و شهروندان آمریکایی را در برابر خطرات تروریستی احتمالی نجات خواهد داد، منظور آنها شاید همان کسانی هستند که علیه طرح نژادپرستانه دونالد ترامپ در خیابان‌های آمریکا تظاهرات کردند!!
به نظر ما، کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، توانایی تحمل تبعات ناشی از تروریست خواندن «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران» را ندارند، ولی همچنان به سیاست ستایش طرح‌های ترامپ ادامه می‌دهند و همه آنها را خط به خط اجرا می‌کنند، که البته این امر، یکی از راه‌های «پرداخت جزیه»، به آمریکاست که ترامپ طی مبارزه انتخاباتی خود، آن را از شیخ نشین‌های عرب در ازای حمایت آنها در برابر خطرات (به اصطلاح) ایرانی، مطالبه کرد. از سوی دیگر، قراردادهای نظامی این کشورها با آمریکا ادامه دارد، کافی است تصور کنیم بین سپاه ایران و هر یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس جنگ رخ دهد، در این صورت توازن قدرت چگونه خواهدبود؟ و این سؤالی است که نه فقط ما، بلکه کارشناسان نظامی آن را مطرح می‌کنند.
ما نمی‌دانیم طبق شاخص تروریسمِ «آمریکایی - خلیجی»، برخی کشورها و نهادهای امنیتی آن، از جمله حزب‌الله لبنان و سپاه ایران بر چه مبنایی در لیست تروریست آنها قرار می‌گیرند، ولی به یقین می‌دانیم آمریکا اولین کشور تروریستیِ جهان است و مردم بی‌گناه عراق، افغانستان، سوریه و یمن که به وسیله تجهیرات نظامی مدرن واشنگتن کشته و زخمی شده‌اند، قربانی تروریسم و مداخله نظامی آنها هستند. در اینجا باید این سؤالات را مطرح کرد که چرا محافل بین‌المللی در برابر اقدامات تروریستی آمریکا اعتراض نمی‌کنند، و چرا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، در خصوص اسلام ستیزی ترامپ سکوت ننگین کرده‌اند.
به نظر ما، ایران حق دارد به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و حتی هسته‌ای مطرح شود، و ما باید باید در راستای توسعه سیستم موشکی ایران و قابلیت‌های مبارزه‌ای آن، دست به دست جمهوری اسلامی ایران بدهیم. بگذارید هرکس دلش بخواهد ایران وسپاهش را تروریست بخواند، زیرا حقانیت این کشور بر ما محرز شده است و کسی که خود را به فراموشی زده که اسرائیل مولدِ تروریسم است، به نظر ما یک دیوانه است، و بر دیوانه توبیخ و حرجی نیست!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها