۶ نکته درباره انتخابات پارلمانی فرانسه و درخشش دوباره حزب ماکرون

کد خبر: 683000

در این انتخابات بیش از 47 میلیون فرانسوی واجد شرایط رأی دادن، برای انتخاب 577 نماینده پارلمان کشورشان، به پای صندوق‌های رأی فراخوانده شده‌ بودند اما میزان عدم مشارکت به سطح بی سابقه 51/29 درصد رسید.

۶ نکته درباره انتخابات پارلمانی فرانسه و درخشش دوباره حزب ماکرون
سرویس بین‌الملل فردا: نوار پیروزی‌های امانوئل ماکرون و حزب تازه تاسیس جنبش «به پیش» در فرانسه ادامه دارد. به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد، حزب «به پیش» متعلق به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری این کشور در انتخابات پارلمانی از رقبای خود پیشی گرفته است. درباره این انتخابات باید بدانیم:

1- بر اساس برآورد اولیه نتایج انتخابات سراسری روز یکشنبه، حزب «به پیش» و متحدانش توانسته‌اند حدود 32.9 دهم درصد آرا را به خود اختصاص دهند. بر اساس نتایج قطعی انتخابات که توسط وزارت کشور فرانسه اعلام شد، حزب امانوئل ماکرون با ائتلاف خود با جبهه ائتلافی خود یعنی حزب «جنبش دموکراتیک»، در دور نخست انتخابات پارلمانی در صدر قرار گرفت و پس از آن جبهه راست میانه 21/56 درصد آرا و حزب راست افراطی «جبهه ملی» نیز 13/20 درصد آرا را از آن خود کردند. همچنین حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» که حزب چپ افراطی و توسط ژان لوک ملانشون اداره می‌شود، 13/74 درصد آرا و حزب سوسیالیست و متحدانش 9/51 درصد آرا را کسب کردند. فهرست‌های نامزدهای طرفدار محیط زیست نیز 4/30 درصد آرا را به دست آوردند. 2- در این انتخابات بیش از 47 میلیون فرانسوی واجد شرایط رأی دادن، برای انتخاب 577 نماینده پارلمان کشورشان، به پای صندوق‌های رأی فراخوانده شده‌ بودند اما میزان عدم مشارکت به سطح بی سابقه 51/29 درصد رسید. میزان مشارکت در این انتخابات بسیار پائین بوده و دو حزب سنتی چپ و محافظه‌کار فرانسه مانند انتخابات ریاست جمهوری، ضربه سختی را متحمل شده‌اند. میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی سال 2017 خیلی کمتر از دوره قبل با ۵۷.۲ درصد در دور اول 2012 بود که شاید به این علت باشد که مخالفان ماکرون از مبارزه ناامید شده و در انتخابات شرکت فعال نداشته‌اند.

3- حزب جمهوری‌خواهان به عنوان جریان راست محافظه‌کار که پس از تغییر نام خود با عنوان حزب «اتحاد برای جنبش مردمی» در عرصه سیاسی و به رهبر نیکولا سارکوزی فعال است پس از حزب «به پیش» و با کسب حدود 21 درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است. حزب سوسیالیست نیز که طی پنج سال گذشته اداره دولت را در دست داشت تنها 9 درصد آرا را به نام خود ثبت کرده و بیش از هر زمانی به عقب رانده شده است. 4- جالب آنکه حزب «به پیش» به رهبری ماکرون یک جریان سیاسی تازه تاسیس در فرانسه است. این حزب در ماه آوریل سال 2016 میلادی تاسیس شد و طی یک‌سال توانسته بیش از 200 هزار عضو جذب کند. این حزب که بسیاری از نامزدهای آن چهره‌های تازه‌وارد یا کم تجربه در عرصه سیاست فرانسه هستند و از طبقات مختلف جامعه، دانشجویان، بازنشستگان و حتی یک گاوباز تشکیل شده است، توانست در دو انتخابات فرانسه به پیروزی‌های باشکوهی برسد. 5- نکته قابل توجه این است که پیروزی‌های حزب «به پیش» به رهبری ماکرون، نقش بسیار مهمی در به عقب راندن جنبش راست افراطی در فرانسه و حتی در اروپا ایفا کرده است. حزب راست افراطی «جبهه ملی» به رهبری مارین لوپن در این انتخابات شکست سختی خورده و تنها بین ۱ تا ۴ کرسی را کسب خواهد کرد. با این تعداد، این حزب حتی قادر به تشکیل فراکسیون هم نخواهد بود. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پیامی پیروزی حزب امانوئل ماکرون در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه را تبریک گفت و نتایج این انتخابات فرانسه را "رای قدرتمند به اصلاحات" خواند. 6- لازم به توضیح است انتخابات پارلمانی فرانسه دو دوره‌ای است و دور دوم آن یکشنبه آینده برگزار می‌شود. کسانی که در دور اول کمتر از ۱۲.۵ درصد کل واجدان شرایط رای آورده باشند حذف خواهند شد و بقیه به دور دوم خواهند رفت. در دور دوم هر کسی که بیشترین رای را داشته باشد نماینده پارلمان خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها