مذاکره تنها راه حل تنش‌های «بیشکک» و «آستانه»

کد خبر: 744495

معاون سابق نخست وزیر قرقیزستان با اشاره به وضعیت فعلی روابط قرقیزستان و قزاقستان گفت: بدون شک «آستانه» از تنش‌های سیاسی و اقتصادی موجود بیشتر از «بیشکک» آسیب می‌بیند.

مذاکره تنها راه حل تنش‌های «بیشکک» و «آستانه»

خبرگزاری فارس: «الگ پانکراتاف» معاون نخست وزیر سابق و کارشناس مسائل اقتصادی قرقیزستان اشاره‌ای به وضعیت فعلی و روابط متشنج بین قرقیزستان و قزاقستان کرد.

وی با اشاره به اینکه قزاقستان تاکنون در عرضه بین‌المللی تلاش‌های زیادی برای به دست آوردن جایگاه سیاسی و اقتصادی در آسیای مرکزی انجام داده است، اظهار داشت: «آستانه» از تنش‌های سیاسی و اقتصادی با «بیشکک» بیشتر آسیب می‌بیند.

کارشناس سیاسی قرقیز با اشاره به اظهارات کارشناسان درباره فعالیت غیرمؤثر نهادهای اقتصادی قرقیزستان در زمینه حل مشکلات موجود بین 2 کشور از جمله تشدید قوانین عبور از مرزها برای کامیون‌ها تصریح کرد: اینجا نمی‌توان درباره مؤثر بودن اقدامات یک نهاد معین سخن گفت زیرا مشکلات واقعی بسیار عمیق هستند و مسائل موجود نه از طریق حوزه اقتصادی بلکه ابزارهای سیاسی از جمله گفت‌وگوی مستقیم در سطح رؤسای جمهوری 2 کشور حل خواهد شد.

وی ادامه داد: اما باز هم در اتحادیه اقتصادی اوراسیا مکانیزم‌های برای پاسخ به اقدامات قزاقستان وجود دارد که قرقیزستان می‌تواند به کمیسیون و دادگاه اتحادیه برای رعایت قوانین این سازمان از آستانه شکایت کند.

پانکراتینکا افزود: بدون شک دادگاه اتحادیه اقتصادی اوراسیا نقض قوانین این سازمان از جمله بندهای حمل و نقل آزاد محصولات در داخل این اتحادیه را به قزاقستان یادآوری خواهد کرد.

معاون سابق نخست وزیر قرقیزستان تصریح کرد: هزینه‌های جوامع کسب‌وکار هر 2 کشور به دلیل مشکلات موجود در حال افزایش است.

وی گفت: دولت قزاقستان از ایجاد روابط سرد بسیار آسیب خواهد دید زیرا این کشور برای مطرح کردن جایگاه خود در منطقه و عرصه جهانی هزینه های زیادی را متحمل شد که به عنوان نمونه برگزاری نمایشگاه اکسپو 2017 از جمله موارد ذکر شده می‌باشد که آستانه برای پیشرفت در عرصه بین المللی برگزار کرد.

پانکراتاف اظهار داشت: بنابراین ادامه تنش در چارچوب منافع هم قزاقستان و قرقیزستان قرار ندارد و مشکلات موجود حتما حل خواهد شد زیرا بزرگترین دغدغه روسای جمهور 2 کشور حل مشکلات اقتصادی شهروندان آنها می‌باشد.

وی گفت: آغاز فعالیت «سارانبای جین بیک اف» رئیس جمهو منتخب قرقیزستان بسیار دشوار خواهد بود و حل مشکل موجود نیاز به اراده قوی و قبول برخی از توافقات بین 2 کشور خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها