واکنش مسکو به عدم حضور مخالفان سوری درکنگره سوچی

کد خبر: 778740

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، عدم شرکت برخی مخالفان سوری در کنگره کنگره گفت‌وگو‌های ملی سوریه در سوچی تحت تاثیر نیرو‌های خارجی را یک «اشتباه سیاسی» نامید.

واکنش مسکو به عدم حضور مخالفان سوری درکنگره سوچی
خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه روسیه، عدم شرکت برخی مخالفان سوری در کنگره کنگره گفت‌وگو‌های ملی سوریه در سوچی تحت تاثیر نیرو‌های خارجی را یک «اشتباه سیاسی» نامید.
به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "ماریا زاخاروا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که به عقیده مقامات مسکو، خودداری گروهی از مخالفان سوری از شرکت در کنگره گفت‌وگو‌های ملی سوریه در سوچی، یک اشتباه سیاسی بود. طبق اطلاعات وزارت امور خارجه ترکیه، یک هیئت از مخالفان سوری که به آنکارا عزیمت کرده بودند تا برای شرکت در کنگره گفت‌وگو‌های ملی سوریه به سوچی پرواز کنند، به خاطر پرچم‌ها و پلاکارت‌هایی که با پرچم و آرم رسمی کشور سوریه در فرودگاه سوچی و سالن کنگره مزین بودند، از حضور در این نشست خودداری کردند. زاخاروا گفت: «بدون تردید ما از موضع گیری برخی مخالفان سوری که به دلایل مختلف و بیشتر از هر چیزی، تحت تاثیر نیرو‌های خارجی تصمیم گرفتند تا در آخرین لحظه از شرکت در کنگره گفت‌وگو‌های ملی سوریه خودداری کنند، بسیار متاسف هستیم. تلاش‌هایی هم صورت گرفت تا آن‌ها را در مورد تغییر موضع گیری خود متقاعد سازنند، حتی کنفرانس ویدئویی زنده با آن‌ها برقرار شد. البته ما بر این عقیده هستیم که این تصمیم آن‌ها یک اشتباه سیاسی بود.» سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین اوضاع در شمال سوریه در رابطه با عملیات نظامی ترکیه در عفرین را باعث نگرانی جدی دانسته و یادآور شد که مقامات مسکو از همه طرفین می‌خواهد تا خویشتن داری نموده و به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند. ماریا زاخاروا گفت: «در رابطه با عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه که در آنکار آن را "شاخه زیتون" نامیده اند، باید بگویم که مسلما ما بطور جدی نگران روند اوضاع در شمال سوریه بوده و وضعیت را با دقت زیر نظر داریم. بر اساس اطلاعات رسیده، بعد از گذشت ده روز از آغاز عملیات نظامی ترکیه، تعداد قربانیان آن به چند صد نفر رسیده است که در میان آن‌ها بسیاری از شهروندان غیرنظامی سوریه نیز وجود دارند. ما باردیگر از دولت ترکیه و هم شبه نظامیان کرد سوری می‌خواهیم تا خویشتن داری کند.» کرد‌ها باید بپذیرند آمریکا مسبب وخامت اوضاع کنونی است، نه روسیه این دیپلمات روس یادآور شد که در مسکو به سخنان برخی سیاستمداران کرد سوری توجه کرده‌اند که روسیه و رژیم سوریه، آنطور که آن‌ها دولت سوریه را خطاب می‌کنند، را به خیانت به کرد‌ها و توجیه تجاوز ترکیه، متهم کرده اند. وی توضیح داد: «در این رابطه یک باردیگر اعلام می‌کنیم که این روسیه نبود که در شمال خاک سوریه شرایطی را ایجاد نمود که ترکیه امنیت خود را در خطر دید. این روسیه نبود که مانع از آن شد تا این مناطق تحت کنترل دولت قانونی سوریه قرار بگیرد. این روسیه نبود که در صدد تشکیل نیرو‌های امنیتی بغیر از ساختار‌های نظامی سوری در خاک سوریه و همچنین ایجاد تمایلات جدایی طلبانه در این کشور است.»
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها