بحران سیاسی ایتالیا می‌تواند بسیار فاجعه بارتر از برگزیت شود

کد خبر: 823017

رئیس انستیتو اقتصادی ایفوی آلمان درباره عواقب ورشکستگی دولتی در ایتالیا هشدار داده و تاکید کرد که این بحران می‌تواند بسیار فاجعه بار‌تر از برگزیت شود.

بحران سیاسی ایتالیا می‌تواند بسیار فاجعه بارتر از برگزیت شود

خبرگزاری تسنیم: به نقل از روزنامه "پاسایر نویه پرسه"، پروفسور "کلمنت فوئست"، رئیس انستیتو اقتصادی مونیخ آلمان بر این عقیده است که ورشکستگی دولتی ایتالیا و خروج احتمالی این کشور از منطقه یورو بسیار فاجعه بار‌تر از برگزیت خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد که اگر کاهش اعتماد به بازار‌های سرمایه (در سایه بحران ایتالیا) همچنان ادامه یابد، این مسئله در کوتاه مدت می‌تواند به یک بحران مالی در اروپا تبدیل شود.

این کارشناس برجسته اقتصادی در آلمان که در مصاحبه با روزنامه "پاسایر نویه پرسه" سخن می‌گفت: همچنین تصریح کرد که در میان مدت مطمئنا یک بحران سیاسی و اقتصادی رخ خواهد داد اگر دولت آینده ایتالیا همان گونه که احزاب لیگ شمال و پنج ستاره اعلام کردند بدهی‌های دولتی را افزایش دهند.

وی البته اعتقاد ندارد که روند اصلاحات در ایتالیا موفقیت آمیز خواهد بود. فوئست در این باره گفت که اگر اکثریت ایتالیایی‌ها به صورت دموکراتیک علیه اصلاحات و برای بدهی‌های دولتی بالاتر تصمیم گیری کنند ما باید آن را بپذیریم. با این حال ایتالیا نباید آسیب‌های اقتصادی را به دیگر کشور‌ها انتقال دهد.

وی در عین حال اینکه این اوضاع ایتالیا تاثیرات غیر مستقیمی بر دیگر کشور‌ها همچنین آلمان بگذارد را اوضاعی غیرقابل اجتناب و غیر قابل تغییر دانست.

این کارشناس برجسته آلمانی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که برنامه‌های نجات مانند آنچه در یونان و پرتغال و یا ایرلند اجرایی می‌شود درباره ایتالیا قابل اجرا نیست؛ چرا که دولت آینده این کشور متشکل از دو حزب افراطی پنج ستاره و لیگ شمال نمی‌خواهند با اروپا همکاری کرده و به توافقات اروپایی درباره محدود کردن بدهی‌ها پایبند باشند.

"فوئست"، همچنین با نگاهی به مناقشات تجاری اتحادیه اروپا با آمریکا اعتقاد دارد که رئیس جمهور آمریکا به هیچ عنوان در مذاکرت در جایگاه قدرتمندتری قرار ندارد. وی بر این باور است که اگر ترامپ واقعا به ایده اول آمریکای خود اعتقاد داشته باشد از جنگ تجاری اجتناب خواهد کرد.

چند روز پیش "جوزپه کونته"، نامزد دو حزب راستگرای افراطی "لیگ شمال" و حزب پوپولیستی"جنبش پنج ستاره" رهبری دولت در ایتالیا را برعهده گرفت. وی قرار بود وعده‌های پوپولیستی احزاب پیروز در انتخابات را عملی کند.

"جوزپه کونته"، نامزد دو حزب راستگرای افراطی "لیگ شمال" و حزب پوپولیستی"جنبش پنج ستاره" از سوی رئیس‌جمهور ایتالیا مأمور تشکیل کابینه شده بود.

انتصاب "کونته" به دو ماه ابهام در سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو پایان داد.

اما روز دوشنبه رسانه‌های اروپایی گزارش دادند که دفتر ریاست جمهوری ایتالیا اعلام کرد که "جوزپه کونته"، نامزد جنجالی پست نخست وزیری ایتالیا از انتخابات کناره‌گیری کرده است.

به نوشته برخی رسانه‌های غربی پس از کناره گیری کونته، رئیس جمهور ایتالیا از "کارلو کوتارلی"، کارشناس اقتصاد و رئیس سابق صندوق بین المللی پول درخواست کرد که دولت جدید در ایتالیا را بسازد. حالا کوتارلی باید ایتالیا را از بحران نجات دهد.

کوتارلی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ رئیس صندوق بین المللی پول بود. رئیس جمهور ایتالیا امیدوار است که با این انتصاب جدید، بازار‌های مالی ناآرام پایدار شده و اعتماد دوباره به ایتالیا بازگردد. البته شرایط سختی به وجود آمده است.

دو حزب راستگرای افراطی "لیگ شمال" و حزب پوپولیستی"جنبش پنج ستاره" در پارلمان اکثریت را دارند و می‌خواهند علیه نامزدی که رئیس جمهور ایتالیا معرفی کرده است رای دهند. این بدین مفهوم است که ایتالیا به سرعت می‌تواند به سمت انتخابات مجدد پیش رود. انتخابات مجدد ممکن است در سپتامبر یا اکتبر برگزار شود.

دو حزب پوپولیستی ایتالیا به شدت از تصمیم اخیر رئیس جمهور این کشور که از ورود یک وزیر دارایی مخالف یورو به دولت ائتلافی ایتالیا جلوگیری کرده و این تصمیم را وتو کرد خشمگین هستند. رئیس حزب لیگ شمال ایتالیا این اقدام رئیس جمهور را حمله به دموکراسی ارزیابی کرد.

در دیدار وزرای دارایی جی هفت که از روز پنج شنبه تا شنبه در مانادا برگزار می‌شود ایتالیا یکی از موضوعات مهم مورد بحث خواهد بود. یکی از نمایندگان دولت آمریکا گفته است که این مسئله مشخص نیست که چه کسی از طرف ایتالا در این نشست شرکت خواهد کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها