اندیشکده آمریکایی: ائتلاف عربستان و امارات در یمن، این کشور را به قهقرا می‌برد

کد خبر: 826104

در عملیات الحدیده، نیروهایی حضور دارند که پیش از این یا علیه ائتلاف می‌جنگیدند (نیروهای علی عبدالله صالح) یا این‌که دست کم نسبت به آن بی‌تفاوت بودند. این نکته نشان می‌دهد اصل ضربه زدن به انصار الله باعث شده این چتر به اندازه‌ای بزرگ شود که گروه‌های متضادی که قطعا در برابر هم اسلحه خواهند کشید را موقتا کنار یکدیگر قرار دهد.

سرویس بین الملل فردا: اندیشکده راهبردی «استراتفور» واقع در ایالت تگزاس آمریکا که به تحلیل استراتژیک معادلات ژئوپلتیکی، امنیتی و نظامی در جهان می‌پردازد، در گزارشی با اشاره به افزایش تضاد و کاهش انسجام در ائتلاف ضد انصار الله در یمن، هشدار داد که پیشبرد پروژه امارات باعث تبدیل یمن به افغانستان دهه ۹۰ خواهد شد!

پایگاه اینترنتی اندیشکده استراتفور در گزارش خود از ائتلاف یمن با اشاره به تضاد گروه‌های حاضر در این ائتلاف نوشت: «امروز به بهانه دشمن مشترک (انصار الله) چتر وسیعی گسترانده شده که گروه‌های زیادی ذیل آن گرد آمده‌اند. اما به محض سقوط انصار الله در صنعا، این چتر در هم شکسته و یمن وارد دوره جدیدی از جنگ‌های داخلی خواهد شد.»

در ادامه این گزارش، نمونه‌هایی از تضادها تشریح شده است: «دو هفته قبل و همزمان با اوج‌گیری پیشروی ائتلاف در عملیات تصرف الحدیده، شورای انتقالی جنوب که خواستار تجزیه یمن و تشکیل کشور یمن جنوبی به پایتختی عدن هست، در بیانیه بسیار تندی دولت منصور هادی (مورد حمایت آل سعود) و حزب اصلاح (شاخه اخوان و مورد حمایت قطر) را مسئول تنش‌ها و ناآرامی‌های عدن خواند.»

به عقیده این مرکز استراتژیک، نبردهای نظامی در جبهه ائتلاف ضد انصار الله گریزناپذیر خواهد بود: «طی همین هفته، نیروهای موسوم به "الحزام الأمني" (سازماندهی شده توسط امارات) بعد از نبرد بسیار شدید، نیروهای موسوم به "مقاومت جنوبی" را از شهر الضالع (مرکز استان الضالع) بیرون راندند. در این درگیری، طرفین چند کشته و زخمی دادند.فایل توجه است که هر دو گروه "الحزام الأمني" و "مقاومت جنوبی" نه‌تنها عضو ائتلاف ضد انصار الله بوده؛ بلکه از گروه‌های تجزیه طلب مخالف منصور هادی، حزب اصلاح، گروه‌های سلفی و... هم هستند که سودای تشکیل کشور یمن جنوبی را دارند؛ با این حال اختلافات مشربی، فکری و البته قبیله‌ای باعث می‌شود علیه یکدیگر وارد عملیات نظامی شوند!»

در بخشی از این گزارش با اشاره به نقش مخرب امارات در یمن آمده است: «روش امارات تاکنون به این شکل بوده که گروه‌های مختلف را در سطوح محدود حمایت می‌کند و خودش دست بالاتر را دارد. به این ترتیب گاهی از یک گروه علیه دیگری حمایت کرده و گاهی بالعکس! این نوع مدیریت بحران، تنها جنگ را در یمن تعمیق کرده است و مانع ثبات و استقرار در این کشور می‌شود.»

در بخشی از این گزارش با اشاره به حضور پررنگ نیروهای تحت فرمان طارق صالح و گارد ریاست جمهوری (نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح) و تجزیه‌طلبان غربی این کشور موسوم به «تهامی»ها آمده است: «در عملیات الحدیده، نیروهایی حضور دارند که پیش از این یا علیه ائتلاف می‌جنگیدند (نیروهای علی عبدالله صالح) یا این‌که دست کم نسبت به آن بی‌تفاوت بودند. این نکته نشان می‌دهد اصل ضربه زدن به انصار الله باعث شده این چتر به اندازه‌ای بزرگ شود که گروه‌های متضادی که قطعا در برابر هم اسلحه خواهند کشید را موقتا کنار یکدیگر قرار دهد.»

اندیشکده استراتفور در پایان، وضعیت فعلی یمن را به وضعیت افغانستان پس از خروج شوروی تشبیه کرده است: «برای مقابله با اشغال افغانستان توسط شوروی، گروه‌های متعدد و متضادی در قالب یک ائتلاف سازماندهی شدند. آن‌ها توانستند شوروی را اخراج کنند؛ اما افغانستان تا نزدیک به دو دهه بعد از خروج شوروی نیز روی آرامش را ندید و تلفات انسانی و زیرساختی جنگ داخلی آن به مراتب بیش‌تر نبردهای آزادیبخش علیه شوروی بود! بدتر این‌که از دل این ائتلاف گروه‌هایی مانند القاعده و طالبان ظهور کردند که تا سال‌ها امنیت جهانی و منطقه‌ای را تهدید کنند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها