احتمال اجباری شدن مجدد خدمت نظام وظیفه در آلمان

کد خبر: 855169

حزب دموکرات مسیحی به رهبری «آنگلا مرکل» قصد دارد موضوع اجباری شدن مجدد خدمت نظام وظیفه را برای مردان و زنان در این کشور پیگیری کند.

احتمال اجباری شدن مجدد خدمت نظام وظیفه در آلمان

خبرگزاری فارس: با گذشت هفت سال از لغو خدمت نظام‌وظیفه اجباری در آلمان، اکنون حزب دموکرات مسیحی آلمان که حزب آنگلا مرکل صدراعظم این کشور است، اجباری شدن مجدد برخی بخش‌های مربوط به خدمت نظامی‌وظیفه برای زنان و مردان را بررسی می‌کند.

بنابر گزارش روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه»، «انگرت کرامپ کارن‌باور» دبیر کل حزب دموکرات‌مسیحی روز جمعه به صورت کاملا جدی بحث درباره اجباری شدن خدمت نظام وظیفه را مطرح کرد.

این سیاستمدار آلمانی گفت که در سفر به مناطق مختلف کشور، با اعضای حزب دموکرات مسیحی درباره این موضوع تبادل‌نظر می‌کند. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که این مسئله در کنفرانس حزب دموکرات‌مسیحی که دسامبر آینده برگزار می‌شود، مطرح شود. البته وی انتظار ندارد که به راحتی بتوان درباره این موضوع به اتفاق‌نظر رسید، اما در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که راه‌های زیادی برای حل این مسئله وجود دارد. نتیجه یک نظرسنجی هم نشان می‌دهد که آلمانی‌ها از این ایده استقبال می‌کنند.

براساس این گزارش، در سال ۲۰۱۱، برلین تصمیم گرفت که ارتش خود را حرفه‌ای کند. قبل از این همه پسران جوان موظف بودند که در خدمت نظامی شرکت کنند یا اینکه خدمت دیگری مانند مدیریت در شرایط اضطراری و یا مراقبت‌های درمانی را در مدت زمان مشخص انجام دهند.

هم‌اکنون ارتش آلمان متشکل از سربازان حرفه‌ای و افرادی است که قرارداد‌های بلند‌مدت دارند. البته ارتش همچنان گزینه‌هایی را برای خدمت نظامی‌وظیفه کوتاه‌مدت برای افراد داوطلب مطرح کرده است.

ایده اجباری شدن خدمت نظام‌وظیفه، واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است. محافظه‌کاران و حزب آلترناتیو برای آلمان از اعمال مجدد خدمت سربازی حمایت می‌کنند با این حال «کارل تئودور تسو گوتنبرگ» وزیر دفاع اسبق آلمان چنین اقدامی را هزینه‌بر می‌داند و با اشاره به قانون اساسی آلمان معتقد است که اجبار برای چنین اقدامی در قانون پیش‌بینی نشده است.

به نظر می‌رسد نگرانی از قدرت گرفتن راست‌گرایان و وقوع چندین اقدام تروریستی در آلمان از جمله دلایل حامیان اجرایی شدن مجدد طرح خدمت سربازی اجباری باشد.

این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که به تازگی اعلام شد که ارتش آلمان قصد دارد تا اتباع خارجی در اتحادیه اروپا را در ارتش خود به کار بگیرد.

این اقدام به منظور جبران کمبود نیرو صورت می‌گیرد و وزارت دفاع آلمان هم آن را تائید کرده است. سخنگوی وزارت دفاع آلمان این موضوع را در گفتگو با خبرگزاری آلمان تائید کرد و افزود: «ارتش در حال بزرگ شدن است و به همین دلیل ما به نیرو‌های واجد شرایط نیاز داریم.»

همچنین «کارل هاینس برونر» سخنگوی دفاعی حزب سوسیال‌دموکرات در گفتگو با روزنامه «آوگزبورگرآلگماینه» به این موضوع اشاره کرده، اما در عین حال هشدار داده است که هر تبعه خارجی که به این ترتیب به ارتش آلمان می‌پیوندد باید شهروندی آلمان را داشته باشد.

شمار نظامیان آلمانی که باید در ارتش آلمان فعالیت می‌کنند در سال‌های آینده باید به ۲۰۰ هزار نفر برسد این رقم هم‌اکنون حدود ۱۸۰ هزار نفر است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها