مجوز رسمی برای نرخ‌های عجیب شهریه در مدارس غیرانتفاعی

علیه عدالت

کد خبر: 1229467

مصوبه وزارت آموزش و پرورش درباره سقف شهریه مدارس غیردولتی یک پیام آشکار دارد؛ آن هم اینکه برای نخستین بار شکاف طبقاتی آموزش به صورت رسمی دارد از سوی دولت شمایلی قانونی می‌گیرد؛ خلاف آنچه همواره از آن با عنوان «عدالت آموزشی» یاد می‌شده است. وزارت آموزش و پرورش در اعلام رقم شهریه مصوب مدارس غیردولتی سقف 48 میلیون تومانی تعیین کرده، هر چند همین رقم هم برای بسیاری نجومی است اما به گفته خود این وزارتخانه 150 شاخص در افزایش این رقم هم لحاظ شده است به این معنا که به این رقم تا سقف ۳۸ درصد هزینه فعالیت‌های فوق برنامه اضافه می‌شود بنابراین سقف رقم دریافتی قطعاً بیش از ۴۸ میلیون تومان خواهد بود. بسیاری معتقدند همین مجوز به طبقاتی شدن آموزش و پرورش خواهد انجامید، اتفاقی که همین حالا هم به چشم دیده می‌شود.

علیه عدالت

شهریه مدارس غیرانتفاعی درست همچون تعرفه پزشکان تابع هیچ قانون و قراری نیست. هر سال فصل ثبت‌نام مدارس که می‌رسد شهریه‌های رسمی از سوی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام می‌شود اما میان شهریه‌های اعلامی و شهریه‌های مدارس هیچ تناسبی وجود ندارد. هرچند سامانه‌ای برای شکایات مردمی طراحی شده و مسئولان امر تاکید می‌کنند دریافت شهریه‌های بالاتر تخلف است و مردم می‌توانند گزارش دهند و حتی سامانه‌ای برای این گزارش‌های مردمی طراحی شده اما واقعیت این است که مدارس غیرانتفاعی کارشان را خوب بلدند و با گزینه‌هایی همچون تغذیه، فعالیت‌های فوق‌برنامه، سرویس یا اردوهای آموزشی سقف شهریه‌های‌شان را تا سقف توان والدین بالا می‌برند. والدین دانش‌آموزان هم ناگزیرند یا این شهریه‌ها را بپذیرند و بپردازند یا قید آموزش و تربیت فرزندان‌شان را بزنند و به مدارس دولتی مراجعه کنند.

تعرفه‌های تزئینی

سال گذشته شهریه ثابت مدارس غیردولتی حداقل 4میلیون تومان و حداکثر ۳۵میلیون تومان اعلام شد اما همان‌طور که قید شده این شهریه فقط قسمت ثابت شهریه است و متغیرهای گوناگونی بر این مسأله اثر می‌گذارند تا شهریه‌های دریافتی از والدین به مبالغ نجومی برسد. امسال اما شهریه‌های رسمی اعلام‌شده چیزی حدود ۲۵ درصد رشد داشته است و روز گذشته با اعلام این شهریه‌ها هرچند انتظار می‌رود پرونده شهریه مدارس غیرانتفاعی برای سال آینده بسته شود اما در عمل از امروز مدارس غیرانتفاعی در سراسر کشور شهریه‌های جدیدشان را به والدین دانش‌آموزان اعلام می‌کنند و در این میان والدین می‌مانند و شهریه‌هایی که از سقف درآمد آنها بالاتر است و آینده فرزندان‌شان!

فرش قرمز قانون برای شکاف طبقاتی

فلسفه فاصله معنادار میان شهریه‌های اعلامی و شهریه‌های دریافتی مدارس را می‌توان در سقف باز قانونی برای این مدارس جست‌وجو کرد. طبق قانون موجود شهریه‌های اعلامی فقط قسمت شهریه ثابت را شامل می‌شود و قانون با گزینه‌هایی همچون کلاس‌های فوق‌برنامه و موضوعات این‌چنینی، دست مدارس غیردولتی را برای رشد دلخواه شهریه‌ها باز گذاشته است.  طبق اظهارات رسمی محمودزاده، در قانون سازمان مدارس و مراکز غیردولتی مصوب است که شهریه‌های مربوط به آموزش، پرورش و اوقات‌فراغت و برنامه‌های تابستانی باید در نظر گرفته شود. همچنین هزینه‌های مربوط به ارائه خدمات جانبی از قبیل سرویس ایاب‌وذهاب، میان‌وعده و ناهار و ... صرفا تابع نظام نرخ‌گذاری ستاد تنظیم بازار است. ۳۸ درصد شهریه فوق‌برنامه درسی، همراه با شهریه مکمل و برنامه‌های تابستانی که اختیاری هستند، به عدد شهریه مصوب اضافه می‌شود که این میزان را در سامانه مدارس و مراکز غیردولتی می‌توان مشاهده کرد.

 چشم بسته نظارت

نظارتی دقیق بر گردش مالی مدارس غیرانتفاعی وجود ندارد بااین‌حال سال گذشته این رقم بیش از 9 هزار میلیارد در طول ۹ ماه سال تحصیلی اعلام شد. متولیان وزارت آموزش‌وپرورش می‌گویند بیش از ۵۰درصد از این مدارس طبق تعرفه‌های اعلام‌شده اقدام به جذب و نام‌نویسی دانش‌آموزان می‌کنند و برای رسیدگی به تخلفات دیگر مدارس نیاز به گزارش مستقیم از سوی والدین دانش‌آموزان داریم. والدین اما حاضرند برای آینده فرزندان خود از همه زندگی‌شان بزنند و شهریه مدرسه را جور کنند. به‌خصوص وقتی وضعیت نابسامان آموزش‌وپرورش در مدارس دولتی را مشاهده می‌کنند. 

روایتی از تعارض منافع 

ماجرای تخلف مدارس غیرانتفاعی و دریافت شهریه‌هایی تا دوبرابر مقدار مصوب و پیگیری رسانه‌ها از این داستان آن‌قدر تکراری شده که نشان دهد این قصه در تعارض منافع ریشه دارد؛ مدیران مدارس غیرانتفاعی اغلب مدیران سابق و فعلی آموزش‌وپرورشند و بعضی هم چهره‌های شناخته‌شده سیاسی و فرهنگی. با چنین سازوکاری هرقدر هم دراین‌باره بگوییم و بنویسیم، به نتیجه نمی‌رسیم!

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها