گسلی که ری را ویران کرد امروز تهران را لرزاند | گسل ایوانکی در زلزله امروز قیامدشت فعال شد؟

کد خبر: 1232593

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه زلزله قیامدشت در گسل پارچین - ایوانکی بوده است، گفت: زمین لرزه امروز تک لرزه‌ای بوده و مردم به هیچ عنوان نگران نباشند.

گسلی که ری را ویران کرد امروز تهران را لرزاند | گسل ایوانکی در زلزله امروز قیامدشت فعال شد؟

 مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اینکه زلزله قیامدشت در گسل پارچین - ایوانکی بوده است، گفت: زمین لرزه امروز تک لرزه‌ای بوده و مردم به هیچ عنوان نگران نباشند.

به گزارش خبرنگار مهر، حامد یزدی مهر، بعد از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص وقوع زلزله امروز اظهار داشت: هم اکنون در سطح استان تهران نه ایستگاه لرزه نگاری وجود دارد که این ایستگاه‌ها به همراه ایستگاه‌های لرزه نگاری استان‌های اطراف وضعیت لرزه خیزی استان تهران به خصوص کلان شهر تهران را رصد می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با بیان اینکه زلزله ۳.۶ ریشتری که امروز ساعت ۰۷:۰۴ صبح با مرکزیت قیامدشت ری در جنوب شرق استان تهران و به عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته بود گفت: طبق اعلام مرکز ژئوفیزیک کانون این زلزله در ۱۰ کیلومتری قیامدشت، ۱۱ کیلومتری ری و ۱۳ کیلومتری باقرشهر ثبت شده است.

یزدی مهر با اشاره به اینکه طبق برآوردها، گسل پارچین - ایوانکی در ناحیه جنوب شرق استان تهران و محل کانونی زلزله امروز واقع شده است، افزود: این گسل از ری آغاز و تا ایوانکی در امتداد شمال غرب تا جنوب شرق امتداد دارد.

وی عنوان داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته زلزله امروز تک زلزله بوده و در ۲۴ ساعت اخیر در منطقه کانون این زمین لرزه هیچ لرزه و خرده لرزه‌ای ثبت نشده است و با توجه به اینکه زمین لرزه خفیف بوده این اطمینان را به مردم می‌دهیم که هیچ خطری در این خصوص وجود ندارد و رخداد این زمین لرزه‌ها با توجه به زلزله خیز بودن کشور امری کاملاً طبیعی است.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با بیان اینکه اگر علائم و شواهد خاصی دال بر ادامه زمین لرزه داشته باشیم حتماً به اطلاع مردم می‌رسانیم عنوان داشت: مدیریت بحران همواره بر حفظ آمادگی و برنامه ریزی برای آموزش عمومی مردم و دستگاه‌ها تاکید دارد چنانکه طی سال ۱۴۰۱ اداره کل مدیریت بحران بیش از چهار دوره مصوب آموزشی و ۹۴۵ مانور مدارس در شهر و استان تهران اجرا و همچنین همزمان با هشتم آذر به طور هماهنگ در سراسر استان تهران و به صورت پایلوت در شهرری این مانورها به طور تخصصی برگزار شده است.

یزدی مهر در ادامه نیز از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا نیز خبر داد و عنوان داشت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی در ساعات بعد از ظهر و شب در مناطق جنوبی و غربی استان شاهد وزش باد شدید و در ارتفاعات شمال شرقی رگبار پراکنده مورد انتظار است که توصیه اکید مدیریت بحران اجتناب از قرار گرفتن در ارتفاعات و پارک خودرو کنار درختان فرسوده و پرهیز از قرار گرفتن کنار ساختمان‌های نیمه کاره و تابلوهای تبلیغاتی است.

زمین لرزه امروز در شرق تهران ناشی از فعال‌بودن گسل ایوانکی است

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی با اشاره به اینکه زمین لرزه امروز در شرق تهران ناشی از فعال‌بودن گسل ایوانکی است، گفت: باید پایش دقیق این گسل صورت گیرد.

مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و رئیس مرکز پیش بینی زلزله در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به زمین لرزه ۳.۶ ریشتری امروز در شرق تهران اظهار داشت: مرکز این زمین لرزه در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران بوده و ناشی از فعال شدن گسل ایوانکی است.

وی با اشاره به اینکه این گسل یکی از شلوغ ترین و پر جمعیت ترین مناطق تهران را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: زمین لرزه امروز در پاکدشت، قیام دشت و شرق تهران احساس شده و پیش از این در ۱۷ مهر سال ۸۸ و سوم اسفند سال ۸۹ نیز در همین نزدیکی زمین لرزه‌هایی به وقوع پیوسته که هر چند کوچک بوده ولی حکایت از فعال بودن گسل ایوانکی دارد.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی ادامه داد: به لحاظ تاریخی نیز شواهد موید وقوع زمین لرزه ۷ ریشتری در سال ۷۳۴ و ۸۵۵ میلادی در این منطقه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است دوباره زمین لرزهای بزرگ در این محدوده رخ دهد گفت: بله ولی اینکه زمین لرزه امروز نشانه‌ای از زمین لرزه بزرگ است را نمی‌توان تأیید کرد. باید پایش دقیق صورت گیرد و با مدل سازی اتفاقات را بررسی و رصد کرد.

 خطر از بیخ گوش تهرانی‌ها گذشت

صبح امروز زلزله خفیفی تهران را لرزاند، زلزله‌ای که ناشی از گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران بود، اما به‌گفته یک متخصص زلزله، زمین‌لرزه‌های ناشی از این گسل سابقه ویران کردن منطقه ری در تهران را داشته است.

صبح امروز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ ریشتر بخش‌هایی از تهران را لرزاند، زلزله‌ای که می‌توانست خیلی بزرگ‌تر از این باشد و خسارات جانی و مالی زیادی را بر شهر تحمیل کند، طوری‌که یک زلزله‌شناس به خبرآنلاین می‌گوید: «بزرگای آن می‌توانست به ۷.۵ هم برسد.»

عضو پژوهشگاه زلزله‌شناسی درباره زلزله امروز تهران بیان می‌کند: «زلزله قیامدشت با بزرگای ۳.۴ ساعت ۷:۰۴ صبح سه شنبه (امروز ۲۰-۴-۱۴۰۲) در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق تهران در محدوده گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران نشانگر فعال بودن پهنه گسله ایوانکی است، دلیل آن نیز رخداد همین زلزله‌های کوچک است، این پهنه گسله که انتهای شمال غربی آن به منطقه ١٥ تهران، می‌رسد، توان لرزه زایی تا بزرگای ٧.٥ را دارد.»

مهدی زارع با بیان این‌که «این گسل در ۱۷ مهر ۱۳۸۸ و البته ۳ اسفند ۱۳۸۹ دو زلزله به بزرگای ۴ نشان داده است.» ادامه می‌دهد: «این گسل سابق رخداد زمین‌لرزه‌های تاریخی را دارد و به احتمال زیاد زلزله‌های تاریخی ٧٤٣ میلادی و ٨٥٥ میلادی که ری را ویران نموده با جنبایی این گسل رخ داده‌اند. همچنین زلزله به صورت خوشه (فوج لرزه) در سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۲ در اثر جنبایی این گسل رخ داده است.»

این زلزله شناس می‌گوید: «بر اساس این تک رخداد زلزله کوچک هیچ استنتاجی مبنی بر احتمال وقوع یا غیر محتمل بودن یک زلزله بزرگ بعدی در تهران نمی‌توان انجام داد.»

زارع با بیان این‌که «راه‌اندازی سامانه هشدار پیش هنگام زلزله به منظور افزایش امکانات زیرساختی پایش لرزه‌ای تهران می‌تواند به‌کاهش ریسک زلزله در تهران کمک کند.» ادامه می‌دهد: «برآورد احتمال رخدادهای لرزه‌ای با پایش علمی براساس اطلاعات علمی دست اول میسر است و شبکه لرزه نگاری کشور در صورت توسعه و ساماندهی به صورت برخط و تجهیز با دستگاه‌های مدرن و برخط (سنجشگرهای باند پهن زلزله نگار و شتابنگاری، ژئوفیزیکی و ژئودتیک) می‌تواند به برآورد و پیش‌یابی زلزله‌های مهم بعدی و تعیین پهنه‌های پرتنش از نظر رخداد زلزله بعدی کمک کند.»

خسارت احتمالی زلزله امروز پایتخت

پس از وقوع زلزله امروز، شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران، گفت: «خوشبختانه تاکنون خسارتی از این زلزله اعلام نشده است اما ماشین آلات و سوله‌های اسکان در آماده باش کامل قرار دارند.»

منبع: ایرن مهرگان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها