تکالیف مجلس برای آموزش و پرورش/از ساعات تدریس معلمان تا سقف شهریه مدارس

کد خبر: 1265292

نمایندگان مجلس ساعات تدریس تمام وقت معلمان دوره ابتدایی، ساعات تدریس و حضور سایر معلمان و کارکنان آموزشی تمام وقت غیر رسمی مدارس و مراکز و ساعات کار مدیران معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی مدارس و مراکز را تعیین کردند.

تکالیف مجلس برای آموزش و پرورش/از ساعات تدریس معلمان تا سقف شهریه مدارس

 نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 10 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با ماده 14 این طرح موافقت کردند.

در ماده 14 این طرح آمده است: در ماده (۲۵)، قانون قبل از کلمه کارکنان» عبارت معلمان و در تمامی موارد اضافه می شود و تبصره های (۱) و (۲) آن به شرح زیر اصلاح می شود:

تبصره ۱ - موسسان (کارفرمایان مهدهای کودک پیش دبستانی ها مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مکلفند فهرست اسامی و حق بیمه ماهیانه، مربیان کارکنان و معلمان خود را مبتنی بر اشتغال تمام وقت و پاره وقت مندرج در این ماده به سازمان تأمین اجتماعی ارسال و پرداخت نمایند. صندوق حمایت از توسعه مدارس غیر دولتی میتواند با اولویت مناطق محروم بخشی از حق بیمه پرداخت شده از سوی موسسان (کارفرمایان مدارس غیر دولتی را به حساب آنان یا کارکنان شاغلی که هفت درصد (۷) حق بیمه سهم خود را طبق فهرست های ارسالی پرداخت نمودهاند واریز نماید. سازمان تأمین اجتماعی مکلف است ظرف شش ماه پس از ابلاغ این قانون ترتیبی اتخاذ نماید تا سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بتوانند دسترسی برخط به سامانه مربوط به سوابق فهرست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان مذکور را داشته باشد.

تبصره ۲ - ساعات تدریس تمام وقت معلمان دوره، ابتدایی (۲۵) ساعت در هفته، می باشد. ساعات تدریس و حضور سایر معلمان و کارکنان آموزشی تمام وقت غیر رسمی مدارس و مراکز (۳۰) ساعت در هفته، ساعات کار مدیران معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی مدارس و مراکز (٣٦) ساعت در هفته با حضور در جلسات و شوراهای آموزشی پرورشی و اداری مدرسه تعیین می شود.

دکترمحمدباقر قالیباف رئیس مجلس ماده 15 این طرح را با استناد به ماده 153 آئین نامه داخلی مجلس برای رفع ابهامات به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع کرد.

براساس ماده ۱۵ این طرح؛  یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به ماده (۳۱) قانون به شرح زیر الحاق و شماره تبصره فعلی آن به (۱) اصلاح می گردد:

تبصره ۲- تأییدیه فنی و استحکام بنای مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی در حال احداث بـا رعایت ماده (٦) آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیر دولتی در مناطق نواحی و محلات مختلف مصوب ۱۳۹۸/۱/۵ هیأت وزیران و تأییدیه فنی و استحکام بنای نسبی سایر واحدهای آموزشی و پرورشی غیردولتی توسط مهندسین مشاور دارای گواهی صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور یا کارشناسان رسمی دادگستری، مطابق دستورالعمل اجرایی شورای راهبردی، برنامه ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی انجام می پذیرد.

علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (یکشنبه 10 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 3 بند 9 این قانون گفت: در ماده 14 طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی ساعت معلمان بیش از سایر معلمان بوده که نوعی تبعیض است، اگر قرار است ما چهارچوب تعیین کنیم نباید تفاوتی در آن وجود داشته باشد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس در ادامه با استناد به اصل (75) قانون اساسی گفت: پرداخت از صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی با توجه به اینکه بخشی از منابع آن دولتی است بدون اجازه دولت بار مالی داشته و نیاز به توضیح و شفاف‌سازی دارد.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر با اشاره به 25 ساعت تدریس تمام وقت معلمان دوره ابتدایی گفت: این امر مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش و پرورش بوده و هم اکنون نیز در مدارس دولتی که 24 ساعت است آن یک ساعت باقی مانده را هم باید 25 ساعت کنند و به خاطر همین یک ساعت اضافه، اضافه کار دریافت می‌کنند لذا این موضوع مغایرتی با سیاست‌های کلان و تفاوتی میان معلمان ندارد یعنی دقیقاً در شورای عالی برنامه‌ریزی، ساعت فعالیت معلمان برای مقطع ابتدایی 25 ساعت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص بیمه معلمان نیز افزود: ما در اینجا کمک می‌کنیم که زمان های پاره وقت‌ معلمان جمع شده و به دلیل اینکه تحت بیمه تأمین اجتماعی و قانون کار هستند بتوانند با حداکثر بیمه، این زمان های پراکنده را جمع کنند. از این رو ما در اینجا به عدالت نزدیکتر عمل کرده و به معلمان بیشتر توجه کردیم.

وی بیان کرد: نکته‌ای که آقای پورابراهیمی مطرح کردند در خصوص همین موضوعات بود، در میان تمامی موادی که مورد بررسی قرار گرفته ماده (14) مهمترین موضوع  و حل مشکل مدارس غیرانتفاعی است. در مجلس و دولت در خصوص صندوق کم لطفی شد و حتماً برای سال آینده برای این صندوق که در سال 96 تصویب شده باید کمک کنیم اعتباری در نظر بگیریم. این کمک حتماً باید انجام دهیم در غیر این صورت با افزایش شهریه فشار بر مردمی که در آنجا ثبت‌نام کرده بیشتر می‌شود و خودمان برای آنها جریمه نقدی گذاشته‌ایم./خانه ملت

تکلیف مجلس به وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد مدارس مسجد محور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند تا به صورت مشروط مجوز ایجاد مدرسه مسجدمحور یا مرکز آموزش و پرورش مسجدمحور را به متقاضی مربوطه دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی یا الحاق یک ماده به شرح زیر به این طرح موافقت کردند.

طبق این مصوبه، وزارت آموزش و پرورش مکلف است به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی ایجاد مدرسه و یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به عنوان بخشی از یک مسجد هستند، مشروط به موافقت هیأت امنای مسجد رسیدگی نموده و ضمن رعایت ضوابط فنی برای ساختمان مسجد و یا ساختمان منظور شده از سوی متقاضی، مجوز ایجاد مدرسه مسجد محور و یا مرکز آموزش و پرورشی مسجد محور را به متقاضی مربوطه بهد.

ضوابط اجرایی این ماده به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، ظرف مدت ۳ ماه از ابلاغ این قانون به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می‌رسد./ مهر

سقف شهریه فوق برنامه مدارس غیردولتی تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای سقف شهریه فوق برنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی را ۴۰ درصد شهریه مصوب (برنامه درسی رسمی) تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) و در جریان رسیدگی به گزارش آموزش تحقیقات و فناوری در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، ماده ۹ این طرح را تصویب کردند.

ماده ۹- در ماده ۱۵ بعد از عبارت «شرایط منطقه‌ای» عبارت «و رتبه بندی سالانه معلمان» اضافه می‌شود و در منتهای ماده عبارت «اعلام عمومی و اجرا می‌شود» جایگزین عبارت «قابل اجرا است» می‌شود و یک تبصره به شرح زیر به ماده ۱۵ قانون الحاق می‌شود:

تبصره- سقف شهریه فوق برنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی نباید در هیچ حالتی از ۴۰ درصد شهریه مصوب (برنامه درسی رسمی) بیشتر باشد.

دریافت شهری بالاتر از این مبلغ مشمول مجازات‌های موضوع ماده ۳۵ این قانون می‌باشد. شورای راهبردی برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مکلف است ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون مصادیق فوق برنامه را تعیین و ابلاغ نمایند./ مهر

ساعت تدریس تمام وقت معلمان در مدارس غیرانتفاعی ۲۵ ساعت در هفته شد

مجلس، ساعات تدریس تمام وقت معلمان دوره ابتدایی را ۲۵ ساعت در هفته و ساعات تدریس سایر معلمان و کارکنان آموزشی تمام وقت غیررسمی مدارس و مراکز را ۳۰ ساعت در هفته تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) و در ادامه بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، ماده ۱۴ این طرح را به تصویب رساندند.

طبق این مصوبه، در ماده (۲۵) قانون، قبل از کلمه «کارکنان» عبارت «معلمان و» در تمامی موارد اضافه می‌شود و تبصره‌های (۱) و (۲) آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره ۱ - مؤسسان (کارفرمایان مهدهای کودک پیش دبستانی‌ها مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مکلفند فهرست اسامی و حق بیمه ماهیانه، مربیان کارکنان و معلمان خود را مبتنی بر اشتغال تمام وقت و پاره وقت مندرج در این ماده به سازمان تأمین اجتماعی ارسال و پرداخت نمایند.

صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی می‌تواند با اولویت مناطق محروم بخشی از حق بیمه پرداخت شده از سوی مؤسسان (کارفرمایان مدارس غیر دولتی را به حساب آنان یا کارکنان شاغلی که هفت درصد (۷) حق بیمه سهم خود را طبق فهرست‌های ارسالی پرداخت نموده‌اند، واریز نماید.

سازمان تأمین اجتماعی مکلف است ظرف شش ماه پس از ابلاغ این قانون ترتیبی اتخاذ نماید تا سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بتوانند دسترسی برخط به سامانه مربوط به سوابق فهرست و پرداخت حق بیمه کارفرمایان مذکور را داشته باشد.

تبصره ۲ - ساعات تدریس تمام وقت معلمان دوره ابتدایی (۲۵) ساعت در هفته، می‌باشد. ساعات تدریس و حضور سایر معلمان و کارکنان آموزشی تمام وقت غیررسمی مدارس و مراکز (۳۰) ساعت در هفته، ساعات کار مدیران، معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی مدارس و مراکز (۳۶) ساعت در هفته با حضور در جلسات و شوراهای آموزشی پرورشی و اداری مدرسه تعیین می‌شود./ مهر

شرایط استفاده از «مدیر زن» در مدارس ابتدایی پسرانه تعیین شد

مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کرد که در مدارس ابتدایی پسرانه که بیشتر کارکنان آن‌ها زن باشند، استفاده از مدیر زن بلامانع است.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ دی ماه) و در جریان بررسی جزئیات گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، ماده ۱۲ این طرح را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، یک تبصره به جز (۱۰) بند الف ماده (۲۱) قانون، به شرح زیر الحاق می‌شود:

تبصره- در مدارس ابتدایی پسرانه که بیشتر کارکنان آن‌ها زن باشند، استفاده از مدیر زن بلامانع است.

وزارت آموزش و پرورش مکلف به راه‌اندازی سامانه ارزیابی مدارس شد

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش مکلف به راه‌اندازی سامانه الکترونیکی یکپارچه مدیریت نظارت و ارزیابی مدارس و درج اطلاعات در آن شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، ماده ۱۱ این طرح را تصویب کردند.

بر این اساس، یک ماده به عنوان ماده (۱۸) مکرر به شرح زیر به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۱۸ مکرر – وزارت آموزش و پرورش مکلف است حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این قانون، سامانه الکترونیکی یکپارچه مدیریت نظارت و ارزیابی کلیه مدارس و مراکز موضوع ماده (۲) این قانون را از محل اعتبارات صندوق حمایت از توسعه مدارس غیر دولتی موضوع ماده (۱۳) این قانون راه اندازی نماید و کلیه اطلاعات از جمله آمار کارکنان و دانش آموزان فضا و تجهیزات آموزشی مجوزهای تأسیس و راه اندازی، شاخص‌های ارزیابی میزان شهریه دریافتی درآمدها و هزینه‌های آن‌ها و هر نوع تسهیلات و حمایت‌های دریافتی را به طور جامع دقیق و شفاف در این سامانه ثبت نماید به صورتی که برای هر نوع بررسی و ارزیابی، امکان دریافت اطلاعات جامع و کامل از طریق این سامانه برای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و مدیران آموزش و پرورش در سطوح منطقه استان و کشور و اولیا دانش آموزان همان مدرسه به صورت برخط فراهم شود.

عدم استقرار سامانه موضوع این ماده، موجب مجازات بالاترین مقام مسئول مطابق ماده (۵۷۶) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ می‌شود و عدم ثبت اطلاعات مندرج در این ماده یا درج هرگونه اطلاعات خلاف واقع توسط مدیر یا مؤسس، مشمول مجازات‌های موضوع ماده (۳۵) این قانون می‌شود.

مدت مأموریت نیروهای استخدامی دولت در مدارس غیرانتفاعی محدود شد

وکلای ملت در ادامه جلسه، ماده ۱۳ این طرح را تصویب کردند که در آن آمده است: در ماده (۲۴) قانون، عبارت «صرفاً به عنوان مدیر مدرسه تا سقف سه سال متوالی یا متناوب و قابل تمدید صرفاً تا یک سال برای هر فرد»، جایگزین عبارت «به عنوان مدیر و معاون» می‌شود.

بر اساس ماده ۲۴ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، مأموریت مستخدمان وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، سازمان‌های وابسته به دولت و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و نهادهای انقلاب اسلامی دارای سابقه آموزشی، به مدارس غیردولتی بنا به تقاضای این مدارس و موافقت دستگاه ذی ربط با رعایت قوانین و مقررات مربوط به عنوان مدیر و معاون امکان پذیر است.

حقوق و مزایای مستمر این افراد حسب توافق دستگاه اجرایی ذی ربط با مدرسه غیردولتی توسط این مدارس یا دستگاه مذکور قابل پرداخت است. سابقه خدمت در مدارس غیردولتی از لحاظ گروه، رتبه، پایه، درجه یا هر عنوان مشابه دیگر و بازنشستگی و وظیفه طبق مقررات جز سوابق دولتی آنان منظور می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها