آتش در جان بلوطهای زاگرس+ تصاویر

کد خبر: 162828

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه آتش سوزی در ابتدای منطقه حفاظت شده رخ داده است، یادآور شد: در این حادثه بیشترین خسارت به مراتع و همچنین درختچه های بلوط و بنه وارد شد و درختان تنومند بلوط خسارت کمتری دیدند.

مهر: در حالی اواسط هفته گذشته منطقه ویسیان در شهرستان چگنی شاهد آتش سوزی وسیعی بود که شامگاه گذشته نیز منطقه حفاظت شده سفیدکوه دچار حریق شد که با تلاش نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی آتش سوزی مهار شد.

در دومین حادثه طی هفته گذشته این بار منطقه حفاظت شده سفید کوه صحنه سوختن بلوط های زاگرس بود تا بازهم سهل انگاری گردشگران در خاموش کردن آتش زمینه از بین رفتن بخشی از ذخیره گاه ارزشمند زاگرس را فراهم سازد.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با اشاره به آتش سوزی رخ داده در منطقه حفاظت شده سفیدکوه در محدوده شهرستان چگنی اظهار داشت: آتش سوزی در منطقه یاد شده از ساعت 8 عصر روز جمعه آغاز و با تلاش ماموران حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی آتش سوزی در ساعت 2 نیمه شب گذشته مهار شد.

محمد حسین بازگیر تصریح کرد: این در حالیست که با توجه به وزش باد در منطقه و قرارگیری محل حریق در ارتفاعات اکیپ های محیط زیست تا صبح امروز در سطح منطقه حفاظت شده سفیدکوه باقی ماندند تا در صورت برافروخته شدن دوباره آتش عملیات اطفاء حریق را از سر بگیرند.

وی با تایید احتمال عمدی بودن این حادثه، عنوان کرد: بر اثر این آتش سوزی بخشی از مراتع و جنگلهای بلوط و بنه منطقه حفاظت شده سفید کوه دچار خسارت شد.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه کارشناسان این اداره کل مشغول برآورد میزان خسارات و مساحی منطقه هستند، یادآور شد: محل وقوع آتش سوزی در ارتفاعات منطقه سفید کوه واقع شده بود که این امر روند اطفاء حریق را با مشکلاتی مواجه کرد.

بازگیر با تقدیر از همکاری نیروهای منابع طبیعی در اطفاء حریق در منطقه سفیدکوه، یادآور شد: برای خاموش کردن آتش سوزی سفید کوه چهار اکیپ از محیط زیست و به همین میزان از تیم های اطفاء حریق منابع طبیعی استان مشارکت داشتند.

وی همچنین از تلاش مردم روستای "رفت خان" در نزدیکی محل حادثه تشکر کرد و گفت: در این حادثه دست کم 20 نفر از اهالی روستا برای خاموش کردن آتش به کمک منابع طبیعی و محیط زیست آمدند.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه آتش سوزی در ابتدای منطقه حفاظت شده رخ داده است، یادآور شد: در این حادثه بیشترین خسارت به مراتع و همچنین درختچه های بلوط و بنه وارد شد و درختان تنومند بلوط خسارت کمتری دیدند.

بازگیر با تاکید بر اینکه تعداد آتش سوزی های رخ داده در سطح مناطق حفاظت شده لرستان در سالجاری کاهش چشمگیری داشته است، از مردم، روستائیان و گردشگران خواست هنگام حضور در سطح مراتع و جنگلها نکات ایمنی رعایت کنند چرا که کوچکترین سهل انگاری موجب از دست رفتن بخشی از ذخیره گاه ارزشمند زاگرس به عنوان میراث طبیعی لرستان خواهد شد.

بنابر این گزارش منطقه حفاظت شده سفیدکوه در استان لرستان بین 48.18 تا 47.43 عرض طول شرقی و 33.49 تا 33.29 عرض شرقی واقع شده است.

مساحت این منطقه حفاظت شده بالغ بر 71 هزار و 477 هکتار است. پوشش گیاهی منطقه سفیدکوه شامل بلوط، ارژن، کیکم، ‌انجیر وحشی، زالزالک، ‌آلبالوی وحشی، گلابی وحشی، بنه، گون، چوبک و آویشن است.

این منطقه یکی از زیستگاههای مهم گونه های منحصر به فرد حیوانی در لرستان محسوب می شود. در این منطقه پستاندارانی مانند کل و بز، قوچ و میش، خرس قهوه ای، پلنگ، گراز و گرگ زندگی می کنند.

به هر حال آتش سوزی در مناطق بکر و ذخیرگاههای مهم جنگلی لرستان در صورت استمرار می توان خطری غیرقابل جبران برای طبیعت لرستان محسوب شود به طوریکه از بین رفتن این زیستگاهها می تواند تبعات بی شماری برای زیستمندان این مناطق در پی داشته باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها