سراج:حق مردم را از بدهکاران می گیریم

کد خبر: 320386

سراج با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای مقابله با ویژه‌خواری و هماهنگی قوه قضاییه و قوه مجریه تصریح کرد: تاکنون درباره فساد اقتصادی چند جلسه در ریاست جمهوری برگزار شده و هماهنگی می‌کنیم تا به زودی حق مردم را از حلقوم زالو صفتان بیرون بکشیم.

فارس: رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به معوقات 100 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها گفت: در بانک‌ها عزمی برای وصول معوقات نیست و به دستگاه قضایی مراجعه نمی‌کنند.
ناصر سراج ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه بازرس کل استان کرمان با تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت: انقلاب ما انقلابی خدایی است و هدف آن مشخص است.

وی با اشاره به اینکه ایران پس از انقلاب اسلامی همواره مورد هجوم دشمنان قرار گرفته است، ابراز داشت: در نتیجه مسئولان ما در حال جوابگویی به یاوه‌گویی‌های خارج از کشور هستند، اما در مقایسه با همه کشورها از نظر امنیت و سایر حوزه‌ها وضع بهتری داریم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد: بیش از 6 هزار کانال ماهواره‌ای در ایران قابل دریافت است و 31 ماهواره به صورت مستقیم برای ایران برنامه پخش می‌کند.

سراج اذعان داشت: 143 کانال ماهواره‌ای به صورت مستقیم علیه نظام جمهوری اسلامی به زبان فارسی برنامه پخش می‌کنند.

جلسه‌های مشترک قوه قضاییه و مجریه برای مقابله با ویژه‌خواری

وی با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای مقابله با ویژه‌خواری و هماهنگی قوه قضاییه و قوه مجریه تصریح کرد: تاکنون درباره فساد اقتصادی چند جلسه در ریاست جمهوری برگزار شده و هماهنگی می‌کنیم تا به زودی حق مردم را از حلقوم زالو صفتان بیرون بکشیم.

این مسئول وظیفه بازرسی را نظارت بر حسن جریان امور کشور و نظارت بر اجرای صحیح قوانین خواند و گفت: این امر در اصل 174 قانون اساسی ذکر شده است.

بانک‌ها عزمی برای وصول معوقات ندارند

سراج از وجود بیش از 100 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در کشور خبر داد و افزود: بیشتر این پرونده‌ها نیاز به شکایت حقوقی دارند که بانک‌ها حاضر نیستند، روال رسیدگی را مطرح و دنبال کنند.

وی تصریح کرد: در بانک‌ها عزمی برای وصول معوقات نیست و بانک‌ها به دستگاه قضایی مراجعه و پیگیری نمی‌کنند در حالیکه ما آمارها را به صورت ریز ارائه کرده‌ایم و قوه قضاییه چه کار باید بکند.

یقه‌سفیدها چه کسانی هستند؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به توضیح درباره جرائم یقه‌سفیدها پرداخت و عنوان کرد: جرم یقه‌سفید نخستین بار توسط جرمشناس معروف غربی تعریف شد و جرم یقه‌سفیدی حاکی از درک عمیق بزهکاران این جرایم و نیز جهات ضعف علمی و عملی بزه‌دیدگان است.

سراج ابراز داشت: حقیقت موضوع در جرائم یقه‌سفیدها آن است، فردی ابتدا در فعالیت‌های شغلی مشروع در سطحی گسترده ریشه دارد و پس از مدتی ضمن اعتمادسازی‌های دروغین رشد می‌باید و پیشرفت‌های اقتصادی و تحولات اجتماعی نیز به این جرایم دامن می‌زند.

وی تصریح کرد: بزهکار یقه‌سفید با استفاده از اقتدار و وجاهت اجتماعی و سیاسی بالا و در پناه ظاهر فریبنده و استعداد علمی خود به ارتکاب جرایمی از جمله اختلاس، پولشویی، جعل، درآمدهای کلان مالی وجاهت‌بخشی صوری به درآمدهای نامشروع خود دست می‌زند.

این قاضی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده رقم سیاه (کشف نشده) در جرایم یقه سفیدی بالا است و بنابراین بیشترین این جرایم در آمارهای رسمی وارد نمی‌شود و دلیل آن در دشواری کشف جرم یقه‌سفیدی است.

وی اذعان داشت: جرایم شهروندان عادی بر خلاف یقه‌سفیدها آشکارتر است، زیرا دو موضوع همیشه مخفی است، یکی مرگ آدم فقیر و دیگری ننگ آدم غنی و دو چیز همیشه آشکار است مرگ آدم غنی و ننگ آدم فقیر.

سراج ادامه داد: مجرم یقه‌سفید حتی در فرض کشف جرم و دستگیری با جعل اسناد و مدارک و سندسازی‌ها و پشت هم‌اندازی‌ها و استفاده از کارشناسان خبره و وکلای سرشناس سعی در قانونی جلوه دادن اعمال خود دارد و جرم یقه‌سفیدی اصولا درباره سوء‌استفاده برخی افراد از فرصت‌ها و موقعیت‌های ویژه واقع می‌شود.

یقه‌سفیدی جرم طبقه ممتاز جامعه است

وی اظهار کرد: یقه‌سفیدی در واقع جرم طبقه ممتاز جامعه است و شخصیت حقوقی مرتکب از شخصیت حقیقی وی ارجح است و در واقع این افراد چهره و ظاهری خوش‌سیما و سیرتی غیرانسانی دارند و به چیزی غیر از منافع مالی و نفسانی خود نمی‌اندیشند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ابراز داشت: البته شاید بهتر باشد، آنها را با توجه به درجات مالی به بدهکار یقه‌سفید و یقه‌طلایی تفکیک کنیم، یعنی ما با نوعی بدهکاران جدید که با زر و زور به ثروت باد آورده می‌رسند، سروکار داریم که معمولا آنها را می‌توان بدهکار طلایی نامید و این بدهکاران با توجه به ارتباط خود از رانت ارتباطی و اطلاعاتی استفاده می‌کنند.

سراج اذعان داشت: آنها سازمان‌دهنده گروه‌هایی هستند که در نهایت با قدرتی که دارند، نظام قضایی، اجرایی و تقنینی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و معمولا نظام قضایی هر کشوری موفق به برخورد با آنها نمی‌شود و مگر در موارد نادری با نتایج ضعیف.

دانه‌درشت‌ها از چنگال عدالت می‌گریزند

وی بیان داشت: مجرمان یقه‌طلایی در کشور ما به دانه‌درشت‌ها اشتهار دارند و زودتر از چنگال عدالت می‌گریزند.

این مسئول با اشاره به مشکلات تعقیب و محاکمه مجرمان یقه‌سفید و یقه‌طلایی عنوان کرد: رسیدگی به اتهام مرتبط با قدرت و ثروت در مراجع قضایی همواره با مشکلاتی مواجه بوده و این مجرمان ظاهری موجه و باطنی فاسد دارند.

سراج گفت: دانه‌درشت‌ها افرد فرصت‌طلبی هستند که از طریق وابستگی به مقامات و مسئولان حکومتی و یا با خوش‌خدمتی به آنها در ارکان قدرت نفوذ کرده و از این طریق موجبات برقراری ارتباط با مراجع قدرت را دارند و به این ترتیب این افراد برای خود نوعی مصونیت ایجاد می‌کنند و به طور کلی تعقیب مجرمان یقه‌سفید با موانع و مشکلات جدی روبه‌رو است.

وی تصریح کرد: با توجه به ورود و نفوذ دانه‌درشت‌ها به لایه‌های درونی حکومت‌ها هرگونه تحرک و اعلام جرم علیه آنها با واکنش جدی فرد یا مسئولان مواجه می‌شود و چنین مسئولانی خود وامدار اینگونه متهمان هستند و با توصیه و اقدامات عملی تلاش می‌کنند، اقدام مسئولان قضایی یا انتظامی را در همان گام نخست متوقف سازند.

سراج اظهار داشت: پس از اعلام جرم علیه دانه‌درشت‌ها در ابتدا تلاش می‌شود با ارعاب قاضی یا ماموران و یا تهدید شاکی نخستین حرکت در نطفه خاموش شود، اما با وجود تمام این تنگناها حمایت از عمکرد قانونی قضات و قوی بودن ادله و مستندات اتهامی می‌توان راه دشوار تعقیب را هموار کرد.

وی ادامه داد: با طرح پرونده واکنش‌ها آغاز می‌شود و مجرم یقه‌طلایی به جای حضور در مراجع قضایی، تلاش می‌کند، مسئول تعقیب را منصرف کند و یا چنین وانمود کند که شکایت یا گزارش اعلامی از اساس بی‌معنا است.

دانه‌درشت‌ها قیافه حق به جانب می‌گیرند

سراج طولانی شدن روند رسیدگی را از دشواری‌های تعیقب این متهمان ذکر کرد و افزود: در صورتی که این متهمان با اقدامات خود مانع از جریان رسیدگی شوند، آن زمان مقاومت‌ها در مقابل کار آنها آغاز می‌شود.

وی اذعان داشت: مشکل اصلی احضار متهمان یقه‌سفید و یقه‌طلایی نه عدم دسترسی بلکه قدرت‌نمایی و مدعی بودن آنها است و این افراد با قیافه‌های حق به جانب همه چیز را زیر سئوال برده و با خدشه مواجه می‌کند و با نفود در دستگاه‌ها سعی می‌کنند، بخشی از اقدامات را تحت تاثیر قرار دهند.

سراج عنوان کرد: در توضیح اقدامات مجرمانه متهم به خدمات وی که انگیزه خدمت به نظام است، استناد می‌شود و به شاکی و اعلام کننده جرم هدف از اعلام جرم مخالفت با فلان مسئول یا طرح‌های خدمت‌رسانی مطرح می‌شود یا توجیه‌هایی را دستاویز نجات خود می‌کند.

وی افزود: این متهمان سعی می‌کنند از حضور در دادگاه خودداری کنند و یا صلاحیت قاضی یا فرآیند تعقیب و نحوه احضار رسیدگی را زیرسئوال ببرند تا با ایجاد تردید در مشروعیت احضار وانمود کنند، هدف از این احضارها تخریب و تضعیف برخی دستگاه‌های دولتی یا مسئولان است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین اقدام دستگاه قضایی محاکمه موفقیت‌آمیز این‌گونه پرونده‌ها است و در سال‌های گذشته نمونه‌ای از این محاکمات انجام شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ابراز داشت: رعایت قوانین و مقررات در محاکمه این مجرمان از جمله دسترسی به وکیل، علنی بودن دادگاه و رعایت بی‌طرفی مراجع و جلوگیری از هتک حرمت افراد در زمان رسیدگی و دسترسی متهم به مدارک وادله و خودداری از هتک آبروی متهم و رعایت حق دفاع وی این اقدامات را در تاریخ ماندگار می‌کند.

80 درصد 100 هزار میلیارد تومان در اختیار 30 نفر است

سراج ابراز داشت: بانک مرکزی اعلام کرد 61 نفر از 100 میلیارد تومان تا یک هزار میلیارد تومان بدهکار هستند و کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرد 80 درصد 100 هزار میلیارد تومان در اختیار 30 نفر است و باید از بانک‌ها سئوال کرد برای وصول این معوقات چه اقداماتی انجام داده است.

وی تصریح کرد: وضعیت موجود را به کسانی اعلام می‌کنیم که باید دادخواست داده و هزینه دادرسی را پرداخت کرده و پرونده حقوقی تشکیل دهند و اموال بیت‌المال را مسترد کنند، اما این کار را انجام نمی‌دهند.

سراج اذعان داشت: اگر این کارها را انجام دهند، قوه قضاییه مصمم است و با این عزمی که در دولت جدید به وجود آمده، بدهی تعدادی از این افراد را که واقعا پولدار هستند و قصد خروج از کشور داشته‌اند را وصول کنیم.

وی بیان داشت: در بدبینانه‌ترین حالت بیش از پنج یا شش درصد یا نهایت 10 درصد مدیران کشور مشکل‌دار هستند و بقیه افرادی پاکدست، شریف و در خدمت نظام هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها