راهکارهایی برای کنترل خشم و دلگیری‌های دو نفره/ این بازی برنده‌ای ندارد

کد خبر: 544222

هر یک از ما درگیر تجربه دلگیری و بگومگوهای دو نفره، گفت‌و‌گوهای رهاشده و بی‌نتیجه بوده‌ایم. برای هر کدام ما، لحظه‌های تلخی وجود داشته که با فرا رسیدنش، مورد هجمه حس‏‌های نه چندان خوشایند بوده‌ایم. در این یادداشت سعی داریم با ذکر نکاتی مختصر، به کنترل فضای مشاجره کمک کرده و تا حد امکان از وقوع آن جلوگیری کنیم.

راهکارهایی برای کنترل خشم و دلگیری‌های دو نفره/ این بازی برنده‌ای ندارد
خشم و دلگیری های دونفره
سرویس سبک‌زندگی فردا‌؛ عطیه سادات فتحی: هر یک از ما درگیر تجربه دلگیری و بگومگوهای دو نفره، گفت و گوهای رهاشده و بی نتیجه بوده‌ایم. برای هر کدام ما، لحظه‌های تلخی وجود داشته که با فرا رسیدنش، مورد هجمه حس‏های نه چندان خوشایند بوده‌ایم. حقیقت آن است که تصور خوانش نکته‏های روان‏شناسانه در جهت بهبود روابط دو نفره، به تنهایی تاثیرگذار نخواهد بود بلکه گام اول، آگاهی و آشنایی به فضای دو نفره حاکم میان شما و همسرتان و گام دوم، مطالعه نکاتی‌ست که می‌تواند شما را در رسیدن به هدف مطلوب یاری برساند. در این یادداشت سعی داریم با ذکر نکاتی مختصر، به کنترل فضای مشاجره کمک کرده و تا حد امکان از وقوع آن جلوگیری کنیم.
۱. صادق باشید
اگر رفتار، حرف یا موضوعی شما را رنجیده خاطر کرده، صادقانه بازگو کنید. کتمان مکرر دلگیری‌ها نه تنها به بهبود اوضاع کمکی نخواهد کرد، بلکه به مرور زمان، ریشه‌دارتر شده و منجر به عمیق‌تر شدن زخم‌ها خواهد شد.
۲. منصف باشید
زمان مشاجره، دلگیری و تلخی منصف باشید. هیچ فردی با تمام منطقش وارد نمی شود. خشم، بخش احساسی ماجراست که برای همه انسان ها وجود دارد، بنابراین منصفانه نیست که هنگام ناراحتی‏ها منکر تمام نکات مثبت همسرتان باشید و فراموش کنید میان کدام سختی‏ها، شانه‏های محکمی برای تکیه شما بوده است.
۳. مقایسه نکنید
وقتی حین فضای ملتهب، پای کسانی دیگر را برای الگوبرداری به میان می کشید، باید خودتان را برای شنیدن عباراتی مانند : «اگر فلانی خوب است، چرا مرا انتخاب کردی؟ » باشید. بنابراین، تا جایی که می توانید سعی کنید میان فضای متشنج، از کسی دیگر به عنوان نمونه بهتر نام نبرید. مقایسه کردن، نه تنها در این فضا که در هیچ فضایی، امری قابل هضم و طبیعی نیست.
۴. احترام به تفاوت دیدگاه
افراد شبیه به یکدیگر نیستند. حتی در یک خانواده نیز، بچه‌های تربیت شده با یک فرآیند مشترک، خروجی های رفتاری گوناگونی دارند. پس طبیعی‌ست که میان شما و همسرتان که از دو خانواده متفاوت هستید، تفاوت دیدگاه وجود داشته باشد. باید پذیرفت بخشی از رشد شخصیتی ما مرهون تفاوت دیدگاه و بهره‌مندی از نظرات مختلف است. تمام تلاش خود را به کار ببندید تا از دل تفاوت‌ها به اشتراکات مطلوب برسید.
کنترل خشم
۵. جلوگیری از لجاجت و رقابت ناسالم
همسرتان را فردی مقابل خودتان نبینید. همسرها، پشتیبان یکدیگرند برای هموار کردن راهی دو نفره و دست‌یابی به هدفی مشترک. او را شانه به شانه خود بدانید. اینکه کوتاه نیایید و لجبازی را سرلوحه قرار دهید، یا خیال کنید قرار است این بازی برنده‌ای داشته باشد که شمایید، تلخ‌ترین باخت را رقم خواهد زد. قرار نیست کسی از کسی سبقت بگیرد. بردن شما به هر قیمتی در برابر همسری که مایه آرامش خوانده شده، ارزشی ندارد. او را از خودتان بدانید.
۶. دوری از انتقادات گزنده
حتی‌الامکان سعی کنید میان کش‌مکش‌ها، به دنبال نسخه‌پیچی و انتقاد نباشید. وقتی خود شما آن‌قدر ناراحتید که بر روی الفاظتان تسلط ندارید، نمی توانید توقع بازخورد خوب داشته باشید. سعی کنید انتقادات صریح و تلخ را به زمانی بهتر موکول کنید. میانه میدان بگومگو، قطعاً جای مناسبی برای مطرح کردن نقدهایتان نیست. به جای آن می توانید نفس عمیق بکشید، تا ده بشمارید و تمرین آرامش کنید.
۷. فضای تلخ را ترک کنید
وقتی تلخی رقم می خورد یا احتمال ایجاد فضای ملتهب را می‌دهید، مکان را ترک کنید و خیلی مختصر و مفید اعلام کنید که در حال حاضر از لحاظ روحی، تعادل موردنظر برای یک گفتمان مفید را ندارید و به محضی که آرام‌تر شدید، حتماً درباره موضوع موردنظر صحبت خواهید کرد.
نفس عمیق و ترک فضا
۸. دنبال مقصر نباشید
در هر ماجرایی، هر دو طرف رابطه دخیل‌اند، بنابراین تصور اینکه یک طرف رابطه مقصر محض باشد احتمالی نه خلاف واقع، اما دور از ذهن است. از آن گذشته، عموماً برای پیدا کردن مقصرها، بخشی از تقصیرات فردی خودمان را کوچک کرده و بار آن را بر شانه همسرمان می‏گذاریم. طبیعی‌ست که هر کسی بخواهد کم‌ترین بار منفی ماجرا را به گردن بگیرد، اما منصفانه است؟
۹. مشورت کنید
ترجیحاً با کسانی مشورت کنید که ذینفع نباشند. روان‌شناس‌ها، مشاوران خانواده و مددکارهای اجتماعی، برای مشکلات شما، راهکارهای مؤثرتری دارند. شما برای خانواده خود فرزند حساب می شوید و ناخودآگاه میل به دادن حق به شما، مانع از قضاوت منطقی خواهد بود اما متخصصین، هزاران مورد مشابه شما داشته‌اند و تحقیقاً با روش‌های علمی‌تر به کمک شما می‌شتابند.
۱۰. نترسید
گمان نکنید شما اولین زوجی هستید که با این مساله روبرو شده‌اید. به دلگیری‌ها و مشاجرات به چشم زنگ‌های هشداری نگاه کنید که برای هوشیاری شما و نجات زندگی مشترک‌تان به صدا درآمده اند، پس فرصت ساز باشید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها